لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

رئیس مجلس: مجمع تشخیص مصلحت نمی‌تواند قانونگذاری کند


پس از انتقاد برخی از نمایندگان مجلس و مقامات دولت از ایرادهای مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز اعلام کرد که مجمع تشخیص نمی‌تواند قانونگذاری کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی روز دوشنبه، ۱۲ آذر، در یک نشست خبری گفت که ایرادات هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس، این «ابهام» را ایجاد کرده که این مجمع «مانند مجلس سنا شده است».

وی اضافه کرد: «این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی‌تواند قانونگذاری کند».

رئیس مجلس، در عین حال گفت که نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر «سیاست‌های کلی نظام» پیش از این نیز وجود داشته و مشکلات به وجود آمده به دلیل «روش اجرای» آن است.

به گفته آقای لاریجانی، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند نظرات خود را به کمیسیون‌های مجلس ارائه کند تا بررسی و «اگر مصلحت دیدند» اعمال کنند.

وی گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام «پس از طی مسیر می‌تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد».

شورای نگهبان مدتی است ایراداتی را که «هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» در مجمع تشخیص به مصوبات مجلس گرفته بود، به رئیس مجلس اعلام می‌کند تا این ایرادات رفع شوند.

پیش از این علی مطهری، نایب رئیس مجلس و برخی از نمایندگان این اقدام را به معنای تشکیل «شورای نگهبان دوم» و تشکیل «مجلس سنا» دانسته‌اند.

مطابق قوانین جمهوری اسلامی، مصوبات مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد اما در صورت بروز اختلاف نظر بین این دو نهاد، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان داور نهایی تصمیم‌گیری می‌کند.

با این حال از سال گذشته «هئیت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبات مجلس را با نظر به «سیاست‌های کلی نظام» بررسی می‌کند.

واکنش لاریجانی به استیضاح ظریف

رئیس مجلس در واکنش به استیضاح وزیر خارجه ایران نیز ضمن تائید وجود پول‌شویی در کشور گفت که بهتر بود آقای ظریف موضوع نفع مالی برخی از مخالفان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، سی‌اف‌تی، را مطرح نمی کرد.

آقای لاریجانی تاکید کرد: «برخی از نمایندگان معتقدند که اکنون زمان استیضاح مناسب نیست اما اختلاف وجود دارد و تعداد دیگری نظر دیگر دارند. به نظرم باید مسیر طی می‌شد».

رئیس مجلس درباره سخنان آقای ظریف نیز گفت: «اگر قسمت دوم صحبتش را نمی‌گفت بهتر بود گاهی سیاست‌مداران نکاتی را می‌گویند که می‌توانند نگویند».

رئیس مجلس همچنین ضمن تائید وجود پول‌شویی در کشور در عین حال افزود: «این مساله وجود دارد. اما مردم انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر کنند یا مساله را حل کنند. این که ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع‌رسانی چه خاصیتی دارد؟ باید راه‌حل ارائه شود».

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای دلیل «فضاسازی‌ها» علیه لوایح مرتبط با پول‌شویی در ایران را «منافع اقتصادی ده‌ها هزار میلیارد تومانی» برخی افراد دانسته و گفته بود که هزینه یک مورد از این «فضاسازی‌ها» برابر با «بودجه وزارت خارجه» است.

پس از صحبت‌های محمدجواد ظریف دربارهٔ وجود پولشویی گسترده در ایران، گروهی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح او را تحویل هیئت رئیسه مجلس داده‌اند. این درخواست هم‌اکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در حال بررسی است.

تصویب لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی، شرط بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران

آقای لاریجانی درباره سازوکار مالی اروپا نیز گفت که بانک‌های اروپایی اعلام کرده‌اند شرط همکاری با ایران تصویب لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) است.

وی تاکید کرد که این موضوع «باید حل شود».

رئیس مجلس تاکید کرد که کشورهای اروپایی باید «به تصمیمات نهایی برسند و ابلاغ کنند که نظرشان چیست. این لوایح مسیر قانونی خود را طی می‌کند و باید ببینیم نتیجه‌ چه می‌شود».

پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس، از جمله علیرضا بیگی، به نقل از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، اعلام کرده بودند که هر چند اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی ارتباط مستقیمی با برجام ندارد، اما «مساعدت» اروپایی‌ها در مذاکرات جدید با ایران بستگی به اجرای این مقررات دارد.

در همین حال بهروز بنیادی، سخنگوی فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفته بود که حتی بانک‌های «کشورهای دوست» همکاری خود با ایران را به پذیرش مقررات گروه ویژه اقدام مالی «منوط می‌کنند».

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا،، فارس و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG