لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

عراقچی: ابتکارات جدیدی درخصوص سازوکار مالی اروپا در حال طراحی است


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۳۰ آبان از دیدار با نمایندگان کشورهای بریتانیا و فرانسه در تهران خبر داده و گفته است که ابتکارات جدیدی در خصوص سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا (اس پی وی) در حال طراحی است.

عباس عراقچی در توییتر خود نوشته است:«دیروز و امروز با مدیران سیاسی و مذاکره کنندگان هسته ای انگلستان و فرانسه دیدارهای خوبی در تهران داشتم. اراده سیاسی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای حفظ برجام همچنان جدی است. ابتکارات جدیدی در خصوص اس پی وی در حال طراحی است و مذاکرات کارشناسی ما با آنها ادامه دارد.»

معاون وزیر امور خارجه ایران توضیح بیشتری در خصوص این ابتکارات ارائه نکرده است.

خروج آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال، کلیه تحریم‌هایی که ایالات متحده در چارچوب این توافق علیه ایران تعلیق کرده بود بار دیگر به اجرا گذاشته شدند. این در حالی است که کشورهای اروپایی درصدند که توافق هسته ای با ایران را حفظ کنند و در همین راستا در تلاشند یک کانال مالی برای برای ادامه مبادلات مالی و بانکی با ایران ایجاد کنند.

اما تاکنون هیچ‌ یک از کشورهای ۲۸ گانه عضو اتحادیه اروپا حاضر به میزبانی این سازوکار ویژه نشده‌اند. پیش از این رسانه‌ها گزارش هایی درباره این که اتریش و لوکزامبورگ حاضر نشده‌اند میزبان این سازوکار ویژه را بپذیرند منتشر شده بود.

سفر مدیر سیاسی وزارت خارجه فرانسه به تهران

در همین زمینه گزار‌ش‌ها حاکی است که مدیر سیاسی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه به تهران سفر کرده است.

به گزارش ایرنا روز چهارشنبه عباس عراقچی و نیکولا دو ریویه، مدیر سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه دیدار کرده و «آخرین وضعیت برجام و مراحل نهایی ثبت و راه اندازی کانال ویژه مبادلات مالی» رامورد بررسی قرار داده‌اند.

طبق این گزارش «دو طرف در این دیدار همچنین درباره تعهدات فرانسه و سایر اعضای اروپایی برجام برای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، مقابله با اثرات منفی تحریم های غیرقانونی آمریکا، راه کارهای گسترش مناسبات دوجانبه و برخی مسائل امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی و تبادل نظر پرداخته و مواضع خویش را تشریح کردند.»

ایرنا نوشته است در این دیدار«طرف فرانسوی گزارشی از مراحل نهایی ثبت و راه اندازی کانال ویژه مبادلات مالی و برخی دشواری های پیش بینی نشده در این مسیر و تدابیر سه کشور اروپایی برای رفع این دشواری ها و استقرار و آغاز بکار هرچه سریعتر این کانال به هیات ایرانی ارائه کرد.»

این در حالی است که آمریکا پیشتر به نهادهای اروپایی در مورد تجارت غیردلاری با جمهوری اسلامی هشدار داد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران تهدید کرد که بانک‌ها و کمپانی‌های اروپایی که برای ادامه تجارت با ایران به سازوکار ویژه اتحادیه اروپا متوسل شوند «خطر تحریم‌های تازه آمریکا» را به جان می‌خرند.

با استفاده از توییتر و گزارش های ایرنا و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG