لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

ظریف: ماجراجویی‌های اسرائیل در سوریه خطرناک است، جنگ منتفی نیست


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اسرائیل را متهم کرد که با بمباران‌هایش در سوریه دست به «ماجراجویی» زده و گفت که نمی‌تواند احتمال وقوع رویارویی نظامی بین ایران و اسرائیل را منتفی بداند.

آقای ظریف این مطلب را در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی «زوددویچه» گفت که پنج‌شنبه دوم اسفند در این روزنامه به چاپ رسید.

او در این مصاحبه گفت که ایران به دعوت دولت سوریه در آن کشور حضور دارد اما اسرائیل با اقدامات خود حریم هوایی سوریه و لبنان و هم‌چنین قانون بین‌الملل را نقض می‌کند.

وزیر خارجه ایران گفت: «اسرائیل دست به ماجراجویی زده و ماجراجویی همیشه خطرناک است.»

محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که «آیا احتمال رویارویی نظامی پیش رو بین ایران و اسرائیل وجود دارد؟»، گفت: «نمی‌دانم اما نمی‌توانیم این احتمال را منتفی بدانیم.»

اسرائیل از بابت حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه و در نزدیکی مرزهای خود احساس خطر می‌کند و همواره اهدافی را هدف حمله قرار داده تا حضور ایران در سوریه را کمرنگ‌تر کند.

ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، که چندی پیش این مقام را پس از ۴ سال ترک کرد، در مصاحبه‌هایی با نیویورک تایمز و رسانه‌های اسرائیل گفت دوران ریاست او، با «هزاران» حمله اسرائیل به «اهداف ایرانی» و هم‌پیمانان آن کشور در سوریه هم‌زمان بود.

او در «هشدار» به قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، نیز گفت: «کسی که علیه ما اقدام می‌کند، جان خودش را به خطر می‌اندازد.»

پس از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تأیید کرد که کشورش حمله اخیر به فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، را برای «نابود کردن انبار سلاح‌های ایرانی» انجام داده و صدها حمله مشابه دیگر در چند ماه اخیر نیز کار اسرائیل بوده‌ است.

بنیامین نتانیاهو در آیین معارفه رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل با اشاره به سخنان بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، که گفته بود ایران به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور «حضور مستشاری» دارد، گفت: «من به ایران توصیه می‌کنم که سریعاً از سوریه بیرون برود، زیرا ما به سیاست حمله، که پیشتر قول داده‌ایم ادامه می‌دهیم.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۲۸ بهمن، نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ، در پاسخ به این پرسش که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته، گفت: «قطعاً کسانی دنبال این هستند.»

وی در پاسخ به این سؤال که «چه کسی؟»، عنوان کرد: «اسرائیل».

با استفاده از روزنامه زوددویچه، رویترز، جروزالم پست و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG