لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

تهدید ظریف به افزایش غنی‌سازی اورانیوم در عین باقی ماندن در برجام


وزیر خارجه ایران اتحادیه اروپا را تهدید کرد که اگر بین دستاوردها و داده‌های ایران از توافق اتمی وین تعادل برقرار نباشد، جمهوری اسلامی در عین باقی ماندن در برجام درصد غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل از اروپا خواست که تاثیرات تحریم‌های آمریکا را جبران کند و این اتحادیه را سرزنش کرد که اقدامات کافی را در این زمینه انجام نداده‌ است.

پیش از این نیز حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده‌ بودند که «اگر ایران نتواند از امتیاز این توافق استفاده کند، عملا ماندن در آن امکان‌پذیر نخواهد بود».

آقای ظریف در این مصاحبه همچنین تهدید کرد که اگر بین آن‌چه ایران از توافق اتمی به دست آورده و آن‌چه داده است تعادل برقرار نباشد، جمهوری اسلامی مجبور به واکنش خواهد شد.

وی در عین حال اعلام کرد که لازم نیست ایران از توافق اتمی وین خارج شود بلکه می‌تواند اقداماتی را که بر اساس این توافق انجام می‌دهد، کاهش دهد.

آقای ظریف گفت که یکی از راه‌ها افزایش غنی‌سازی اورانیوم است.

وزیر خارجه ایران اعلام نکرده که جمهوری اسلامی چگونه می‌تواند ضمن باقی ماندن در توافق اتمی وین درصد غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد.

وی تنها مدعی شد که بند ۳۶ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این امکان را به ایران می‌دهد که بدون خروج از برجام سطح پایبندی خود به این توافق را کاهش دهد.

استناد آقای ظریف به بند ۳۶ برجام در حالی است که در این بند تنها به کمیسیون مشترک برجام اشاره شده است، کمیسیونی که براساس این توافق در آن تعهدات هسته‌ای ایران و دیگر تعهدات مندرج در برجام و مشکلات آن به بحث گذاشته می‌شود.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این تهدید کرده‌اند که در صورت بر هم خوردن برجام، ایران غنی‌سازی چهار درصد را به ۲۰ درصد و بالاتر می‌رساند.

ایران تا پیش از برجام اورانیوم را تا ۳.۵ درصد و در مقطعی تا درجات بالاتر از ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کرد.

آقای ظریف در این مصاحبه مبادلات بانکی و خرید نفت ایران را «محکی» برای اقدامات اروپا درباره جبران خروج آمریکا از برجام دانست.

وی همچنین از اتحادیه اروپا خواست، شرکت‌هایی را که به واسطه تحریم‌های آمریکا از ایران خارج می‌شوند مجازات کند.

مقامات جمهوری اسلامی خرید نفت و مبادلات بانکی را مهم‌ترین انتظارات ایران از اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند. با این حال خرید روزانه نفت اروپا از ایران که در ماه مارس حدود ۷۴۰ هزار بشکه بود، در ماه اوت به ۳۸۷ هزار بشکه افت پیدا کرده است.

براساس گزارش دو رسانه‌ آلمانی، فرانسه، بریتانیا و آلمان در تلاش هستند تا با بنیان گذاشتن یک نهاد مالی خاص، ادامه دادوستد با ایران را پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی واشینگتن علیه تهران، میسر کنند.

بر اساس این گزارش‌ها، این نهاد مالی واسطه‌ای به عنوان یک بورس معاوضه عمل می‌کند و می‌تواند از طریق معاوضه و انتقال اعتبارات مالی، امکان دادوستد بین طرف‌های اقتصادی ایرانی و اروپایی را فراهم آورد.

رهبر جمهوری اسلامی روز هفتم شهریور ضمن تاکید بر «منتفی بودن هر گونه مذاکره با آمریکایی‌ها» اعلام کرده بود که دولت حسن روحانی نباید در زمینه برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امید داشته باشد.

پس از آن عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، خبر داد که تهران به کشورهای اروپایی‌ تا ۱۴ آبان مهلت داده است تا راه‌حل عملی برای خرید نفت و تجارت با ایران ارائه کنند.

منبع: اشپیگل و هندلزبلات آلمان و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG