لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

کاهش درآمد نفتی ایران در سایه رشد «چشمگیر» درآمد سایر اعضای اوپک


اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید به خاطر افزایش قیمت نفت، درآمد خالص صادرات نفتی اعضای اوپک در سال ۲۱۰۷ حدود ۲۹ درصد افزایش یافته و به ۵۶۷ میلیارد دلار رسید.

برای سال‌جاری نیز انتظار می‌رود که این رقم دوباره ۳۰ درصد افزایش یافته و به ۷۳۶ میلیارد دلار برسد.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه در سایت رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد می‌افزاید که برای سال آینده به خاطر افت تولید و صادرات اوپک (ایران و ونزوئلا)، انتظار می‌رود که درآمد خالص اعضای این سازمان از صادرات نفت به ۷۱۹ میلیارد دلار کاهش یابد.

افت تولید ایران و ونزوئلا در حالی است که برخی دیگر از تولیدکننده‌های عضو این سازمان مانند عربستان، عراق، لیبی، نیجریه و امارات، تولید خود را افزایش می‌دهند.

این گزارش می‌افزاید که ایران در سال گذشته میلادی از ناحیه صادرات نفت خام ۵۵ میلیارد دلار درآمد خالص داشته است که نسبت به سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۴۵ درصد افزایش داشته است.

این میزان رشد بالای درآمد به خاطر افزایش همزمان حجم صادرات کشور بعد از برجام و همچنین افزایش قیمت نفت بوده است، به طوری که سهم ایران از درآمد صادرات نفت کل اوپک از زیر پنج درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

درآمد خالص ایران از میزان صادرات نفت طی هفت ماه جاری نیز ۴۱ میلیارد دلار بوده است، اما این گزارش می‌گوید که صادرات نفت (شامل میعانات گازی) ایران در ماه هشتم، اوت، حدود ۱۹ درصد (نیم میلیون بشکه در روز) کاهش یافته است.

آمارهای منتشر شده در رسانه‌ها و برخی سازمان‌های بین‌المللی نیز حاکی است که صادرات ایران در ماه جاری، سپتامبر، دوباره ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

آمریکا قرار است از روز ۱۳ آبان‌ امسال تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا بگذارد و در نظر دارد صادرات نفت کشور را تا آن زمان به محدوده یک میلیون بشکه کاهش دهد.

بدین ترتیب، درآمدهای نفتی ایران در نیمه دوم امسال و خصوصا سال آینده میلادی به شدت کاهش خواهد یافت.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که متوسط قیمت نفت شاخص برنت در سال جاری ۷۳ دلار و برای سال آینده ۷۴ دلار باشد.

منابع: اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اوپک، رویترز، بلومبرگ/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG