لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

نفت آمریکا در ژاپن و کره جنوبی جانشین نفت ایران شد


آمارها حاکی از اوج‌گیری صادرات نفت آمریکا به ژاپن و کره جنوبی است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که کره جنوبی از ژوئیه سال جاری، دو ماه پیش، خرید نفت از ایران را متوقف کرده و ژاپن نیز واردات از ایران را به شدت کاهش داده‌ است.

یک دلال نفت در سنگاپور نیز به خبرگزاری رویترز گفت که ژاپن و کره جنوبی نیاز به جایگزینی برای نفت ایران دارند و بخش عمده افت خرید نفت از ایران با نفت آمریکا جبران شده‌ است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریورماه، گزارش داد که علت دیگر افزایش صادرات نفت آمریکا به این دو کشور، با مسئله کاهش صادرات نفت ایالات متحده به چین نیز مرتبط است.

آمارها نشان می‌دهد که بعد از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، میزان صادرات نفت ایالات متحده به این کشور کاهش یافته‌ است. آمریکا برای جبران افت صادراتش و تشویق ژاپن و کره جنوبی برای دریافت نفت بیشتر، به آنها تخفیف نفتی داده‌ است.

این گزارش بر اساس داده‌های کشتی‌رانی می‌نویسد که صادرات روزانه نفت آمریکا به کره جنوبی در ماه جاری به رکورد ۲۳۰ هزار بشکه و به ژاپن به رکورد ۱۳۴ هزار بشکه می‌رسید.

دو منبع تجاری و دلال نفت نیز به رویترز گفته‌اند که آمریکا برای صادرات نفت شاخص خود، وست تگزاس اینترمیدیت، به دو کشور یاد شده، اختلاف قیمت با نفت شاخص برنت را به ده دلار رسانده‌ است.

این در حالی است که در حالت عادی، طی روز جاری اختلاف قیمت نفت آمریکا با برنت در بازارهای جهانی حدود ۹ دلار و ۶۳ سنت (۳۷ سنت کمتر از قیمت پیشنهادی آمریکا برای ژاپن و کره جنوبی) است.

در دادوستد نفتی، ارائه ۳۷ سنت تخفیف برای هر بشکه، رقم چشمگیری است.

صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی:

منبع: آمارهای رویترز

اخیراً آمریکا از هند نیز خواست که خرید نفت ایران را متوقف کند و گفت که ایالات متحده حاضر است در این راه با نفت خود به هند کمک کند.

رویترز می‌نویسد که آمارها همچنین حاکی از کاهش خرید نفت ایران توسط هند و جبران بخشی از آن توسط آمریکا است.

دو مقام پالایشگاهی کره جنوبی و ژاپن نیز وجود تخفیف نفت آمریکا و موضوع جبران کاهش خرید از ایران را علت افزایش صادرات آمریکا به این دو کشور عنوان کرده‌اند.

صادرات نفت آمریکا به مشتریان آسیایی:

منبع: آمارهای رویترز

رویترز می‌نویسد که علائمی وجود دارد که عربستان و روسیه نیز در حال افزایش تولید نفت برای جبران کاهش صادرات ایران هستند.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران قرار است اواسط آبان‌ماه آینده به اجرا گذاشته شود.

ایران سال گذشته روزانه بیش از ۲٫۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت. طی ماه گذشته این رقم به ۲ میلیون و ۵۰ هزار بشکه سقوط کرد و گزارش‌ها حاکی است که در ماه جاری به ۱٫۵ میلیون بشکه کاهش یابد.

منابع: رویترز، بلومبرگ، رادیوفردا/ د. خ/ پ. پ.
XS
SM
MD
LG