لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

ظریف دریافت نامه‌ از نماینده آمریکا در امور گروگان‌ها را تایید کرد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دریافت نامه‌ای از رابرت اوبراین، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور گروگان‌ها، را تایید کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دریافت نامه‌ای از رابرت اوبراین، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور گروگان‌ها، را تایید کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به نیویورک سفر کرده است، برای چندمین بار در روزهای اخیر بار دیگر به موضوع تبادل زندانی با آمریکا پرداخته و از جمله تایید کرد که نامه‌ای از دولت دونالد ترامپ در این باره دریافت کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در روزهای اخیر گفته بود که شش ماه پیش آمادگی خود را برای مبادله زندانیان به آمریکا اعلام کرده، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

وی روز پنج‌شنبه، پنجم اردیبهشت، بار دیگر این موضوع را در گفت‌وگو با خبرنگاران در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل تکرار کرد و گفت که آمادگی برای تبادل زندانیان را «خصوصی» به اطلاع دولت آمریکا رسانده بود اما «هیچ پاسخی» دریافت نکرد.

با این حال محمدجواد ظریف در پاسخ به خبرنگار المانیتور که از او درباره نامه رابرت اوبراین، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور گروگان‌ها، پرسید چنین نامه‌ای را تایید کرد.

به نوشته المانیتور، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بدون اشاره به جزئیات، این نامه را «یک‌سویه» خواند و گفت: «می‌دانید در نامه چه بود؟ می‌گفت لطفا آزادشان کنید.»

بنابر همین گزارش، محمدجواد ظریف با تأکید بر این که این نامه حاوی «پیشنهادی نبود»، مدعی شد که «گرایش فکری در آمریکا این است که از ما اقدامات یک‌جانبه توقع دارند».

رابرت اوبراین که اردیبهشت سال گذشته از سوی دونالد ترامپ به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور گروگان‌ها تعیین شد هنوز واکنشی به گفته‌های وزیر خارجه جمهوری اسلامی ابراز نکرده و در اظهارات ظریف نیز روشن نیست که تاریخ دریافت این نامه چه زمانی بوده است.

محمدجواد ظریف در اظهارات روز پنج‌شنبه‌اش همچنین گفت که معاونش نامه‌ای به مایک پومپئو نوشته بود. او با این حال درباره محتوا و تاریخ این نامه توضیحی نداد اما المانیتور احتمال داده است که این نامه درباره همین موضوع تبادل زندانی یا موضوع تحریم‌ها بوده باشد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی مشخصا مدعی ارتباطات محدود با دولت ترامپ شده است که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند «فشارهای حداکثری» تا زمانی که ایران «تغییر رفتار» ندهد ادامه خواهد یافت.

تکذیب دوباره تبادل زاغری با قدس کنی

پیشنهاد مبادله زندانیان که این روزها چند بار از سوی محمدجواد ظریف و وزارتخانه او مطرح شده واکنش‌هایی نیز به همراه داشته و به ویژه پیشنهاد او درباره مبادله نازنین زاغری با یک شهروند ایرانی در استرالیا، به نام نگار قدس کنی، اعتراض‌هایی را برانگیخته است.

با این حال محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با رویترز از گفته‌های قبلی‌اش عقب‌نشینی کرد و گفت موضوع خانم زاغری را نمی‌توان جزو مبادله زندانیان قرار داد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز جمعه همین گفته‌ها را تکرار کرد و گفت پیشنهاد ظریف صرفا درباره مبادله زندانی بین ایران و آمریکا بوده و «پرونده مورد نظر مقام‌های انگلیسی کاملا متفاوت است».

ظریف روز چهارشنبه مشخصا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی که از سه سال پیش در ایران زندانی است، به موضوع مبادله زندانیان اشاره کرده و از خانم نگار قدس کنی یاد کرده بود که به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا از سال ۱۳۹۶ در استرالیا زندانی است و آمریکا خواستار استرداد او شده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، با انتقاد از این سخنان، بر «تفاوت‌های بسیار» بین این دو پرونده تأکید کرد.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به این که نازنین زاغری «بی‌گناه است و هیچ تخلفی مرتکب نشده» گفت: «در مورد زنی که در استرالیا زندانی است یک روند دادرسی عادلانه طی شده و او به ارتکاب یک جرم بسیار جدی متهم است.»

جرمی هانت و همچنین شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر گفته‌اند که جمهوری اسلامی «افراد بی‌گناه را بازداشت و سپس از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند».

منابع: المانیتور، رویترز، ایرنا و رادیوفردا/ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG