لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

خامنه‌ای: «مرگ بر آمریکا» یعنی مرگ بر ترامپ و بولتون و پومپئو


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید به مسوولان توصیه کرده است با چشم بدبنی به اروپایی‌ها نگاه کنند
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید به مسوولان توصیه کرده است با چشم بدبنی به اروپایی‌ها نگاه کنند

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه، ۱۹ بهمن‌ماه، در واکنش به سخنان رئیس‌ جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره این کشور گفت: «مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر ترامپ، بولتون و پومپئو؛ ما کاری با ملت آمریکا نداریم.»

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره ایالات متحده گفته بود: «از حکومتی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و تهدید به نسل‌کشی یهودیان می‌کند، چشم برنمی‌داریم.»

در پاسخ به او، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز جمعه توضیح داد که «مرگ بر آمریکا» به معنای «مرگ بر حاکمان آمریکا» است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00
لینک مستقیم


آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال «رژیم آمریکا را تجسم شرارت، خشونت، بحران‌سازی و جنگ‌آفرینی» نامید و افزود: «تا وقتی رژیم آمریکا بر مبنای شرارت، دخالت، خباثت و رذالت حرکت می کند، شعار مرگ بر آمریکا از دهان ملت مقتدر ایران نخواهد افتاد.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران که در جمع شماری از فرماندهان و جمعی از کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش سخنرانی می کرد، درباره پیشنهادهای اروپایی‌ها برای برقراری سازوکار مالی تحت نام «اینس‌تکس» یا «ابزار حمایت از مبادلات تجاری» گفت: «به مسئولان توصیه می‌کنم به اینها هم اعتماد نکنند البته نمی‌گوییم با آنها مراوده نداشته باشیم بلکه با چشم بدبینی به اروپایی‌ها نگاه کنید.»

سازوکار اینس‌تکس هفته گذشته در روز پنج‌شنبه، ۱۱ بهمن ثبت رسمی شد، اما هنوز اجرایی نشده است، اجرای این سازوکار علاوه بر رفع مشکلات مربوط به مسایل اداری و عملیاتی مستلزم آن است که ایران بتواند استانداردهای مربوط به اف‌ای‌تی‌اف را اجرایی کند.

سه کشور اروپایی، بریتانیا و آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای تاکید کرده‌اند که انتظار دارند ایران قاطعانه همه عناصر اف‌ای‌تی‌اف (فتف) را اجرا کند تا این سازوکار قابل استفاده باشد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز با انتقاد از عملکرد کشورهای اروپایی در رابطه با برجام گفت که آنها در اجرای تعهدات خود «کوتاهی کردند».

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک گفت: «درباره آمریکا هم از چند سال قبل و در مذاکرات هسته‌ای... مکرر به مسئولان می گفتم به آمریکایی ها اعتمادی ندارم و شما هم به قول و حرف و لبخند و امضای آنها اعتماد نکنید. اکنون نتیجه این شده است مسئولانی که آن روزها مذاکره می کردند، خودشان می گویند آمریکا غیرقابل اعتماد است. باید از اول این را تشخیص می دادند و بر این مبنا حرکت می کردند.»

رهبر ایران، در مردادماه امسال، گفته بود: «در قضیه برجام، بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه‌‌ ما با آنها صحبت کند، ضرر کردیم.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه انتقاد از اروپا گفت: «همین اروپایی ها که با وقاحت از ایران مطالبه حقوق بشری می کنند در پاریس نیروهای مسلح را به جان مردم می‌اندازند و مردم‌شان را کور می کنند اما در عین حال متکبرانه از ایران طلبکاری می‌کنند، در حالی که باید به آنها گفت شما اصلاً حقوق بشر را می شناسید؟»

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به اعتراض های دامنه‌دار در فرانسه است که معترضانی موسوم به «جلیقه‌زردها» با حضور در خیابان‌ها به سیاست‌های دولت فرانسه اعتراض دارند. دو هفته پیش یکی از رهبران جلیقه‌زردها از ناحیه چشم هدف گلوله مشقی قرار گرفت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل داخلی ایران اشاره کرد و تاکید داشت که «از گرفتاری ها، گرانی ها و دیگر مشکلات مطلع» است اما در عین حال به کشور «نگاه خوش‌بینانه» دارد.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «مردم گله مندی، ناراحتی و توقعاتی دارند اما هیچ مسئله ای هرگز موجب نشده و نمی شود که ملت از پشتیبانی همه جانبه از آرمان‌ها و اهداف امام و انقلاب و نظام رویگردان شود.»

او همچنین به شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن توصیه کرد که از شعار دادن علیه مقامات مسئول خودداری کنند.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی ایران، «ممکن است کسانی به هر دلیل و منطق و مبنایی، از فلان مسئول یا فلان آقا خوششان نیاید اما نباید با شعار دادن بر ضد او، راهپیمایی را به مظهر اختلاف و درگیری تبدیل کنند چرا که این حرکت پرشور ملی باید همچنان با عظمت و وحدت ادامه یابد.»

سردادن شعار علیه روحانی و مطهری در راهپیمایی حکومتی «روز قدس»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:02 0:00

در سال‌های اخیر سابقه داشته است که شماری از راهپیمایان در آیین‌هایی مشابه، علیه برخی مسئولان فعلی یا سابق شعارهایی سر داده‌اند. از جمله در تیرماه امسال در آخرین جمعه ماه رمضان که در ایران «روز قدس» نامیده می شود، شماری از حاضران در راهپیمایی علیه حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، شعار دادند.

منابع: وب‌سایت رسمی خامنه‌ای، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG