لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

بولتون: حملات شیمیایی در سوریه با واکنش شدیدتری روبه‌رو خواهد شد


جان بولتون
جان بولتون

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ هشدار داده‌است آمریکا و متحدانش، به استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه «واکنشی به مراتب شدیدتر» از گذشته نشان خواهند داد.

به گزارش رویترز جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۹ شهریور ماه گفته است کشورش، در کنار فرانسه و بریتانیا، به این نتیجه رسیده‌اند که اگر دولت سوریه بار دیگر اقدام به استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی بکند، با «واکنشی به مراتب شدیدتر» در مقایسه با واکنش‌های نظامی پیشین، روبه‌رو خواهد شد.

فرانسه و بریتانیا، متحدان آمریکا، در کنار واشینگتن در دومین واکنش نظامی به کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه شرکت کرده بودند.

بولتون روز دوشنبه گفت «ما تلاش کرده‌ایم این پیام را به‌شکل روشنی ارسال کنیم: اگر جنگ‌افزار شیمیایی برای سومین بار استفاده شود، واکنش به آن به‌مراتب قوی‌تر خواهد بود».

مشاور ترامپ افزوده «می‌توانم بگویم، با بریتانیا و فرانسه رایزنی کرده‌ایم، این کشورها در دومین حمله (آمریکا به مراکز دولتی سوریه) شرکت کرده بودند و آن‌ها هم موافق هستند که به‌کارگیری مجدد سلاح شیمیایی با واکنش به‌مراتب قوی‌تری روبه‌رو خواهد شد».

پیش از این سفارت روسیه در بیانیه‌ای گفته بود «ما در مورد انجام احتمالی هر اقدام خشونت‌بار بدون مدرک و غیرقانونی، در سوریه، [به مقام‌های آمریکایی] هشدار داده‌ایم. افزایش تنش‌ها در سوریه هم‌جهت با منافع ملی هیچ کشوری نیست».

سخنان تازه آقای بولتون در حالی مطرح شده که گزارش‌ها حاکی‌ست دولت سوریه و متحدانش برای بازپس‌گیری ادلب، آخرین منطقه‌ای که به‌طور گسترده در کنترل شورشیان است، آماده می‌شوند.

طی روزهای گذشته مقام‌های آمریکایی گفته‌اند شواهد و مدارکی دارند که نشان می‌دهد نیروهای دولتی برای استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در جریان حمله به ادلب آماده می‌شوند.

سوریه تمامی اتهام‌های پیشین در مورد استفاده از این نوع جنگ‌افزار را رد کرده است. واسیلی نـِبـِنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، سال پیش گفته بود: تنها هدف آمریکا به‌طور مشخص تهمت زدن به دولت سوریه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی‌ست؛ آن‌هم در حالی که هنوز هیچ متهمی در این زمینه شناسایی نشده‌است. در همان زمان اما نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، مسکو را متهم کرده بود که جلوی تحقیقات در مورد حملات شیمیایی توسط نیروهای بشار اسد را می‌گیرد.

ایران و روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند.

همزمان با اظهارات تازه جان بولتون، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در مورد حمله به ادلب هشدار داده‌است. رجب طیب اردوغان در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت‌جورنال، نوشته است حمله دولت سوریه به ادلب، مخاطرات انسانی و امنیتی برای ترکیه، اروپا و فرای آن به‌وجود می‌آورد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز هفته پیش به حکومت بشار اسد و متحدانش، یعنی روسیه و ایران، هشدار داده بود که علیه این منطقه تحت کنترل مخالفان دست به عملیات نظامی نزنند.

یک مقام سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه گفت از هفته گذشته که نیروهای دولتی سوریه و متحدانش حملات هوایی و توپ‌باران ادلب را از سر گرفته‌اند بیش از ۳۰ هزار نفر از شهروندان از محل سکونت خود گریخته‌اند. او هشدار چندباره این سازمان را تکرار کرده که حمله به ادلب می‌تواند به یک «فاجعه انسانی» منجر شود.

دولت سوریه و متحدان آن می‌گویند درگیر نبرد با «گروه‌های تروریستی» هستند. آن‌ها طیف گسترده‌ای از مخالفان اسد را «گروه تروریستی» توصیف می‌کنند. بنا بر گزارش‌ها بیشترین گروه‌های مسلح باقی‌مانده در ادلب اعضای تحریرالشام یا جبهه‌النصره هستند که با القاعده پیوند تنگاتنگ داشتند. ادلب البته صحنه درگیری‌های داخلی میان شورشیان و حملات داعش نیز بوده‌است.

رویترز، وال‌استریت‌جورنال، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG