لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

توضیح وزارت خارجه ایران درباره دیدار ظریف با سناتور آمریکایی: مذاکره نکردیم‎‎


عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید که هدف از این دیدارها «جلوگیری از تأثیرگذاری گروه‌های فشار همچون "گروه بی" است»
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید که هدف از این دیدارها «جلوگیری از تأثیرگذاری گروه‌های فشار همچون "گروه بی" است»

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره دیدار محمد جواد ظریف با دایان فاینستین، سناتور آمریکایی، اعلام کرد که از دو دهه پیش مقامات جمهوری اسلامی با «اعضای کنگره گفت‌وگو و تبادل نظر» می‌کنند.

عباس موسوی گفت: «بیش از دو دهه است که در جهت روشنگری و تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی با نخبگان سیاسی غیردولتی آمریکا شامل اعضای کنگره که مقام دولتی محسوب نمی‌شوند گفت‌وگو و تبادل نظر می‌شود».

آقای موسوی تاکید کرد که «این افراد نه مقام دولتی هستند و نه اختیار مذاکره دارند و نه مسئولین ایران با آنها مذاکره کرده و یا خواهند کرد».

وی هدف از این دیدارها را «جلوگیری از تأثیرگذاری گروه‌های فشار همچون "گروه بی" ( بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید، بنیامین نتانیاهو) بر جامعه سیاسی و افکار عمومی آمریکا» ذکر کرد و گفت که این دیدارها «به همین دلیل هم با واکنش شدید و عصبانیت تندروها مواجه می‌شود».

پیش از سخنان آقای موسوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، با سناتور آمریکایی دایان فاینستین را تایید کرده بود.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت: «این جلسه طبق روال قبلی که با اعضای کنگره داشتیم، انجام شده است.»

هفته گذشته خبرنگار وب‌سایت پولیتیکو گزارش داد که شماره تلفن محمدجواد ظریف را بر صفحه گوشی سناتور فاینستین دیده است.

در پی این گزارش، دفتر خانم فاینستین با تایید این که وی در جریان سفر ظریف به نیویورک، در یک شام کاری با او گفت‌وگو کرده است تأکید کرد که این دیدار با «اطلاع و مشورت» وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت.

با این حال مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه در مصاحبه شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، از این دیدار انتقاد کرد و گفت: «چنین اقداماتی در مرز قانون لوگان است و همه از خطرات دیدار شهروندان با مقام‌های کشورهای دیگر، اگر به نمایندگی از ایالات متحده باشد، مطلعیم.»

قانون لوگان هرگونه تماس شهروندان آمریکا را با دولت‌هایی که با این کشور دچار اختلاف هستند منوط به اخذ مجوز از وزارت خارجه کرده است.

با استفاده از خبرگزاری های ایرنا و ایسنا و رادیو فردا/ا.م/ س.ن
XS
SM
MD
LG