لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

برایان هوک: آمریکا بدنبال مذاکره با ایران برای توافق جدید هسته‌ای است


برایان هوک به خبرنگاران گفت مادامی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا به سیاست فشار حداکثری خود ادامه می‌دهد.
برایان هوک به خبرنگاران گفت مادامی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا به سیاست فشار حداکثری خود ادامه می‌دهد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که ایالات متحده بدنبال مذاکره با ایران برای توافق جدید هسته‌ای است.

برایان هوک به تلویزیون العربیه گفت اگر توافق جدیدی با ایران حاصل شود، آن به کنگره فرستاده خواهد شد تا رسما به عنوان یک معاهده تایید شود.

وی در عین حال گفت که واشینگتن تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع می‌کند.

برایان هوک شهریور پارسال و اردیبهشت امسال نیز اظهارات مشابهی بر زبان رانده بود که با واکنش منفی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روبرو شده بود.

دولت دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی معلق شده در نتیجه برجام را بازگرداند.

مقام‌های آمریکایی در یک‌سال گذشته بارها گفته‌اند که حاضرند برای دستیابی به توافقی جامع‌تر که علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، برنامه موشکی و نقش جمهوری اسلامی در منطقه را نیز در بگیرد با تهران مذاکره کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اواخر اردیبهشت پارسال ۱۲ شرط برای مذاکره با ایران به منظور رسیدن به یک توافق جدید مطرح کرد که شامل مواردی چون «توقف غنی‌سازی اورانیوم»، «توقف توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران»، «آزادی همه شهروندان آمریکا و کشورهای دوست و متحد واشینگتن»، «خروج از سوریه» و «قطع حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق و حوثی‌ها در یمن» می‌شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آن زمان این شروط را «بی‌اساس، توهین‌آمیز و مداخله‌گرانه» توصیف کرد و گفت که «وزیر خارجه ایالات متحده در حالی برای مذاکره و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران شرط تعیین می‌کند که جامعه بین‌المللی نسبت به اصل امکان مذاکره و تفاهم با دولت کنونی ایالات متحده برای هر موضوعی تردید جدی دارد».

روز چهارشنبه و پس از گذشت یکسال از خروج آمریکا از برجام، ایران اعلام کرد که در واکنش به این اقدام انجام پاره‌ای از تعهدات خود ذیل برجام را متوقف می‌کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در این زمینه گفت: «از امروز فروش آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را متوقف می‌کنیم؛ این‌اعلام ما برای ۶۰ روز است؛ اگر پنج کشور پای میز مذاکره آمدند و به منافع‌مان رسیدیم و مخصوصا نفت و بانک دست یافتیم به نقطه ‌اول باز می‌گردیم».

این تصمیم واکنش‌ سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام و ایالات متحده را برانگیخت، و برایان هوک هم آن را برخلاف «قواعد بین‌المللی» دانست.

وی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «تصمیم امروز رژیم ایران مغایر روندهای بین‌المللی است و همچنین تلاشی است تا دنیا را به گروگان بگیرد».

آقای هوک افزود: «مادامی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، آمریکا به سیاست فشار حداکثری خود ادامه می‌دهد و به هرگونه حمله ایران به نیروهای آمریکایی یا متحدین آن، شدیدا پاسخ داده خواهد شد».

این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرد که واشینگتن خواهان جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیست.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از جامعه بین‌المللی خواست که ایران را در زمینه «توسعه برنامه هسته‌ایش» مسئول بداند و گفت:‌ «ایران در برجام بیشتر از آنچه داد دریافت کرد و اگر گزارش‌ها تایید کننده پایبندی این کشور به تعهدات است به خاطر این است که سقفی که برایش تعریف شده بود بسیار کوتاه بود».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز از مصاحبه هوک با العربیه و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG