لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۳

بعیدی‌نژاد: عمل به شروطی که آمریکا گذاشته برای ایران ناممکن است


حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عمل به شروطی که ایالات متحده برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران گذاشته «غیرممکن است».

سفیر ایران در لندن این مطلب را روز سه‌شنبه، ۲۲ آبان، در مصاحبه‌ای اختصاصی با کریستین امانپور، گزارشگر سی‌ان‌ان، بیان کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز ۳۱ اردیبهشت در یک سخنرانی در اندیشکده بنیاد هریتج برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد و افزود که «اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

گزارشگر سی‌ان‌ان در مصاحبه با حمید بعیدی‌نژاد بخشی از این شروط را از زبان وزیر خارجه آمریکا پخش کرد که می‌گفت: «ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران باید حمایت از گروه‌های تروریستی را در خاورمیانه، از جمله حزب‌الله لبنان، حماس، و جهاد اسلامی فلسطین را متوقف کند. ایران باید تمامی نیروهای تحت فرماندهی خود را از سراسر سوریه بیرون بیاورد، و ایران باید از رفتار تهدیدآمیز نسبت به همسایگانش، که خیلی از آنها از هم‌پیمانان ایالات متحده هستند، دست بکشد.»

کریستین امانپور سپس از سفیر ایران پرسید که «آیا به هیچ‌ یک از این خواسته‌ها عمل کرده‌اید؟»

حمید بعیدی‌نژاد در پاسخ گفت: «البته که نه، زیرا اینها اتهام است و بعضی‌شان هم اتهاماتی کاملاً بی‌پایه که ایالات متحده به ایران می‌زند.»

او در ادامه گفت که ایالات متحده «شروطی را می‌گذارد که خودشان هم بهتر از هر کسی می‌دانند عمل به آنها برای ایران غیرممکن است».

بعیدی‌نژاد در ادامه گفت که سیاست آمریکا یک‌دست نیست و در این رابطه از مسئله غنی‌سازی اورانیوم مثال آورده و گفت که آمریکا در آغاز خواستار رسیدن میزان غنی‌سازی ایران به صفر بود و بعد پذیرفت که ایران درجه‌ای از غنی‌سازی انجام بدهد «و الان می‌گویند که باید برگردید به رویه غنی‌سازی صفر، امری که غیرممکن است.»

قدرت‌های غربی نگران‌اند که غنی‌سازی اورانیوم در ایران روزی برای ساخت بمب اتم به‌ کار برود و از جمله تهدیدهای مقامات ایرانی نسبت به «محو اسرائیل از صفحه روزگار» را جدی‌تر کند.

ایران این اتهام‌ها را بی‌پایه می‌داند و طرف‌ها بعد از ۱۲ سال مذاکره، در زمان دولت پیشین آمریکا به یک توافق اتمی رسیدند، اما دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده از این توافق خارج شده و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران بازگرداند.

سفیر ایران در لندن در ادامه مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به پرسشی در مورد اثر این تحریم‌های جدید گفت که «حس کردن گزند این تحریم‌ها از پنج، شش ماه پیش شروع شد» و افزود که بخش مهم‌تر این تأثیرات، اثر روانی است که تحریم‌ها بر اقتصاد و جامعه ایران می‌گذارد.

مقام‌های ایرانی در مورد تأثیر تحریم‌ها در هفته‌های اخیر اظهارات متناقضی داشته‌اند و در حالی که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۱۹ آبان گفت که تحریم‌ها «هیچ تأثیری بر روند اقتصادی کشور نداشته» است، دو روز پس از آن گفت که مردم «به واسطه تحریم با مشکلاتی در حوزه اقتصادی و معیشتی مواجه شده‌اند و مشکل کسانی که حقوق ثابت دارند، مضاعف است».

اظهارات روز ۱۹ آبان حسن روحانی در مورد این‌ که تحریم‌ها «هیچ تأثیری بر روند اقتصادی کشور نداشته» همچنین در حالی بیان شد که معاون اول او، اسحاق جهانگیری، هفته پیش از آن گفت: «نمی‌توانم دروغ بگویم که تحریم‌ها اثری ندارد؛ تحریم‌ها اثر دارد ولی باید اثر آن را به حداقل برسانیم.»

آقای جهانگیری در ادامه نیز گفت: «اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که دولت نباید تمام مسائل نگران‌کننده را برای مردم بازگو کند، بلکه باید بخشی از نگرانی‌ها را در خود سیستم نگه داشته و برای آنها تدبیر مناسبی را اعمال نماید.»

منابع: شبکه سی‌ان‌ان و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG