لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

درخواست مشاوران حقوق بشر فیفا برای تعیین ضرب‌الاجل علیه فدراسیون فوتبال ایران‎


نخستین حضور زنان در استادیوم آزادی تهران به شب‌های برگزاری جام جهانی روسیه در تابستان گذشته باز می‌گردد.
نخستین حضور زنان در استادیوم آزادی تهران به شب‌های برگزاری جام جهانی روسیه در تابستان گذشته باز می‌گردد.

یک کمیته فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، روز دوشنبه پنجم آذر از این تشکیلات خواست تا ضرب‌الاجلی برای ایران تعیین کند که ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را لغو کند.

شورای مشورتی حقوق بشر فیفا می‌گوید که «فدراسیون جهانی فوتبال باید صریح و شفاف» به فدراسیون فوتبال ایران یک جدول زمانی برای اجرا ارائه کند، و درباره «تحریم‌های قابل پیش‌بینی در صورتی که این کار را نکرد» هشدار دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قوانین فیفا هر گونه تبعیض جنسیتی را ممنوع کرده است، هرچند که مدیران فدراسیون جهانی فوتبال عملا از انتقاد علنی از حکومت ایران به خاطر ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها خودداری می‌کنند.

به رغم اعتراض‌های گسترده در ایران و شبکه‌های اجتماعی، زنان هنوز اجازه رسمی برای حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند.

تیرماه امسال ۱۸ زن سرشناس ایرانی با نوشتن نامه‌ای به مقام‌های فیفا از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته بودند «از جمهوری اسلامی بخواهد که به صورت کامل به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم پایان دهد».

در نامه این زنان به فیفا، اجازه نیافتن زنان برای حضور در استادیوم‌های ورزشی، «نقض یکی از اصول بنیادین» فدراسیون بین‌المللی فوتبال یعنی تاکید بر عدم تبعیض و مبارزه با آن توصیف شده بود.

حضور گزینشی زنان ایرانی به ورزشگاه‌ آزادی که تحت فشار فیفا صورت گرفت.
حضور گزینشی زنان ایرانی به ورزشگاه‌ آزادی که تحت فشار فیفا صورت گرفت.

نخستین حضور زنان در استادیوم آزادی تهران به شب‌های برگزاری جام جهانی روسیه در تابستان گذشته باز می‌گردد که شماری از زنان توانستند با حضور در ورزشگاه آزادی، بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در آن رقابت‌ها را از طریق تلویزیون تماشا کنند.

۲۶ مهرماه سال ۹۷ نیز در جریان مسابقه تدارکاتی بین دو تیم فوتبال ایران و بولیوی در ورزشگاه آزادی، ظاهرا به دلیل تهدید فیفا، به شمار بسیار محدودی از زنان، حدود یکصد نفر، به طور گزینشی اجازه داده شد که در ورزشگاه حضور یابند.

۱۹ آبان‌ماه امسال نیز در جریان بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی تهران میان تیم‌های پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن به دلیل فشار فیفا، جایگاهی هم به زنان تماشاگر اختصاص یافته بود.

اغلب این زنان از خانواده مقامات وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال یا بازیکنان تیم‌ ملی فوتبال زنان بودند و تعدادی از زنان خبرنگار و عکاس، موفق به دریافت کارت ویژه شدند و در ورزشگاه حضور یافتند.

روحانیون اصولگرا و تندرو در ایران از مخالفان سرسخت حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند. از جمله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید که بارها مخالفت علنی خود با این مووضع را مطرح کرده، به دولت حسن روحانی هشدار داده که «با مسئله حضور زنان در ورزشگاه سر مردم را بند نکنند و به واقعیت‌ها فکر کنند».

روحانیون تندرو در ایران از جمله ناصر مکارم شیرازی، از مخالفان سرسخت حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند.
روحانیون تندرو در ایران از جمله ناصر مکارم شیرازی، از مخالفان سرسخت حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند.

وی پیشتر نیز در پاسخ به استفتایی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته بود: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست. اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند. بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند، به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد».‎

مسئله حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها در حالی هنوز حل‌نشده باقی مانده است که اسفندماه پارسال جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، اعلام کرد رئیس‌جمهوری ایران به او وعده داده است که شرایط حضور زنان درورزشگاه‌ها را فراهم می‌کند و درعین حال گفته که اجرای این وعده زمان می‌برد.

به گفته وی، فیفا در این زمینه، راه مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی را انتخاب کرده و «رئیس‌جمهوری ایران به او اطمینان داده که امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم می‌کند».

با این حال، بیش از هشت ماه از این وعده گذشته و هنوز ممنوعیت ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها لغو نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG