لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۴

برایان هوک: آمریکا به دنبال عقد پیمان با ایران درباره برنامه هسته‌ای و موشکی است


برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

رئیس «کارگروه اقدام ایران» روز چهارشنبه ۲۸ شهریور در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایالات متحده به دنبال دستیابی به پیمانی با ایران است که هم فعالیت‌های هسته‌ای و هم برنامه موشکی را در بر گیرد.

برایان هوک که در موسسه هادسون سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: «ما امیدواریم که با ایران به توافق برسیم، و آن شبیه توافق شخصی میان دو دولت نیست که در گذشته وجود داشت، بلکه به دنبال امضای یک پیمان هستیم».

برای اینکه توافقی در آمریکا به «پیمان» تبدیل شود، باید از تصویب کنگره بگذرد.

نماینده ویژه آمریکا تاکید کرد که به رغم اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، و مایک پمپئو، وزیر خارجه، برای دیدار با رهبران ایران، آنها علاقه‌ای به مذاکره نشان نداده‌اند.

آقای هوک گفت: «آیت‌الله (خامنه ای)، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه (ایران) همگی اشاره کردند که علاقه‌ای به مذاکره ندارند».

وی افزود: «ما به این واکنش احترام می‌گذاریم هرچند که برنامه‌های ما را تغییر نمی‌دهد. ما یک رژیم تحریم داریم که در حال اجراست، اقدامات قوی‌تری هم در راه است».

دونالد ترامپ روز هشتم مرداد اعلام کرد که حاضر «بدون پیش شرط» با رهبران ایران دیدار و درباره اختلافات میان دو کشور مذاکره کند.

رهبران ایران قاطعانه این پیشنهاد را رد کردند و برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی نظیر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، اعلام کردند که آمریکا برای مذاکره باید تحریم‌ها را لغو کند و به برجام بازگردد.

وی روز ۲۹ مرداد به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود: «اگر مقام‌های جمهوری اسلامی با دولت ترامپ به توافق تازه‌ای برسند، چه اطمینانی به بقای آن وجود دارد».

رهبر جمهوری اسلامی ماه گذشته مذاکره با مقام‌های دولت ترامپ را ممنوع کرد.

دولت آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت امسال از توافق شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران خارج شد و از اواسط مردادماه دور نخست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند.

مخالفان توافق هسته‌ای با ایران در آمریکا می‌گویند از آنجا که دولت باراک اوباما در تایید برجام توسط کنگره ناکام بود، لذا ترامپ توانست به طور یک‌جانبه این توافق را ملغی کند.

برایان هوک در این زمینه گفت: «آنها (دولت اوباما) در سنا رای نداشتند به همین دلیل سراغ شورای امنیت سازمان ملل رفتند. این برای سیستم ما کافی نیست اگر قرار است موردی پایدار و باثبات باشد».

وی جزئیات بیشتری در مورد اینکه دولت آمریکا قرار است چطور با ایران مذاکره کند ارائه نداد. دونالد ترامپ قرار است هفته آینده ریاست یک نشست شورای امنیت را بر عهده گیرد که موضوع آن ایران خواهد بود.

واشینگتن می‌گوید که از ۱۳ آبان دور دوم تحریم‌ها که هدف از آن به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است را به مرحله اجرا می‌گذارد.

بازارهای ایران در ماه‌های گذشته به شدت متلاطم بوده و قیمت بسیاری از اجناس، ارز و سکه طلا به شدت بالا رفته است تا جایی که رئیس‌جمهوری آمریکا در روز ۱۴ شهریور از آن به عنوان «آشفتگی کامل» یاد کرد.

وی اظهار داشت: «ایران در حال حاضر در آشفتگی کامل است. و آنها تنها به فکر نجات خودشان به عنوان کشور هستند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG