لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

حاجی‌زاده: برای افزایش برد موشک‌ها به بیش از دو هزار کیلومتر محدودیتی نداریم


فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت که ایران برای افزایش برد موشک‌های خود به بیش از دو هزار کیلومتر «محدودیتی از نظر فنی و یا قراردادی» ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعلی حاجی‌زاده در یک سخنرانی در دانشگاه علم و صنعت گفت که برد دو هزار کیلومتر برای موشک‌های ایران «وحی منزل نیست» و جمهوری اسلامی «توانمندی ساخت موشک با بردهای بلندتر» را دارد.

وی در عین حال اعلام کرد که برد دو هزار کیلومتر براساس «نیاز» جمهوری اسلامی تعیین شده و « بسیاری از پایگاه‌های دشمن در فاصله ٣٠٠ و ۴۰۰ کیلومتری و مرحله بعدی در فاصله ٧٠٠ و ٨٠٠ کیلومتری است».

آقای حاجی‌زاده روز ۳۰ آبان نیز گفته بود که پایگاه‌های آمریکا در افغانستان، امارات متحده عربی و قطر و همچنین ناوهای هواپیمابر این کشور در خلیج فارس و دریای عمان در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، سال گذشته گفته بود که برد موشک‌های ساخت ایران «طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند» دو هزار کیلومتر انتخاب شده‌است.

او افزوده بود که «این میزان فعلاً کفایت می‌کند، چرا که آمریکایی‌ها به اندازه کافی در شعاع دو هزار کیلومتری اطراف کشور ما حضور دارند که در صورت تهاجم به آنها پاسخ داده خواهد شد».

در واکنش به این اظهارات، هدر ناوئرت، در مقام سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود که این مقدار بُرد هم زیادی است و کشورهای هم‌پیمان آمریکا را در تیررس خود قرار می‌دهد.

موشک‌های میان‌برد ایران با برد دو هزار کیلومتر می‌توانند از ایران، عربستان سعودی و اسرائیل را هدف قرار دهند و توان رسیدن به منطقه اتحادیه اروپا را نیز دارند.

سخنان تازه آقای حاجی‌زاده چند روز پس از نشست شورای امنیت درباره تازه‌ترین آزمایش موشکی ایران و ابراز نگرانی آمریکا، فرانسه و بریتانیا از این اقدام بیان شده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

در همین حال روزنامه آلمانی «ولت ام زونتاگ» اخیرا به نقل از گزارش سازمان‌های اطلاعاتی غربی خبر داده که ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی هفت موشک میان‌برد و پنج موشک کوتاه‌برد و کروز را آزمایش کرده و تعداد این آزمایش‌ها نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های فارس و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG