لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۱

انتقاد نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از ورود زنان به ورزشگاه


عبدالله حاجی صادقی
عبدالله حاجی صادقی

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران حضور زنان در ورزشگاه را «مقدمه‌ای برای گناهان» دانست و گفت که صادرکنندگان مجوز این موضوع «آیا می خواهند بانوان در داخل استادیوم شاد شوند یا دیگران ‌‌به وسیله آنها شاد‌ شوند؟».

عبدالله حاجی صادقی روز جمعه ۲۷ مهر در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت که مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ «نباید مقدمه‌ای برای قباحت‌زدایی از برخی گناهان شود که این کار بدی است».

وی اضافه کرد:« آیا واقعا آن افراد می‌خواهند بانوان در داخل استادیوم شاد شوند یا دیگران ‌‌به وسیله آنها شاد‌ شوند؟».

محمدجعفر منتظری،دادستان کل کشور، نیز روز چهارشنبه، ۲۵ مهر، تهدید کرده بود که اگر حضور زنان در ورزشگاه‌ها ادامه یابد «برخورد قضایی خواهیم داشت».

این سخنان بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و برخی از چهره های اصول‌گرا از جمله علی مطهری و عزت الله ضرغامی از آن انتقاد کردند.

در جریان مسابقه تدارکاتی بین دو تیم فوتبال ایران و بولیوی که شامگاه سه‌شنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شد، ظاهرا به دلیل تهدید فیفا، به شمار بسیار محدودی از زنان، حدود یکصد نفر، به طور گزینشی اجازه داده شد که در ورزشگاه حضور یابند.

با این حال از ورود شماری از زنان که شخصاً برای دیدن مسابقه رفته بودند جلوگیری شد.

همچنین غلامحسین زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال گزارش‌ها درباره حضور زنان در مسابقه پرسپولیس و السد قطر را تکذیب کرده بود.

وی گفته بود که این فدراسیون فعلا برنامه‌ای برای حضور زنان در ورزشگاه در بازی‌های غیر از بازی‌های تیم‌ ‌ملی فوتبال ندارد.

ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی پس از سال های ابتدایی انقلاب ۵۷ ممنوع شد و از حدود ۲۰ سال پیش تنها دربرخی مسابقات زنان موفق به تماشای مسابقات شده‌اند.

در جام جهانی امسال نیز پس از کشمکش‌های فراوان، زنان دو بار اجازه یافتند که پخش زنده مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند.

با این حال این موضوع انتقاد شماری از مراجع تقلید و روحانیان را در پی داشت و دادستان کل کشور آن را «مایه شرم» خواند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در سال ۸۵ دستور ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کرد اما پس از مخالفت مراجع تقلید این دستور اجرا نشد.

در سال‌های اخیر شماری از کنشگران حقوق زنان و فعالان اجتماعی و دیگر چهره‌ها برای رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تلاش کرده و از جمله با ارسال نامه ای به فیفا، خواستند که جمهوری اسلامی را وادار کند به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها پایان دهد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، اعتماد آنلاین و رادیو فردا؛ ا.م / ج.
XS
SM
MD
LG