لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

ادامه اعتراضات در ونزوئلا؛ مقام عالی ارتش از نظامیان خواست به مخالفان مادورو بپیوندند


یکی از ژنرال‌های عالی‌رتبه نیروی هوایی ونزوئلا از دیگر مقامات نظامی این کشور خواست تا همراه او به خوان گوایدو، رهبر مخالفان بپیوندند. همزمان اعتراضات نیز در ونزوئلا ادامه دارد.

ژنرال فرانسیسکو یانز روز شنبه ۱۳ بهمن با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «من آمده‌ام که به شما بگویم که دیکتاتوری نیکلاس مادورو را به رسمیت نمی‌شناسم. به نیروهای مسلح بگویم که ادامه این سرکوب‌ها به معنای کشتار شمار بیشتری از مردم با گرسنگی دادن آنان و حتی سوق دادن آنان به جنگ با یکدیگر خواهد بود.»

وی افزود: «رنجی که این ملت تاکنون کشیده کافی است. می‌خواهم به همکاران و یاران نظامی‌ام بگویم که به مردم ونزوئلا پشت نکنید.»

ژنرال فرانسیسکو یانز نخستین مقام عالی‌رتبه نظامی ونزوئلاست که از خوان گوایدو حمایت می‌کند و این حمایت واکنش منفی برخی از همکاران وی را به دنبال داشته از جمله نیروی هوایی ارتش و آکادمی خلبانی ارتش ونزوئلا که با انتشار توییت‌هایی او را «خائن» نامیده‌اند.

آقای یانز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که دیگر موضع‌گیری نخواهد کرد مگر آن که «فرمانده کل قوای مسلح، خوان گوایدو» به وی چنین اجازه‌ای بدهد.

خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی یا پارلمان ونزوئلا، در اجتماع ده‌ها هزار تن از مخالفان نیکلاس مادورو خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا نامیده و وعده انتخابات دوباره داده است.

ریاست جمهوری آقای گوایدو را پارلمان اروپا و کشورهایی چون آمریکا، کانادا و برزیل به رسمیت شناخته‌اند. در برابر آن نیز روسیه، چین و ایران و ترکیه هم از نیکلاس مادورو حمایت کرده‌اند.

خوان گوایدو روز شنبه بار دیگر از ارتش ونزوئلا خواست که به صفوف مخالفان بپیوندند. وی که در جمع هزاران تن از معترضان سخن می‌گفت، تاکید کرد که این جنبش ادامه خواهد داشت تا زمانی که مادورو عنوان ریاست جمهوری را که «غصب» کرده است، رها کند و به انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت ناظران بین‌المللی تن دهد.

وی سپس خطاب به ارتش گفت: «طرف مردم ونزوئلا را بگیرید. ما از شما نمی‌خواهیم که فقط به معترضان تیراندازی نکنید. می‌خواهیم که در بازسازی ونزوئلا نقش داشته باشید.»

نیکلاس مادورو سال گذشته در انتخاباتی که کاندیداهای اصلی مخالفان از حضور در آن منع شدند و مخالفان نیز آن را تحریم کردند، اعلام پیروزی کرده بود. از این رو مخالفان تاکید دارند که آن انتخابات غیرآزاد بوده و مادورو مشروعیت مردمی ندارد. کشور در عین حال علاوه بر بحران سیاسی، فقر و فلاکت گسترده‌ای را تجربه می‌کند که به فرار حدود سه میلیون نفر از سرزمین مادری انجامیده است.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو ملی آمریکا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG