لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

«سلطان سکه» در آستانه اعدام

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

توافق سودان و آمریکا برای ادامه گفت‌وگو در مورد لیست تروریستی

مقام‌های سودانی روز پنج‌شنبه گفتند با ایالات متحده درباره برگزاری مرحله دوم مذاکرات برای حذف نام خارطوم از فهرست کشورهای حامی تروریسم به توافق رسیده‌اند.

واشینگتن یک سال پیش تحریم‌های تجاری ۲۰ ساله خود علیه سودان را لغو کرد، اما اقتصاددانان می‌گویند قرار داشتن نام سودان در فهرست حامیان تروریسم، در کنار نام ایران، کره شمالی و سوریه، باعث عدم استقبال سرمایه‌گذاران خارجی و بانک‌ها از ورود به اقتصاد سودان شده است.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت که واشینگتن خواستار پیشرفت بیشتر سودان در زمینه حقوق بشر، آزادی مذهب و مطبوعات، بهبود دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و گسترش همکاری‌های ضد تروریسم است.

تیراندازی در یک بار در کالیفرنیا ۱۳ کشته برجای گذاشت

رسانه‌های آمریکایی از وقوع تیراندازی در یک بار در شهر «تاوزند اوکس» در شمال غرب لس‌آنجلس خبر می‌دهند. پلیس می‌گوید بر اثر این تیراندازی ۱۳ نفر از جمله معاون کلانتر این منطقه جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین گزارش شده که عامل این تیراندازی نیز در میان کشته‌شدگان است، گرچه به نحوه کشته شدن او اشاره نشده است.

انتقاد چین و روسیه از تحریم‌ها

نخست‌وزیران چین و روسیه با انتقاد از تحریم‌های ایالات متحده، تعرفه‌ها و دیگر سیاست‌های اقتصادی واشینگتن، گفته‌اند این اقدامات به سیستم مالی بنا شده توسط خود واشینگتن ضربه زده و به تحکیم روابط چین و روسیه می‌انجامد. نخست‌وزیر روسیه از بازگشت تحریم‌های ایران نیز انتقاد کرده‌است.

دمیتری مدودیف، نخست‌وزیر روسیه، در جریان دیداری از پکن، گفته است «روشن است که انواع این تحریم‌ها، تحریم‌ها علیه ایران، تحریم‌ها علیه روسیه، محدودیت‌ها و تعرفه‌ها برای اتحادیه اروپا و چین، برای این است که مسائل سیاسی داخلی را حل کنند».

لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین نیز گفته «حمایت‌گرایی و رویکردهای یک‌جانبه، به روابط تجاری دوطرفه آسیب می‌زند؛ روابطی که بنیاد آن سازمان تجارت جهانی‌ست».

مدودیف در عین حال گفته بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بالقوه این توانایی را دارد که ضربه سختی به اقتصاد ایران بزند و توافق اتمی صورت‌گرفته در تیر ماه ۱۳۹۴ را از میان ببرد. چین و روسیه در کنار دولت اوباما، و فرانسه، بریتانیا و آلمان، طرف مذاکرات با ایران بر سر توافق اتمی بودند.

دونالد ترامپ سخت مخالف این توافق بود و خواستار مذاکرات تازه‌ای با ایران در مورد مسائل مختلف از برنامه اتمی تا برنامه موشکی و اقدامات ایران در منطقه شده‌است. دور دوم تحریم‌های شدید آمریکا از ۱۴ آبان ماه اجرایی شدند.

نخست‌وزیر روسیه می‌گوید تهران توافق اتمی را نقض نکرده بود و «آن‌چه به این سختی به دست آمده بود ممکن است کاملا از میان برود، چون آن‌طور که من درک می‌کنم، صبر ایران بی‌پایان نیست».

ایران و روسیه هر دو در میان کشورهای عمده‌ای بوده‌اند که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

مقام‌های آمریکا تاکید کرده‌اند با هدف آن‌چه «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی توصیف می‌کنند، «فشارهای حداکثری» بر تهران وارد خواهند کرد. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هدف از این فشارها نه مردم ایران، بلکه حکومت جمهوری اسلامی‌ست.

کره جنوبی: آمریکا می‌گوید کره شمالی دیدار با پومپئو را لغو کرده‌است

وزیر خارجه کره جنوبی به نقل از مقام‌های ایالات متحده می‌گوید کره شمالی دیدار برنامه‌ریزی‌شده برای این هفته بین مایک پومپئو و یک مقام ارشد پیونگ‌یانگ را لغو کرده‌است.

کانگ کیانگ‌وا، وزیر خارجه کره جنوبی، روز سه‌شنبه گفت کره شمالی پیامی به واشینگتن ارسال کرده مبنی بر لغو دیدار و مذاکراتی که قرار بود بر سر غیر اتمی شدن شبه‌جزیره و برنامه‌ریزی برای دومین دور از مذاکران بین رهبران کره شمالی و آمریکا، صورت گیرد.

ساعاتی پیش از این اظهارات هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته بود دیدار بین پومپئو و کیم یانگ‌چال به تعویق افتاده است. او دلیلی برای تعویق این دیدار مشخص نکرده بود و در عین حال گفته بود چنانچه برنامه زمانی اجازه دهد، آنها دوباره نشست را برگزار خواهند کرد.

کیم یانگ‌چال یکی از بانفوذترین افراد حلقه رهبری کره شمالی است و پیش‌تر نیز با پومپئو دیدار کرده بود.

بیانیه عفو بین‌الملل در مورد اعدام «قریب‌الوقوع» ۱۲ زندانی شیعه در عربستان

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز ۱۶ آبان منتشر شده در مورد اعدام «قریب‌الوقوع» ۱۲ زندانی شیعه در عربستان هشدار داده و می‌گوید آن‌ها به یک مکانی مخفی که تنها در کنترل پادشاه آن کشور است انتقال داده شده‌اند.

به گفته عفو بین‌الملل این ۱۲ مرد در جریان دادگاه‌های دست‌جمعی در سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی برای ایران» به اعدام محکوم شدند. این نهاد ناظر و مدافع حقوق بشر می‌گوید احتمالا احکام اعدام پس از تائید پادشاه عربستان، فورا اجرا خواهند شد.

مدیر عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گوید «خانواده این افراد عمیقا از رخدادها نگران هستند».

هبه مرایف می‌گوید «با در نظر گرفتن پنهان‌کاری‌های معمول در ساز و کار قضائی عربستان سعودی، ما نگران هستیم که این رخدادها به معنی اعدام قریب‌الوقوع این ۱۲ نفر است».

دولت عربستان هنوز واکنشی به این بیانیه نشان نداده‌است.

مقام فیفا با اعضای کمپین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه دیدار می‌کند

دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) قرار است در آستانه بازی برگشت پرسپولیس و کاشیما آنتلرز در روز شنبه، با اعضای کمپین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فاطمه سامورا روز چهارشنبه گفت که این دیدار روز پنجشنبه در زوریخ سوئیس با فعالان استادیوم آزاد صورت می‌گیرد که عریضه آنها ۲۰۰ هزار امضاء دارد.

به رغم اعتراض‌های گسترده در ایران و شبکه‌های اجتماعی، زنان هنوز اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند.

ورزشگاه ۷۸ هزار نفری آزادی روز شنبه میزبان بازی برگشت پرسپولیس است که برای قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا باید شکست دو بر صفر خود در برابر کاشیما در ژاپن را جبران کند.

این نخستین بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا است که بعد از ۱۱ سال در ایران برگزار می‌شود.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در مارس امسال به ایران رفت تا در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، تاکید کند که دولت ایران باید اجازه دهد زنان در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. با این حال دولت جمهوری اسلامی مانع این کار شده است.

فاطمه سامورا که نخستین دبیرکل زن فیفا است می‌گوید: «این موضوع در صدر دستور کار حقوق بشر فیفا قرار دارد. مذاکرات ادامه خواهد یافت».

تأکید هوک بر موفق بودن راهبرد فشار حداکثری بر ایران، بدون جهش بهای نفت

برایان هوک، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید که آمریکا در مورد اعمال حداکثر فشار بر ایران، بسیار موفق و دقیق عمل کرده، بدون آنکه اجازه دهد تحریم‌های ایران به جهشی در بهای نفت منجر شود.

آقای هوک همچنین تأکید کرد که راهبرد «فشار حداکثری» آمریکا، آن دسته از حساب‌های بانکی که پول‌های نفت ایران در آن سپرده‌گذاری شده را هدف گرفته است.

او همچنین اضافه کرد که افزایش قابل پیش‌بینی در تأمین نفت در سال آتی میلادی، به آمریکا کمک می‌کند که خواستار کاهش بیشتر واردات کشورهای واردکننده از ایران شود.

ساعتی پیش از این سخنان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به تحریم‌های وضع شده علیه ایران گفته بود که او به این دلیل به شماری از کشورها در رابطه با خرید نفت از ایران معافیت موقت داده که قیمت جهانی نفت پایین بماند.

خبرخوان ۱۷ آبان

به خبرخوان ۱۷ آبان، خوش آمدید. در ۲۴ ساعت آینده، مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان را در اینجا دنبال کنید.

مجموعه‌ای از مهم‌ترین خبرهای روز ۱۶ آبان نیز در خبرخوان روز سه‌شنبه در دسترس شماست.

XS
SM
MD
LG