لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

سازمان ملل: حمله به ادلب می‌تواند به بزرگترین فاجعه بشری قرن منجر شود


 تظاهرات مخالفان حکومت سوریه در ادلب
تظاهرات مخالفان حکومت سوریه در ادلب

یک مقام سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت از هفته گذشته که نیروهای دولتی سوریه و متحدانش حملات هوایی و توپ باران ادلب را از سر گرفته اند بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم از محل سکونت خود گریخته‌اند. وی همچنین گفته است، حمله به ادلب می تواند به یک فاجعه بشری منجر شود.

سوریه با حمایت ایران و روسیه از مدتها پیش خود را برای بازپس گیری ادلب و نواحی اطراف آن در شمال غرب سوریه آماده می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این آخرین منطقه بزرگی است که در کنترل شورشیان قرار دارد. جنگنده‌های سوریه و روسیه از هفته پیش حملات هوایی به این منطقه را از سرگرفتند و روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در اجلاس روز جمعه در تهران نتوانستند در مورد آتش بس برای توقف حملات به توافق برسند.

روز دوشنبه دفتر هماهنگ کننده فعالیت‌های اضطراری سازمان ملل متحد گفت حمله گسترده نیروهای سوریه به ناحیه ادلب می تواند به بزرگترین فاجعه بشری قرن بیست و یکم منجر شود و باید از وقوع آن جلوگیری کرد.

دیوید سوانسون سخنگوی دفتر هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز گفت تا روز یکشنبه بیش از ۳۰ هزار نفر در نواحی شمال غربی سوریه آواره شده و به نقاط دیگر ناحیه ادلب گریخته اند.

حدود ۲.۹ میلیون نفر در مناطق تحت کنترل شورشیان زندگی می کنند که اکثر استان ادلب و بخش هایی از استانهای همجوار لاذقیه، حما و حلب را شامل می شود.

مارک لوکوک هماهنگ کننده فعالیت‌های اضطراری سازمان ملل متحد گفت درنتیجه حمله نظامی گسترده به منطقه حدود ۸۰۰ هزار نفر از این مردم ممکن است آواره شوند.

دیوید سوانسون نیز افزود از اجلاس روز جمعه تاکنون حملات موشکی و خمپاره باران به خصوص در شمال استان حما و نواحی روستایی جنوب ادلب افزایش یافته است.

به گفته او ۴۷ درصد از آوارگان در اردوگاه‌ها، حدود ۲۹ درصد در منازل اقوام خود، ۱۴ درصد در اردوگاههای غیررسمی و حدود ۱۰ درصد هم در منازل اجاره‌ای ساکن شده اند.

یکی از فرماندهان شورشیان در شمال حما گفت به دلیل تشدید حملات هوایی طی سه روز اخیر حدود ۹۵ درصد از ساکنان تعدادی از روستاهای شمال و غرب استان حما و جنوب استان ادلب این مناطق را تخلیه کرده اند.

رویترز می افزاید، مارک لوکرک در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت:«ما به شکل فعال خود را برای مهاجرت گسترده مردم در مسیرهای مختلف آماده می کنیم. باید راه‌هایی برای جلوگیری از تبدیل شدن ادلب به بزرگترین فاجعه بشری قرن بیست و یکم وجود داشته باشد.»

یک سخنگوی یک نهاد خیریه به نام مرسی کورپس که بزرگترین نهاد انتقال و توزیع کمک‌های بشردوستانه در سوریه است گفت برای امدادگران و مردم منطقه انطباق با روند مهاجرت بسیار دشوار است.

او افزود:«در بسیاری از مناطقی که ما فعالیت می کنیم برای ذخیره کردن آب امکانات کمی وجود دارد و اکنون ذخیره‌ای فقط برای مصرف دو تا سه روز موجود است. گذرگاهها در خطوط مقدم جبهه بین شورشیان و نیروهای دولتی مسدود شده و در نتیجه قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافته است.»

استفان د میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه از روز دوشنبه گفتگو با مقامات ارشد روسیه، ایران و ترکیه برای تشکیل یک کمیته قانون اساسی در سوریه را آغاز کرد ولی انتظار می رود این مذاکرات تحت الشعاع بحران ادلب قرار بگیرد.

در نتیجه کمک‌های روسیه و ایران تعادل قوا در جنگ داخلی سوریه به نفع رژیم تغییر کرده که با مجموعه گوناگونی از گروههای شورشی، از گروههای جهادی گرفته تا گروههای مورد حمایت غرب می جنگد.

به گزارش رویترز، در جنگ داخلی ۷ ساله سوریه بیش از نیم میلیون نفر کشته شده و بیش از ۱۱ میلیون نفر نیز آواره شده اند.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG