لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

«آمریکا رسما خواهان» استرداد مدیر مالی هواوی می‌شود


این تصویر از دوربین‌های مداربسته منگ وانژو را در حال خروج از دادگاهی در کانادا نشان می‌دهد (۱۱ دسامبر ۲۰۱۸)
این تصویر از دوربین‌های مداربسته منگ وانژو را در حال خروج از دادگاهی در کانادا نشان می‌دهد (۱۱ دسامبر ۲۰۱۸)

سفیر کانادا در واشنگتن روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا استرداد منگ وانژو، مدیر مالی و دختر بنیانگذار شرکت هواوی را دنبال خواهد کرد. این در حالی است که پکن هشدار داده به این اقدام آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوید مک نوتون سفیر کانادا در مصاحبه ای با روزنامه کانادایی «گلوب ان میل» گفت واشنگتن به دولت کانادا اعلام کرده که استرداد منگ وانژو را تقاضا خواهد کرد ولی او دقیقا نمی‌داند این درخواست چه زمانی مطرح خواهد شد.

مهلت درخواست استرداد روز ۳۰ ژانویه یعنی ۶۰ روز پس از بازداشت خانم منگ وانژو که در روز اول دسامبر در شهر ونکوور اتفاق افتاد به پایان خواهد رسید.

منگ وانژو به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران توسط کانادا بازداشت شد. او به قید ضمانت آزاد شد و قرار است روز ۶ فوریه در جلسه دادگاه در شهر ونکوور حاضر شود.

به دنبال بازداشت خانم منگ وانژو مناسبات کانادا و چین متشنج شده است. چین دو شهروند کانادایی را بازداشت کرده و یک مرد کانادایی دیگر را که قبلا به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم شده بود به مجازات مرگ محکوم کرد هاست.

دولت چین هیچیک از این اقدامات را به بازداشت منگ وانژو ارتباط نداده ولی هشدار داده که در صورت عدم آزادی او اقدامات تلافی جویانه شدیدی انجام خواهد داد.

دیپلمات‌های کانادایی و غربی تردید ندارند که بازداشت شهروندان کانادایی در چین با پرونده خانم منگ وانژو ارتباط دارد.

هوآوی بزرگترین شرکت تولید کننده تجهیزات ارتباطاتی جهان روز سه شنبه در پاسخ به سئوال خبرگزاری رویترز حاضر نشد در مورد این پرونده اظهار نظر کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: «در شکل ارائه استدلال و طرح شکایت موضع‌گیری خواهیم کرد.»

وزارت دادگستری کانادا تا ظهر سه شنبه در این مورد اظهار نظری نکرده است.

وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه باری دیگر بر آزادی بلادرنگ خانم منگ تاکید کرد و گفت «کاملا واضح است که این یک مورد قضایی عادی نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود:«هر فردی با قضاوت منصفانه می تواند ببیند که کانادا در این زمینه اشتباه بزرگی مرتکب شده است. دولت های کانادا و آمریکا از قرارداد استرداد دوجانبه خود به شکلی غیرقانونی علیه امنیت و حقوق یک شهروند چین سوءاستفاده کرده اند.»

او از دولت آمریکا خواست «اشتباه» خود را تصحیح کرده ، حکم بازداشت خانم منگ وانژو را لغو و استرداد او را تقاضا نکند.

او بدون ورود به جزییات گفت در صورت استرداد خانم منگ «چین مسلما به اقدام آمریکا پاسخ خواهد داد.»

کانادا یک مورد از بیش از صد کشوری است که با آمریکا قرارداد استرداد دارند.

پس از دریافت تقاضای رسمی استرداد، مراجع قضایی کانادا ظرف ۳۰ روز باید این تقاضا را ارزیابی کنند و وزیر دادگستری آن کشور نیز باید دستور رسمی استرداد را صادر کنند.

برخی از کارشناسان امنیتی در غرب معتقدند به دلیل خطر جاسوسی خرید تجهیزات از شرکت هواوی را باید متوقف کرد. تعدادی از متحدان کانادا از جمله آمریکا و استرالیا از مدتی پیش در مورد استفاده از محصولات هوآوی محدودیت هایی اعمال کرده اند.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG