لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

عراقچی: ایران خروج مرحله به مرحله از برجام را در دستور کار دارد


عباس عراقچی می‌گوید، جمهوری اسلامی ایران «خروج از برجام را در دستور کار قرار» داده است.
عباس عراقچی می‌گوید، جمهوری اسلامی ایران «خروج از برجام را در دستور کار قرار» داده است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت گفته است،جمهوری اسلامی خروج مرحله به مرحله از از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، برجام، را در دستور کار خود قرار داده است.

پس از آن که آمریکا هفته گذشته دو معافیت همکاری هسته‌ای با تهران را لغو کرد، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه رسما خروج این کشور از «برخی» تعهدات خود ذیل برجام را اعلام کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توضیح راهبر تازه ایران در قبال توافق برجام به شبکه دوم سیما جمهوری اسلامی گفت، «تصمیم جمهوری اسلامی ایران نه نقض برجام و نه خروج از آن است بلکه استفاده از ابزارهای داخل برجام برای تأمین منافع مردم ایران است.»

عباس عراقچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران «خروج از برجام را در دستور کار قرار دارد» اظهار داشت: «این کار مرحله به مرحله است و هرگاه طرف های مقابل به تعهداتشان بازگردند جمهوری اسلامی ایران هم به تعهداتش باز خواهد گذشت.»

در همین زمینه،حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چهارشنبه گفت: «از امروز فروش آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را متوقف می‌کنیم؛ این‌ اعلام ما برای ۶۰ روز است؛ اگر ۵ کشور پای میز مذاکره آمدند و به منافع‌مان رسیدیم و مخصوصا [به] نفت و بانک دست یافتیم به نقطه ‌اول باز می‌گردیم.»

ایران راهبر تازه خود در قبال توافق هسته‌ای برجام را در سالگرد تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد. رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج این کشور از برجام خواستار مذاکره دوباره با ایران بر سر «تمامی مسائل»، از جمله پرونده هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی، شد.

اقدامات «مرحله اول»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در ادامه این مصاحبه همچنین گفته است: در مرحله اول یکی از ستون های برجام را هدف قرار دادیم و اگر تا دو ماه دیگر خواسته هایمان اجرا نشود گام دوم را برخواهیم داشت و در اقدام بعد درصد غنی سازی را هدف قرار خواهیم داد.

عباس عراقچی تصریح کرد: اگر در ۶۰ روز آینده خواسته های ایران برآورده نشود جمهوری اسلامی ایران قید همکاری با طرف های دیگر در مدرن سازی اراک را خواهد زد و بر اساس توانایی های داخلی خود آن را مدرن خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برجام میزان ذخایر حساس هسته‌ای در ایران مشخص شده است گفت: امروز اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران دیگر خود را متعهد به این میزان نمی داند و هیچ محدودیتی را برای خود قائل نیست.

این در حالی است که آمریکا تصمیم روز چهارشنبه ایران برای کاهش تعهداتش در برجام را برخلاف «قواعد بین‌المللی» دانسته است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اظهار داشت: «تصمیم امروز حکومت ایران مغایر روندهای بین‌المللی است و همچنین تلاشی است تا دنیا را به گروگان بگیرد».

آقای هوک افزود: «مادامی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا به سیاست فشار حداکثری خود ادامه می‌دهد و به هرگونه حمله ایران به نیروهای آمریکایی یا متحدین آن، شدیدا پاسخ داده خواهد شد، اگرچه آمریکا خواهان جنگ با جمهوری اسلامی نیست».

در حالی آمریکا لغو دو معافیت همکاری اتمی با ایران را در روز شنبه ۱۴ اردیبهشت اجرا کرد که دو روز پیش از آن نیز اعلام کرده بود مهلت شش ماهه‌ به شماری از مشتریان نفت ایران را تمدید نمی‌کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ چهارشنبه در فرمانی گفته که ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع می‌کند که بزرگترین منبع درآمد غیرنفتی حکومت این کشور به شمار می‌رود.

با استفاده از خبرگزاری صدا و سیما و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG