لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

توئیت فارسی ترامپ درباره انقلاب ایران: ۴۰ سال فساد، سرکوب و ترور در جمهوری اسلامی


دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که دولت او برای مقابله با حکومت جمهوری اسلامی «قاطع» است.
دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که دولت او برای مقابله با حکومت جمهوری اسلامی «قاطع» است.

پس از توئیت‌های وزارت خارجه آمریکا درباره چهل سالگی انقلاب بهمن ۵۷ در ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در نخستین توئیت خود به زبان فارسی، نتیجه حکومت جمهوری اسلامی را «۴۰ سال فساد، سرکوب و ترور» توصیف کرد.

آقای ترامپ نوشته است: «۴۰ سال فساد. ۴۰ سال سرکوب. ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب چهل سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند».

دونالد ترامپ روز ۱۷ بهمن نیز در سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره، حکومت جمهوری اسلامی را «دولت اصلی حامی تروریسم» و «یک رژیم رادیکال» توصیف کرده و گفته بود دولت او برای مقابله با این حکومت «قاطع» است.

وی تاکید کرده بود: «از حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و تهدید به نسل‌کشی یهودیان می‌کند، چشم برنمی‌داریم».

دو روز بعد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به این سخنان گفت: «مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ترامپ، بولتون و پومپئو؛ ما کاری با ملت آمریکا نداریم».

روز دوشنبه جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که نتیجه حکومت جمهوری اسلامی «چهل سال شکست بوده است».

وی تاکید کرد: «اکنون انتخاب با رژیم ایران است تا رفتارش را عوض کند، و نهایتا انتخاب با مردم ایران است تا مسیر کشورشان را تعیین کنند».

آقای بولتون اعلام کرد که «ایالات متحده از اراده ملت ایران حمایت می‌کند و پشتیبان آنهاست تا اطمینان حاصل کند که صدایشان شنیده می‌شود».

وی که از منتقدان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران است در اواسط سال ۹۶ و زمانی که هنوز سمت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا را نداشت، در یک گردهمایی سازمان مجاهدین خلق گفته بود که پیش از سال ۲۰۱۹ رژیم جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد و «ما این اتفاق را در تهران جشن خواهیم گرفت».

آیت‌الله خامنه‌ای این سخنان را نشانه «اشتباه محاسباتی» مقامات آمریکا درباره جمهوری اسلامی دانسته بود.

در همین حال مقامات و رسانه‌های دولتی ایران در روزهای اخیر چهل ساله شدن انقلاب بهمن ۵۷ را نشانه شکست اظهارات آقای بولتون ارزیابی کرده‌اند.

پیش از این وزارت خارجه آمریکا نیز به مناسبت چهل سالگی انقلاب بهمن ۵۷، در رشته توئیتی با عنوان «چهل سال شکست» بخشی از اقدامات جمهوری اسلامی در سرکوب رسانه‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران، محدود کردن اینترنت و فساد در حکومت را یادآوری کرده بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در پیامی توئیتری کارنامه جمهوری اسلامی را «چهل سال شکست و ناکامی» توصیف کرده بود.

دونالد ترامپ اعلام کرده که حاضر است بدون پیش‌شرط با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به مذاکره بنشیند اما آیت‌الله خامنه‌ای گفته که اجازه مذاکره با آمریکا را نخواهد داد.

آقای ترامپ پیش‌بینی کرده که «زمانی خواهد رسید که مقام‌های جمهوری اسلامی بسیار باهوش می‌شوند و باز می‌گردند که مذاکره کنند».

دولت آمریکا خواستار توافقی جامع‌تر از «برجام» با ایران است که مسائل مختلف از برنامه اتمی تا برنامه موشکی و فعالیت‌های تهران در منطقه را در بر گیرد و ۱۲ شرط را برای دستیابی به توافق تازه با ایران مطرح کرده‌ است.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا /ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG