لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

افزایش نگرانی‌های جهانی در مورد «قتل عام» در ادلب سوریه


طرفداران اپوزیسیون سوریه در استان ادلب
طرفداران اپوزیسیون سوریه در استان ادلب

روز چهارشنبه و دو روز قبل از اجلاس دولت‌های حامی رژيم سوریه و شورشیان، نگرانی‌های بین المللی در مورد «قتل عام» در ادلب، آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان، افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طی هفته‌های اخیر نیروهای دولتی سوریه در حال تجمع در حاشیه ادلب بوده‌اند که در شمال غربی کشور در مرز با ترکیه قرار دارد. همزمان نگرانی‌ها در مورد وقوع یک فاجعه بشری بی‌سابقه در جنگ داخلی هفت ساله سوریه افزایش یافته است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه به دولت سوریه در مورد یک حمله گسترده به ادلب هشدار داد. قرار است روز جمعه روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران در مورد آینده این منطقه در تهران مذاکره کنند.

روز سه‌شنبه فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه از روسای جمهور ترکیه و روسیه خواست قبل از ملاقات روز جمعه با یکدیگر تلفنی صحبت کنند.

استفان دی میستورا خواستار «اقدامات جدی برای پیشگیری از تبدیل شدن آخرین نبرد بزرگ سوریه به یک حمام خون شد.»

بیش از نیمی از ادلب در کنترل گروه جهادی هیئت تحریر شام (جبهه نصرت سابق) است که در گذشته هم پیمان القاعده بود، و بخش‌های دیگر منطقه در کنترل شورشیان مورد حمایت ترکیه است. نیروهای دولتی نیز ناحیه کوچکی در جنوب شرقی ادلب را در کنترل خود دارند.

سازمان ملل متحد و گروه‌های امداد هشدار داده‌اند عملیات نظامی گسترده در این منطقه می‌تواند به یکی از بدترین فجایع بشری در جنگ سوریه منجر شود که تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار نفر در آن کشته و میلیون‌ها نفر نيز آواره شده‌اند.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد، حدود ۲.۹ میلیون نفر از جمله یک میلیون کودک در ادلب و نواحی اطراف آن زندگی می‌کنند. بسیاری از آنها خانواده شورشیان و غیرنظامیانی هستند که مناطق سکونت آنها در یک سال اخیر توسط دولت تصرف شده و در نتیجه به ادلب مهاجرت کرده‌اند.

روز دوشنبه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در مورد تهاجم نظامی گسترده به ادلب هشدار داد و گفت: «ممکن است به یک فاجعه بشری بیانجامد.»

روسیه، ترکیه و ایران سال گذشته در توافقی ادلب را یک ناحیه «عاری از درگیری» تعیین کردند، ولی این توافق گروه جهادی هیئت تحریر شام را شامل نمی‌شود.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید روز سه شنبه پس از ۲۲ روز هواپیماهای روسیه حملات خود به ادلب را از سر گرفتند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید بر اثر این حملات هوایی در نقاط مختلف ادلب حداقل ۱۳ نفر از جمله ۶ کودک کشته شده‌اند.

دولت روسیه اعلام کرد ۴ جنگنده این کشور با استفاده از سلاح‌های بسیار دقیق به مواضع هیئت تحریر شام حمله کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود روز چهارشنبه نیروهای دولتی با توپخانه و موشک‌انداز به چند نقطه از جمله شهر جسر الشغور که در کنترل گروه جهادی هیئت تحریر شام است، حمله کردند.

پایگاه هوایی روسی در حمیمیم در جنوب شرقی لاذقیه قرار دارد که از مناطق مهم تحت کنترل دولت و در جوار ادلب است. روسیه شورشیان مستقر در ادلب را به ارسال پهپادهای مسلح برای حمله به این پایگاه متهم کرده است.

انتظار می‌رود که اجلاس روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران روز جمعه در تهران در تعیین ابعاد و زمانبندی حملات نیروهای دولتی سوریه به ادلب تعیین کننده باشد.

به گفته نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، قرار است جلسه شورای امنیت در مورد ادلب نیز همان روز برگزار شود.

او روز سه‌شنبه در مورد به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در حمله به ادلب به شدت هشدار داد و کاخ سفید نیز چند روز پیش اعلام کرد به چنین حملاتی «با قدرت و متناسب» واکنش نشان خواهد داد.

XS
SM
MD
LG