لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

چین: واشینگتن از سرکوب غیرمنطقی شرکت هواوی دست بکشد


گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین،. پکن. سپتامبر ۲۰۱۸.
گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین،. پکن. سپتامبر ۲۰۱۸.

دولت چین روز سه‌شنبه از واشینگتن خواست تا از «سرکوب غیرمنطقی» شرکت هواوی دست بکشد و درخواستش از کانادا برای استرداد مدیرعامل هواوی را پس بگیرد.

آمریکا روز دوشنبه شرکت چینی هواوی را متهم کرد که از شرکت «پوششی» به نام اسکای‌کام در هنگ‌کنگ برای دادوستد با ایران استفاده کرده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هواوی با این کار، تحریم‌ها علیه ایران را زیر پا گذاشته و مِنگ وانژو، مدیر مالی هواوی نیز در مورد رابطه اسکای‌کام با ایران به بانک‌ها «دروغ گفته است.»

دیگر اتهام‌های دادستان‌های آمریکایی علیه هواوی شامل «دزدی» قطعه‌ای از یک ربات و دیگر فناوری‌ها از آزمایشگاه شرکت تی‌موبایل است.

آمریکا حدود یک دهه است که هواوی را متهم می‌کند که تبدیل به «پوششی» برای «جاسوسی چین» و ریسک‌های امنیتی شده است، اتهامی که هواوی رد می‌کند.

در پیوند با این اتهامات، مدیر مالی هواوی روز یکم دسامبر در ونکوور کانادا بازداشت شد و جلسه استرداد او به آمریکا قرار است روز چهارشنبه برگزار شود.

گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه از آمریکا خواست تا «بلافاصله» حکم بازداشت خانم منگ وانژو را ملغی اعلام کرده و «از این نوع درخواست‌های استرداد دست بردارد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه چین گلایه کرد که واشینگتن برای ضربه زدن به شرکت‌های چینی «توان دولتی خود را بسیج کرده» و قصد دارد «به خاطر اغراض سیاسی فعالیت‌های قانونمندانه را منکوب کند».

گِنگ شوآنگ همچنین افزود که پکن «از حقوق قانونی و منافع کمپانی‌های چینی» دفاع خواهد کرد اما توضیح بیشتری درباره جزئیات آن نداد.

به دنبال بازداشت منگ وانژو مناسبات کانادا و چین متشنج شده‌ است. چین دو شهروند کانادایی را بازداشت کرده و یک مرد کانادایی دیگر را که قبلاً به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم شده بود به مجازات مرگ محکوم کرده است.

دولت چین هیچ‌ یک از این اقدامات را به بازداشت خانم وانژو ارتباط نداده، ولی هشدار داده که در صورت عدم آزادی او اقدامات تلافی‌جویانه شدیدی در پیش خواهد گرفت.

دولت جدید آمریکا از آغاز، چین را به «سرقت فناوری و اسرار تجاری» متهم کرده است. دولت آمریکا علاوه بر اعمال فشار به دولت چین برای کاستن از کسری موازنه تجاری، آن کشور را به به‌کارگیری روش‌های ناعادلانه تجاری و فشار آوردن به سرمایه‌گذاران آمریکایی برای واگذاری فناوری‌های خود به شرکت‌های چینی متهم می‌کند.

یک گزارش تازه اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا که ۲۵ دی‌ماه امسال منتشر شد، گوشزد می‌کند که چین از طریق «نقض مالکیت معنوی و سرقت فناوری» توانسته است ثمره تحقیقات آمریکا و دیگر کشورها برای پیشبرد فناوری‌های جدید را در بازارهای مختلف به‌ دست آورده و هزینه‌های نظامی خود را پایین نگاه دارد.

در همان روز انتشار این گزارش، یک مقام ارشد اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت که روند تقویت نظامی چین این نگرانی را به‌ وجود آورده است که مقام‌های چینی ممکن است برای ضمیمه کردن اجباری تایوان به چین برنامه داشته باشند.

منابع: آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG