لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

«سلطان سکه» در آستانه اعدام

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

«سلطان سکه» در آستانه اعدام

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران از انجام مقدمات اجرای حکم اعدام سلطان سکه خبر داد و گفت: «این حکم کمتر از یک ماه آینده اجرا خواهد شد.»

به گزارش تسنیم اسماعیلی در این باره گفت: «برای زمان و مکان اجرای حکم اعدام وحید مظلومین، معروف به سلطان سکه هنوز تصمیمی گرفته نشده است.»

در رسانه‌ها از «وحید مظلومین» با عنوان «سلطان سکه» یاد می‌کنند زیرا به گفته مقامات قوه قضاییه در مدت دو ماه ‌«حدود دو تُن» سکه خرید و فروش کرده است.

درحالی برای وحید مظلومین حکم اعدام صادر شده که در قوانین ایران هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای میزان خرید و فروش سکه و ارز تعیین نشده است.

همچنین بانک مرکزی و دولت روحانی و قوه قضاییه هم محدودیتی برای خرید و فروش سکه اعلام نکرده بود.

حکم اعدام برای وحید مظلومین در برهه‌ی صادر شده که بسیاری از پرونده‌های اختلاس‌های نجومی همچنان بی‌نتیجه مانده است؛‌ پرونده‌هایی که رد پای مقام‌های حکومتی سابق یا کنونی در آنها دیده می‌شود.

هویت مهاجم کالفرنیا: ایان لانگ تفنگدار دریایی سابق

مقام‌های کالیفرنیا هویت مهاجم به یک کافه دانشجویی در حومه لس‌آنجلس را ایان دیوید لانگ ۲۸ ساله اعلام کردند.

ایان دیوید لانگ عضو سابق تفنگ‌داران دریایی آمریکا بود که شب گذشته ۱۲ نفر را به ضرب گلوله کشت و خودکشی کرد. هنوز انگیزه وی از اقدام مشخص نشده است. وی در جنگ افغانستان شرکت کرده بود.

کشف محموله هروئین در ایتالیا از کشتی بارگیری‌شده در بندرعباس

پلیس ایتالیا از کشف یک محموله ۲۷۰ کیلوگرمی هروئین در یک کشتی بارگیری شده از مبدا بندرعباس خبر داد.

پلیس ایتالیا می‌گوید کشف این حجم از هروئین در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گفته پلیس ایتالیا این محموله توسط یک کشتی که از بندرعباس بارگیری کرده بود به ایتالیا حمل شده است.

با این حال کشتی مذکور پیش از رسیدن به بندر جنوآ، در هامبورگ و بندر والنسیا در اسپانیا نیز توقف داشته است. از این رو به گفته یک سخنگوی پلیس ایتالیا ماموران هنوز مطمئن نیستند که این محموله در کجا و در چه زمانی به کشتی برده شده است.

ایران از آمریکا به سازمان بین‌المللی دریانوردی شکایت کرد

ایران از دولت آمریکا به سازمان بین‌المللی دریانوردی به خاطر تلاش برای جلوگیری از پهلوگیری کشتی‌ها در بندرهای ایران شکایت کرد.

به گزارش ایرنا، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندنT با اشاره به سخنان برایان هوک ‌نماینده آمریکا در امور ایران در مورد خودداری شرکت‌های بیمه‌ از همکاری با تهران نوشت: «بدون شک ایران به دلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی‌های خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی ممانعت کند و قطعاً آمریکا مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود.»

به گفته بعیدی‌نژاد ایران با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی ضمن محکومیت این اقدام آمریکا، «آن را نقض معاهدات بین‌المللی دریانوردی به‌ویژه پیرامون ایمنی دریا خوانده و ‌خواستار بررسی موضوع در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی شده است.»

نامه‌ سرگشاده ۴۱۰ فعال کنونی و سابق دانشجویی برای تجدیدنظر در گفتمان روشنفکری و سیاسی ایران

۴۱۰ نفر فعالان فعلی و سابق دانشجویی در نامه‌ای سرگشاده به «فعالان فکری و اجتماعی، روشنفکران، اساتید و دانشگاهیان» خواستار تجدیدنظر در «رویکردهای غالب فکری ـ سیاسی» و «همگرایی گفتمانی» برای برون‌رفت از شرایط بحرانی کشور شده‌اند.

