لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۰

نتانیاهو: ایران دروغ می‌گوید؛ هدف از پرتاب ماهواره آزمایش موشک بالیستیک بود


ساعتی پس از انتشار خبر ناکامی ایران در پرتاب ماهواره، نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران در اعلام برنامه خود برای ارسال ماهواره علمی به فضا «دروغ می‌گوید» و هدفش از پروژه‌های ماهواره‌ای جدید چیزی نیست جز «آزمایش مرحله نخست موشک بین قاره‌ای، برخلاف همه توافق‌ها».

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، بنیامین نتانیاهو این سخنان را روز سه‌شنبه، ۲۵ دی‌ماه، در آیین معارفه رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل در وزارت دفاع در تل‌آویو بیان کرد.

اشاره مقام اسرائیلی به «برخلاف توافق‌ها» می‌تواند مربوط به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باشد که در تایید توافق اتمی موسوم به برجام صادر شد. این نکته‌ای است که پیشتر وزیر خارجه آمریکا نیز به آن اشاره کرده بود.

ساعاتی پیشتر جمهوری اسلامی ماهواره ساخت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با نام «پیام» را با موشک ماهواره‌بری که آن نیز ساخت ایران است، به فضا پرتاب کرده بود.

اما به تایید محمد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، ماهواره پس از پرتاب نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد.

آقای جهرمی که خود در محل پرتاب ماهواره در استان سمنان حضور داشته، در توییترش خبر داد که دو مرحله از پرتاب ماهواره موفقیت‌آمیز بوده اما در مرحله سوم و نهایی، ماهواره‌بر به «سرعت کافی نرسید و "پیام" در مدار آرام نگرفت».

وزیر ارتباطات ایران تاکید کرد که این برنامه علمی ادامه خواهد یافت و ماهواره‌های دیگری ساخته و به فضا ارسال خواهند شد.

اما بنیامین نتانیاهو در سخنان خود در تل‌آویو گفت، ادعای قرار دادن ماهواره در مدار زمین بخش «ظاهری» و «ساده‌لوحانه» این اقدام ایران بوده، بلکه هدف واقعی تهران بهبود توان شلیک موشک بین قاره‌ای است.

نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که ایران «بی‌وقفه دروغ می‌گوید» و اسرائیل «دروغ‌های ایران را افشا می‌کند» و در این راستا بود که «آرشیو هسته‌ای محرمانه ایران را برملا کرد».

وی افزود، ادعای امروز ایران در مورد ماهواره هم «دروغ است».

آقای نتانیاهو در آیین معارفه رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل اظهار داشت: «ایران و بازوان تروریستی‌اش، محوری‌ترین هدف برای ما هستند... و با تهور و ابتکار اهداف خود را محقق می‌کنیم.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به سخنان روز دوشنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، که گفته بود، ایران به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور «حضور مستشاری» دارد، گفت: «من به ایران توصیه می‌کنم که سریعا از سوریه بیرون برود، زیرا ما به سیاست حمله، که پیشتر قول داده‌ایم ادامه می‌دهیم.»

بنیامین نتانیاهو روز یک‌شنبه این هفته تایید کرد که کشورش حمله جمعه شب گذشته به فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، را برای «نابود کردن انبار سلاح‌های ایرانی» انجام داده و صدها حمله مشابه دیگر در چند ماه اخیر نیز کار اسرائیل بوده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی در نخستین سخنرانی‌اش در پست ریاست ستاد نیروهای مسلح گفت، ارتش اسرائیل در دوران او «افزایش توان تخریبی مرگبار را برای ضربه به دشمن» در دستور کار دارد.

منابع: روزنامه هاآرتص، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG