لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

صالحی: اجرایی نشدن تعهدات اروپا درباره برجام عواقب ناگوار خواهد داشت


علی اکبر صالحی ایالات متحده آمریکا را به سنگ‌اندازی در مسیر اجرای برجام متهم کرده است.
علی اکبر صالحی ایالات متحده آمریکا را به سنگ‌اندازی در مسیر اجرای برجام متهم کرده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر به تعهداتش در زمینه بهره‌مند شدن تهران از منافع اقتصادی برجام عمل نکند این وضعیت «عواقب ناگوار» به دنبال خواهد داشت.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه، پنجم آذر، میزبان سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا بود، با این هدف که ادامه حمایتش از توافق هسته‌ای با تهران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا در ماه آبان را مورد تاکید قرار دهد.

اتحادیه اروپا همراه با روسیه و چین امیدوارند که تهران را متقاعد کنند تا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بماند. ایران در مقابل خواستار مقابله کشورهای یاد شده با تحریم‌های آمریکا و بهره‌مند شدن از منافع اقتصادی برجام است.

علی اکبر صالحی روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با میگوئل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، گفت: «اگر حرف به عمل در نیایید، وضعیت... خیلی ناگوار خواهد شد، غیرقابل پیش‌بینی می‌شود».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اشاره‌ای به جزئیات مربوط به این وضعیت، پیامدهای آن یا خروج احتمالی ایران از برجام نکرد.

وی در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا تلاش‌های زیادی را صورت داده تا برجام را حفظ کند. آنها در این رابطه ثابت‌قدم بوده‌اند و به‌صراحت اعلام کرده‌اند که برجام از نگاه آن‌ها برای امنیت اروپا مهم است».

آقای صالحی اظهار داشت: «امیدواریم که به کمک یکدیگر در کنار روسیه و چین برجام را زنده نگه‌داریم. این نبردی است که بایستی در آن پیروز شویم چون از عهده بازنده شدن بر نمی‌آییم».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا، ایالات متحده آمریکا را به سنگ‌اندازی در مسیر اجرای برجام متهم کرد و گفت: «این رویکرد غیرسازنده آمریکا نشان می‌دهد که این کشور به عنوان عضو دائم شورای امنیت به تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست».

آقای صالحی افزود: «منطق آمریکا برای خروج از برجام با وجود سیزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در تایید تعهدات تهران برای بسیاری از کشورهای مستقل در جهان امری عجیب به نظر می‌رسد. نکته طنز قضیه این است که یک عضو دائم شورای امنیت با انتقاد از نتایج توافقی که در سطح بین‌المللی و از طریق همان شورای امنیت به تایید رسیده است تعهدات خود را در قبال صلح و امنیت در جهان نقض می‌کند».

میگوئل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا (راست) همراه با علی اکبر صالحی در نشست خبری روز دوشنبه در بروکسل
میگوئل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا (راست) همراه با علی اکبر صالحی در نشست خبری روز دوشنبه در بروکسل

تلاش‌های اتحادیه اروپا معطوف به نجات تجارت با ایران است و اعلام کرده که قصد دارد تا در این زمینه یک سازوکار ویژه برای انجام معاملات غیردلاری با تهران ایجاد کند. با این حال، اقدام یادشده هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است چون هیچ کشور اروپایی حاضر به میزبانی تشکیلات مربوط به این سازوکار نیست.

بر اساس سازوکار ویژه، نفت و گاز صادراتی ایران با کالاهای ساخت اتحادیه اروپا مبادله می‌شود.

میگوئل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در این زمینه گفت: «هیچ کسی نباید درباره سطح بلندپروازی سیاسی و عزم کشورهای عضو تردید به خود راه دهد، بویژه فرانسه، آلمان و بریتانیا که به سرعت به دنبال اجرایی کردن سازوکار ویژه هستند».

وی افزود: «این یک اقدام بسیار پیچیده و منحصر به فرد است که کارهای فنی آن در روزها و هفته‌های پیش جلو رفته است».

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در آغاز سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا نیز گفت: برجام برای امنیت اروپا، منطقه و همه دنیا ضروری است و جایگزین صلح‌آمیز دیگری برای محدود کردن بلندپروازی‌های اتمی ایران وجود ندارد.

در این سمینار که به مدت دو روز در بروکسل برگزار می‌شود، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سخنرانی خواهند کرد.

آقای صالحی قرار است شامگاه دوشنبه در ضیافت شام با حضور فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و ایرنا/ک.ر
XS
SM
MD
LG