به گزارش کلمه، امضاکنندگان این نامه با اشاره به فهرست صد مساله و بحران کشور که موسسه آینده‌بان آن را فهرست کرده، نوشته‌اند: «ناتوانی و فقر حاکمیت در حل مسایل و پافشاری بی‌فایده‌اش برای کوچک‌نمایی فجایع رخ داده، ما را بدانجا رسانده تا از درک رایج از سیاست، روی گردانیم و دل و دست و قلم و زبانمان را با شما و رو به شما به کار گیریم.»

نویسندگان این نامه در راهکارهای خود از خواستار «بازبینی در تزهای رایج روشنفکری برای اصلاح» شده‌اند.

به عقیده امضاکنندگان ایده‌هایی چون «دموکراتیزاسیون با رویکرد اصلاح از بالا و سازوکار انتخاباتی»، «کلی‌گویی در باب ضرورت جامعه‌گرایی و تقویت جامعه مدنی بدون برنامه مدون و تحققی و اقدام عملی متناسب» نیاز به تجدیدنظر دارد.

نویسندگان این نامه «همگرایی و هم‌افقیِ گفتمانی»، را نیاز کنونی ایران دانسته و خواستار آن شده‌اند که «روشنفکران افق‌های فکری‌شان را فارغ از جدال‌های تئوریک گسترش دهند تا بلکه از خلال آن بتوان مسیری به سوی گفتمانی ملی گشود.»

در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است: «فراموش نکنیم که اکنون مساله‌ما نه رقابت‌های فکری، بلکه نابودیِ همه‌ی هستیِ مردم است.»

امضاکنندگان همچنین از رویکردهایی که به زعم آنها «ایران را چون گوشتِ دمِ توپ می‌انگارند و تنها به فروپاشی آن رضایت می‌دهند»، تبری جسته‌اند.

نجات سرنشینان ۷۰ خودروی گرفتار شده در محور چالدران-خوی

رضا حسن‌زاده رئیس جمعیت هلال احمر چالدران از نجات سرنشینان ۷۰ خودرو گرفتار شده در برف پاییزی در محور چالدران-خوی خبرداد.

به گزارش ایرنا، در سه روز گذشته همه مناطق آذربایجان غربی تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفته و دهها میلیمتر بارش از شهرستان‌های گوناگون گزارش شده است.

حکم دادگاه آلمان به ممنوعیت تردد خودروهای دیزل در بخش‌هایی از کلن و بن

یک دادگاه آلمان روز پنجشنبه به ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی قدیمی در مناطقی از غرب شهر کلن رای داد. این رای از آوریل سال بعد اجرایی می‌شود.

این دادگاه همچنین عبور کلیه خودروهای دیزل در دو مسیر شهر بن را نیز ممنوع اعلام کرد.

صنعت خودروسازی آلمان پس از رسوایی بزرگ شرکت فولکس واگن و شماری دیگر از شرکت‌های خودروسازی اعتبار پیشین خود را از دست داده است.

فولکس‌واگن سال‌ها با شعار موتورهای دیزل تمییز، خودروهای خود را به آمریکا و اروپا عرضه می‌کرد؛ تا اینکه شماری از سازمان‌های غیردولتی ابتدا در اروپا و سپس در آمریکا دریافتند، میزان آلودگی گاز کشنده دی‌اکسیدنیتروژن خودروهای دیزل این شرکت بیش از ۴۰ برابر میزان اعلام شده است.

در پی این رسوایی فولکس واگن هرگونه فریبکاری در خودروهای خود را رد کرد و به جمع‌آوری خودروهایش از آمریکا اقدام نمودتا آنها را «اصلاح» کند.

اما این شرکت به جای اصلاح خودروهایش، نرم‌افزار فریب‌دهنده دیگری برای در آنها نصب کرد تا میزان آلودگی واقعی را نشان ندهد.

در نهایت با فاش شدن فریبکاری‌های فولکس واگن، آمریکا ۲۵ میلیارد دلار برای این شرکت جریمه وضع کرد.

فولکس‌واگن همچنین با استفاده از شرکت‌های پوششی «تحقیقاتی»، با قراردادن میمون‌ها در اتاق‌های گاز اثرات آلودگی موتورهای دیزل را بررسی می‌کرد.

واکنش ایران به برایان هوک: تمام شرکت‌های بیمه از آمریکا حرف‌شنوی ندارند

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به اظهارات برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، در مورد وضعیت بیمه کشتی‌های ایرانی واکنش نشان داد.

برایان هوک روز چهارشنبه گفت که شرکت‌های بیمه بین‌المللی از ارائه خدمات به کشتی‌های ایرانی منع شده‌اند و جمهوری اسلامی به احتمال زیاد، مجبور خواهد شد که برای بیمه کشتی‌ها به شرکت‌های داخلی متکی شود و «این شرکت‌ها قادر به پرداخت غرامت فاجعه‌های زیست‌محیطی که مبلغ آن به میلیاردها دلار می‌رسد، نیستند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به این اظهارات گفت: «این‌گونه نیست که تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی باشند و از سود خود در بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی صرف نظر کنند.»

وی عنوان کرد: «تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی گسترده نیستند که بخواهند از ایالت متحده حرف‌شنوی کنند.»

رحیمی جهان‌آبادی افزود: «شرکت‌های بیمه داخلی شاید نه در حد شرکت‌های بین‌المللی ولی توان بیمه نفتکش‌ها را دارند. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کنیم که تمام شرکت‌های بیمه بین‌المللی هم زیر بار این موضوع نخواهند رفت که از سود بیمه خود صرفه نظر کنند.»

آسیه بی‌بی
آسیه بی‌بی

زن مسیحی پاکستانی از زندان درآمد

آسیه بی‌بی، زن مسیحی پاکستانی که هشت سال را در زندان به اتهام «کفرگویی» در انتظار اجرای حکم اعدام به‌سر برده بود روز پنج‌شنبه از زندان آزاد شد.

حکم آزادی آسیه بی‌بی (آسیه نورین) چهارشنبه گذشته از سوی دیوان عالی پاکستان صادر شد اما به‌خاطر فشار گروه‌های اسلام‌گرا که خواهان قتل او هستند دولت پاکستان آسیه را در زندان نگاه داشته بود.

برخی گزارش‌ها حاکی از این است که آسیه بی‌بی هنوز در پاکستان است اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیف‌الملوک، وکیل آسیه روز پنج‌شنبه گفت که موکلش سوار هواپیما شده اما مقصد او نامعلوم است.

دلیل زندانی شدن او این بود که همسایگان مسلمان وی که مطابق قوانین اسلام او را «نجس» می‌دانند به آب خوردن آسیه بی‌بی از یکی از لیوان‌های آنان اعتراض کردند و این همسایگان گفته‌اند که آسیه در واکنش به این اعتراض، به اسلام توهین کرده است؛ اتهامی که آسیه بی‌بی آن را رد می‌کند.

فشار اسلام‌گرایان برای اعدام آسیه بی‌بی تاکنون به قتل استاندار لاهور و برخوردهای خونین با پلیس، تعطیلی مدارس، مسدود شدن راه‌ها و اختلال در تلفن‌های همراه در برخی شهرهای پاکستان انجامیده است.

دانمارک سه عضو گروه «جنبش الاحواز» را آزاد کرد

پلیس دانمارک خبر داد سه عضو گروه «جنبش الاحواز» را که روز گذشته به ظن حمایت از تروریسم بازداشت کرده بود آزاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان آزادی این سه تن شامگاه چهارشنبه پس از مصاحبه پلیس با آنها صورت گرفته و قضات دانمارکی گفته‌اند مبنایی برای در حبس نگه داشتن این افراد تا زمان برگزاری جلسه دادگاه وجود ندارد.

پلیس دانمارک روز چهارشنبه خبر داد که سه نفر از اعضای گروه جدایی‌طلب موسوم به «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» را به خاطر «ستایش» حمله شهریورماه شهر اهواز بازداشت کرده‌است.

در جریان حمله به رژه نظامی روز ۳۱ شهریور شهر اهواز دست‌کم ۲۴ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند. در حالی که گروه داعش رسماً مسئولیت این حمله را به عهده گرفت ولی مقام‌های ایران انگشت اتهام در این زمینه را به سوی گروه «جنبش الاحواز» نشانه رفتند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG