لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۸

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای درباره جمله جنجالی «اشتباه کردم» اطلاعیه داد


به رغم گذشت دو روز از انجام سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، دفتر رهبر ایران هنوز ویدئو یا صدای اظهارات جنجالی وی را منتشر نکرده است.
به رغم گذشت دو روز از انجام سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، دفتر رهبر ایران هنوز ویدئو یا صدای اظهارات جنجالی وی را منتشر نکرده است.

دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای بخشی از سخنان جنجالی وی را پس از اینکه از روی سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران حذف شد، بار دیگر بازنشر کرد ولی گفته که اظهارات قبلی او تحریف شده بود.

در اطلاعیه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد این دفتر آمده که رهبر ایران در دیدار روز دوشنبه خود گفته بود: «در قضیه برجام، بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه‌‌ ما با آنها صحبت کند، ضرر کردیم».

دفتر رهبر ایران می‌گوید که اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به دادن اجازه مذاکره به وزیر خارجه دولت یازدهم، محمدجواد ظریف، با جان کری، همتای آمریکایی‌اش، است.

این در حالی است که برخی از سایت‌های خبری ایران با اشاره به مصاحبه فروردین سال ۱۳۹۳ علی اکبر صالحی با شبکه تلویزیونی العالم گفته بودند که آیت‌الله خامنه‌ای به اصرار آقای صالحی- وزیر خارجه دولت دهم- «اجازه تجربه» مذاکره با آمریکا را داده بود.

آقای صالحی در این مصاحبه که روی سایت شبکه العالم است، گفته بود: «آن زمان كه من در وزارت امورخارجه بودم یعنی حدود دو سال و نیم یا سه سال پیش موضوع را به خدمت رهبر عرض كردم و گفتم، اجازه دهید كه ما با آمریكایی‌ها راجع به موضوع هسته‌ای وارد مذاكره شویم. حضرت آقا فرمودند كه به آمریكایی‌ها نمی‌شود اعتماد كرد و مصداق‌هایی را در این خصوص فرمودند... من خدمت ایشان عرض كردم كه اگر اجازه دهید، ما در موضوع هسته‌ای هم این را تجربه كنیم. ایشان فرمودند: اشكالی ندارد، بروید و این كار را انجام دهید، اما بدانید كه این اتمام حجت خواهد بود».

خبرگزاری‌های ایران روز دوشنبه از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته بودند: «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی افزوده بود: «البته خطوط قرمزی هم که مشخص کردیم رعایت نشد؛ بنابراین امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم».

این نخستین بار است که رهبر جمهوری اسلامی از «اشتباه» خود در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا سخن می‌گوید. وی در سه سال گذشته بارها تیم مذاکره‌کننده و دولت حسن روحانی را متهم کرده بود که در مذاکرات اشتباه کردند.

به رغم گذشت دو روز از انجام سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، دفتر رهبر ایران هنوز ویدئو یا صدای این بخش از اظهارات او را منتشر نکرده است. سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران نیز که این بخش از سخنان آقای خامنه‌ای را منتشر کرده بودند لحظاتی بعد ناچار به سانسور آن شدند.

بیشتر بخوانید: کاربران فضای مجازی سراغ «اشتباه» علی خامنه‌ای رفتند

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی بویژه در طیف حزب‌اللهی‌های نزدیک به نظام جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند که چرا این بخش از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای سانسور شده است و آن را به این تعبیر کردند که دفتر رهبر ایران معتقد است «وی اشتباه نمی‌کند».

کاربری که می‌گوید در جلسه سخنرانی روز دوشنبه رهبر جمهوری اسلامی شرکت داشته است، روایت جزئی‌تری از اظهارات جنجالی او بازگو کرده است.

یاسر حزباوی در این زمینه نوشته است: «حالاکه سایت‌ها حذف کردن من عین عبارت‌های آقا رو که خودم شنیدم بنویسم: اون بار هم که مذاکره کردیم من اشتباه کردم اجازه دادم، اون فردی که آمد و اصرار کرد گفت شما همه چیز رو تجربه کردید این رو هم تجربه کنید من هم اون لحظه، دیدید بعضی وقت‌ها آدم خام می‌شه، خام شدم اون لحظه و قبول کردم و اشتباه کردم».

مذاکرات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با شش کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان دو سال طول کشید و سرانجام در تیرماه ۹۴ به توافقی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منجر شد.

بر اساس این توافق، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های آمریکا، سازمان‌ملل و اروپا علیه تهران لغو شدند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و روز ۱۵ مرداد با صدور یک فرمان اجرایی، دور اول تحریم‌های معلق شده ایران را بازگرداند.

با این حال آقای ترامپ روز هشتم مرداد ابراز آمادگی کرد که با مقام‌های ایرانی برای دستیابی به توافقی دیگر وارد مذاکره شود، پیشنهادی که از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، و سایر مقامات جمهوری اسلامی رد شد.

XS
SM
MD
LG