لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

احتمال وتوی تصمیم کنگره درباره دیوار مکزیک از سوی دونالد ترامپ


پس از آنکه دمکرات‌ها از تامین بودجه درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مکزیک خودداری کردند، او روز جمعه «وضعیت اضطراری» اعلام کرد.
پس از آنکه دمکرات‌ها از تامین بودجه درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مکزیک خودداری کردند، او روز جمعه «وضعیت اضطراری» اعلام کرد.

دیوید میلر مشاور ارشد دونالد ترامپ روز یکشنبه ۲۸ بهمن احتمال استفاده از حق وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا برای حفظ «وضعیت اضطراری» را منتفی ندانست.

آقای میلر که از مشاوران کلیدی کاخ سفید در مورد سیاست‌های مهاجرتی است در پاسخ به این پرسش شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» که اگر کنگره علیه وضعیت اضطراری رای بدهد، آیا دونالد ترامپ از حق وتو استفاده خواهد کرد، گفت: «رئیس‌جمهوری از اعلام وضعیت اضطراری خود دفاع خواهد کرد».

وی در پاسخ به مجری فاکس که پرسید آیا دونالد ترامپ آماده وتو کردن است، با تاکید دوباره گفت: «او از اعلام وضعیت اضطراری خود دفاع خواهد کرد، به طور تضمینی».

پس از آنکه دمکرات‌ها از تامین بودجه درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مکزیک خودداری کردند، او روز جمعه «وضعیت اضطراری» اعلام کرد.

در وضعیت اضطراری رئیس‌جمهوری اختیار خواهد داشت که بدون موافقت کنگره از بودجه دفاعی برای ساخت دیوار استفاده کند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و چاک شومر رهبر دمکرات‌ها در سنا با صدور بیانیه‌ای مشترک، رئیس‌جمهوری آمریکا را به سوء‌استفاده از قدرت و اعلام وضعیت بحرانی غیرواقعی در مرزهای مکزیک متهم کردند.

در همین حال، خاویر بِسِرا، دادستان کالیفرنیا، گفته است که به زودی علیه این فرمان اقامه دعوا خواهد کرد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و سازمان «شهروند ملی» نیز اعلام کرده‌اند علیه فرمان «وضعیت اضطراری» ترامپ شکایت خواهند کرد.

هم‌اکنون دمکرات‌ها در حال تهیه قطعنامه‌ای برای ملغی کردن وضعیت اضطرارای دونالد ترامپ هستند.

چندین قانونگذار جمهوری‌خواه نیز از مخالفت خود با وضعیت اضطراری سخن گفته‌اند و این احتمال وجود دارد که آنها نیز به همتایان دمکرات خود بپیوندند.

کنگره آمریکا سال ۱۹۷۶ با تصویب قانون «وضعیت‌های اضطراری ملی» به رئیس‌جمهوری اختیار داد که بدون تصویب کنگره اعلام حالت فوق‌العاده کند تا به بحران‌ها سریع‌تر رسیدگی کند. در حالی که کنگره حق لغو حالت فوق‌العاده را برای خود محفوظ نگه داشته، ولی تاکنون از این حق استفاده نکرده است.

در میان روسای‌جمهوری آمریکا، بیل کلینتون ۱۷ مرتبه، جورج بوش ۱۳ مرتبه و باراک اوباما ۱۲ بار اعلام وضعیت اضطراری کرده‌اند. بیشتر فرمان‌ها مربوط با بحران‌های خارجی بوده است.

اگر دمکرات‌ها بخواهند وضعیت اضطراری ترامپ را لغو کنند، رای دو سوم از ۵۳۵ قانونگذار مجلس نمایندگان و سنا را لازم دارند.

با این حال در صورتی‌ که کار به دیوان عالی آمریکا بکشد، دمکرات‌ها در این دیوان اکثریت ندارند.

دونالد ترامپ خود اذعان کرده است که به احتمال زیاد از سوی دادگاه‌های ایالتی با چالش مواجه می‌شود. اما او تاکید کرده که در نهایت به لحاظ حقوقی برنده میدان خواهد بود که اشاره‌ای است به حکم دیوان عالی کشور.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، سایت گاردین و بی‌بی‌سی جهانی/ ح.ر
XS
SM
MD
LG