لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

معاون وزیر نفت ایران: احتمالا فرانسه میزبان سازوکار ویژه اروپا خواهد بود


امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت ایران
امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت ایران

امیرحسین زمانی‌نیا ، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل، روز دوشنبه ۲۸ آبان با اشاره به اقدامات آمریکا برای مقابله با راه اندازی نهاد اروپایی سازوکار ویژه یا وسیله هدف ویژه (اس‌پی‌وی) گفته است که احتمالا فرانسه میزبان این کانال مالی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر نفت ایران که در همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی» صحبت می‌کرد، در خصوص مشکلات اتحادیه اروپا برای ایجاد کانال مالی ویژه اظهار داشت: «در عمل هر اقدامی که (اروپایی‌ها) می‌خواهند انجام دهند، متوجه می‌شوند که نفوذ آمریکا زیاد است.»

با خروج آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال، کلیه تحریم‌هایی که ایالات متحده در چارچوب این توافق علیه ایران تعلیق کرده بود بار دیگر به اجرا گذاشته شدند. این در حالی است که کشورهای اروپایی درصدند که توافق هسته ای با ایران را حفظ کنند و در همین راستا در تلاشند یک کانال مالی برای برای ادامه مبادلات مالی و بانکی با ایران ایجاد کنند.

امیرحسین زمانی‌نیا همچنین با اشاره به این که فعلا هیچ کشور اروپایی با میزبانی این سازوکار موافقت نکرده گفته است: «به نظر من این کانال بالاخره در فرانسه تاسیس می‌شود. مذاکرات کارشناسی در جریان است و امیدواریم تا چند هفته آینده به نتیجه برسد.»

این در حالی است که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در همین روز گفته بود، به دلیل «فشار بسیار سنگین» آمریکا هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند و این اتحادیه از ثبت رسمی این سازوکار «ناتوان» است.

پیش از این، منابع آگاه در اتحادیه اروپا به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بودند که هیچ‌ یک از کشورهای ۲۸ گانه عضو اتحادیه اروپا حاضر به میزبانی این سازوکار ویژه نیستند.

پیش از این رسانه‌ها گزارش هایی درباره این که اتریش و لوکزامبورگ حاضر نشده‌اند میزبان این سازوکار ویژه را بپذیرند منتشر شده بود.

جنگ اطلاعاتی بین تهران و واشینگتن

امیرحسین زمانی‌نیا در بخش دیگری از اظهاراتش به جنگ اطلاعاتی بین ایران و آمریکا اشاره کرده و گفته است: «وزارت نفت نمی‌تواند درباره آمار و ارقام حرف بزند، زیرا جنگ جدی اطلاعاتی، روانی و افکار عمومی بین ایران و واشنگتن در حال جریان است.»

معاون وزیر نفت ایران اضافه کرده است:« هر اطلاعاتی که ما بدهیم، آن‌ها استفاده می‌کنند و هر اطلاعاتی که آن‌ها بدهند، ما استفاده می‌کنیم. هر دو طرف یکدیگر را خوب می‌فهمند، اما این‌که این جنگ تا چه زمانی ادامه دارد، به تغییر ماهوی روابط بین‌المللی بستگی دارد و این‌که اتحادیه اروپا چقدر مستقل از آمریکا شود و نفوذ مالی آمریکا چقدر در دنیا محدود شود.»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف تحریمهای نفتی این است که صادرات نفت ایران را به حداقل برسانند و از اردیبهشت سال جاری تاکنون یک میلیون بشکه نفت از صادرات ایران کاسته شده است.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، هفته گذشته با اشاره به بازگشت تحریم ها علیه ایران گفته بود، واشینگتن در موقعیتی قرار دارد که تمامی مجاری مالی که ایران برای تامین مالی حماس و حزب الله، توسعه برنامه موشکی و تهدید صلح و ثبات استفاده می‌کند، هدف قرار دهد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ خ.
XS
SM
MD
LG