لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

اسرائیل در حال تولید موشک‌هایی است که «می‌تواند تمام خاورمیانه را هدف بگیرد»


وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید: «ما در حال تولید و دستیابی به یک سامانه موشکی بسیار دقیق هستیم».
وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید: «ما در حال تولید و دستیابی به یک سامانه موشکی بسیار دقیق هستیم».

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه پنجم شهریور گفت این کشور در حال تولید سامانه موشکی جدیدی است که می‌تواند تمام نقاط خاورمیانه را هدف بگیرد.

آقای لیبرمن در بیانیه‌ای افزود صنایع تسلیحاتی دولتی اسرائیل «طی چند سال آینده» یک سامانه یکپارچه موشکی را تکمیل خواهند کرد که با شلیک از راه دور قادر به هدف‌گیری بسیار دقیقی است.

به گفته او بودجه این برنامه تسلیحاتی چند صد میلیون دلار است.

وزیر دفاع اسرائیل در بخش دیگری از این بیانیه افزود: «طرح تولید یک سامانه موشکی با هدف‌گیری بسیار دقیق آغاز شده است. بخشی از این سامانه اکنون در مرحله تولید و بخش دیگری از آن در مرحله تحقیقات و طراحی نهایی است».

«ما در حال تولید و دستیابی به یک سامانه موشکی بسیار دقیق هستیم که نیروهای مسلح اسرائیل طی چند سال آینده با کمک آن قادر خواهند بود تمامی نقاط منطقه را تحت پوشش قرار دهند».

اسرائیل قدرت نظامی برتر منطقه و تنها کشور دارای سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه تلقی می‌شود.

کارشناسان نظامی خارجی می‌گویند اسرائیل چند سامانه موشکی بالستیک از مدل «جریکو» دارد که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

صنایع تسلیحاتی دولتی اسرائیل در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که یک موشک کروز به نام «دلیله» تولید کرده که برد آن حدود ۲۵۰ کیلومتر است.

اسرائیل در عین حال چند سامانه ضد موشکی دارد.

در بیانیه روز دوشنبه به نقل از مدیر عامل صنایع تسلیحاتی دولتی اسرائیل گفته شده که «سامانه تسلیحاتی جدید انعکاس قابلیت‌های قنی این شرکت و تخصص ویژه آن در هدف‌گیری دقیق و حمله به اهداف زمینی متعدد است».

اسرائیل می‌گوید که با تهدیدهای متعددی روبروست و ایران را خطرناک‌ترین دشمن خود در سطح منطقه قلمداد می‌کند.

خاک اسرائیل همواره با خمپاره و موشک از نوار غزه که تحت کنترل گروه حماس است هدف گرفته می‌شود.

یکی دیگر از دشمنان اسرائیل، حزب‌الله لبنان، گروه شیعه مورد حمایت ایران است.

اسرائیل در عین حال با سوریه مرز مشترک دارد. در جنگ داخلی سوریه گروه حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در کنار نیروهای دولتی می‌جنگند.

بنیامین نتانیاهو وعده داده که از تثبیت حضور نظامی ایران در خاک سوریه جلوگیری خواهد کرد و مجموعه‌ای از حملات به خاک سوریه که در آن نیروهای ایرانی کشته شده‌اند به اسرائیل نسبت داده شده است.

آویگدور لیبرمن در مورد جزئیات برنامه تسلیحاتی جدید و اهداف بالقوه آن اطلاعاتی ارائه نداد و دفتر او نيز به سئوالات خبرگزاری فرانسه در این مورد پاسخ نداد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG