لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

نماینده ایران در اوپک: روسیه و عربستان به دنبال تصاحب سهم ایران از بازار هستند


چند روز پس از درخواست آیت الله خامنه‌ای از ولادیمیر پوتین برای همکاری با هدف «مهار آمریکا»، نماینده ایران در اوپک می‌گوید که روسیه و عربستان سعودی به استقبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران رفته‌اند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی روز شنبه ۲۴ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت، گفت که این دو کشور به دنبال «تصاحب بخشی از سهم ایران» در بازار نفت هستند.

وی تاکید کرد که هشدارهای ایران نیز در تغییر رفتار این دو کشور و کشورهای دیگر تاثیری نداشته است.

به گفته آقای کاظم‌پور اردبیلی، روسیه با «نزدیک شدن» به آمریکا «تلاش دارد از شرایط موجود به بهترین نحو استفاده کند».

وی همچنین از افزایش تولید نفت امارات متحده عربی و عراق نیز انتقاد کرد.

روسیه، عربستان سعودی و برخی از دیگر اعضای اوپک بر این عقیده‌اند که می‌توانند افت تولید دیگر اعضا را جبران کنند، اما ایران می‌گوید که تنها کشورهایی مجاز به افزایش تولید نفت هستند که بیش از حد لازم کاهش تولید داشته‌اند.

روسیه اخیرا تولید روزانه نفت خود را با حدود ۳۰۰ هزار بشکه افزایش به ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه افزایش داد و برای سال آینده می‌خواهد این رقم را به ۱۱.۷ میلیون بشکه برساند.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، روز جمعه گفته بود که عربستان سعودی، روسیه و ایالات متحده قادرند که افت تولید نفت ایران پس از اجرایی شدن تحریم‌ها را جبران کنند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۶ شهریور در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه خواستار افزایش همکاری دو کشور برای به گفته او، «مهار آمریکا» و همچنین معامله‌های اقتصادی خارج از چارچوب دلار شده بود.

ایران سال گذشته روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت اما طی سه ماه گذشته تولید نفت ایران در مجموع روزانه ۲۳۵ هزار بشکه افت کرده است.

صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه گذشته با حدود نیم میلیون بشکه کاهش نسبت به سال گذشته به حدود دو میلیون و ۵۰ هزار بشکه افت کرده و انتظار می‌رود که در ماه جاری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

بازگشت تحریم‌های آمریکا از روز ۱۵ مرداد آغاز شد و این کشور اعلام کرده است در مرحله بعدی تحریم‌ها که روز ۱۳ آبان آغاز می‌شود، تلاش می‌کند فروش نفت ایران را به صفر برساند.

از دیدگاه برخی تحلیل‌گران تحریم فروش نفت و تحریم‌های بانکی مهم‌ترین تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود، موضوعی که برخی از مقامات جمهوری اسلامی نیز به آن اذعان کرده‌اند.

منبع: وب سایت شانا، خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG