لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

واکنش ظریف و تخت روانچی به سخنان ترامپ


محمد جواد ظریف و مجید تخت روانچی در نشست نشست بررسی توافق هسته‌ای، ۱۸ مرداد ۹۴
محمد جواد ظریف و مجید تخت روانچی در نشست نشست بررسی توافق هسته‌ای، ۱۸ مرداد ۹۴

وزیر خارجه و نماینده ایران در سازمان ملل سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «ایرانی ها یک ملت تروریست هستند» را «سخیف» خوانده و گفتند که «ترامپ نه تاریخ می داند و نه ایرانیان را می شناسد».

محمد جواد ظریف روز جمعه سوم خرداد در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «آقای ترامپ با اظهاراتش ثابت می‌کند که ادعای وی و همکارانش برای حمایت از مردم ایران دروغی بیش نیست».

وی همچنین گفت: «اگر کسی تروریست باشد آن شخص، خود ترامپ است که مرتکب تروریسم اقتصادی شده است».

مقامات جمهوری اسلامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «تروریسم اقتصادی» می‌خوانند، گرچه آمریکا اعمال تحریم‌ها را بخشی از راهبر فشار حداکثری برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی توصیف می‌کند.‎

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، نیز سخنان آقای ترامپ را «در ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و «نمونه بارز دیگری از خصومت با ملت ایران »دانست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته گفته بود که ایران «بازیگر خطرناکی» است و «آنها یک کشور تروریست هستند».

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته گفته بود: ما می‌دانیم که ایران عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده است، شما به لبنان، سوریه، یمن یا عراق نگاه کنید. فهرست مکان‌هایی که ایران به عنوان بازیگر مخرب نقش داشته، بسیار طولانی است.

دونالد ترامپ هم روز یکشنبه گذشته در توئیتی نوشت: «اگر ایران درگیری می‌خواهد، این پایان رسمی ایران خواهد بود. هرگز ایالات متحده را دوباره تهدید نکنید».

در همین حال آقای ظریف در واکنش به این سخنان نیز گفت: «ایران شاهد پایان ترامپ خواهد بود ولی وی شاهد پایان ایران نخواهد بود».

تنش‌های بین ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

ایالات متحده ناو هواپیمابر آبراهام لینکن و بمب‌افکن‌های بی-۵۲ خود را به منطقه اعزام کرده است تا آن طور که اعلام شده «با تهدیدهای احتمالی از جانب ایران» مقابله کنند، امری که به گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع جنگ میان دو کشور شدت بخشیده است.

اگرچه رهبران دو کشور تاکید کرده‌اند که دنبال جنگ نیستند، اما با این حال واشینگتن می‌گوید که پیام روشنی به ایران داده است.

در همین حال مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان ضمن هشدار درباره احتمال وقوع بحران در خلیج فارس، نوشت که در صورت «تحمیل جنگ»، ایران «قاطعانه از ملت خویش دفاع و از منافع خود حفاظت خواهد کرد».

سفر ظریف به پاکستان

وزیر خارجه ایران روز جمعه همچنین در سفر به پاکستان اعلام کرد که با مقامات این کشور درباره اقدامات و تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی سخن گفته است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که محمد جواد ظریف روز جمعه در دیدار با عمران خان، نخست وزیر پاکستان، درباره «موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه رایزنی» کرده است.

آقای ظریف شامگاه پنج شنبه و در بدو ورود به پاکستان نیز «مشورت با پاکستان درباره تحولات منطقه‌ای» را یکی از اهداف مهم سفر خود اعلام کرد.

محمدجواد ظریف روز جمعه همچنین با ژنرال قمرجاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، دیدار کرد.

براساس گزارش ارتش پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا در این دیدار گفت: «تمامی طرف‌ها باید تلاش کنند که جنگ را از منطقه دور نگه دارند زیرا بروز جنگ هرگز به نفع هیچ طرفی نخواهد بود».

آقای ظریف همچنین با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود دیدار کرد.

وی پس از دیدار با اسد قیصر، رئیس مجلس ملی پاکستان، نیز گفت که در دیدار با مقام های این کشور درباره اقدامات و تحریم‌های آمریکا سخن گفته است.

در هفته‌های اخیر و در پی بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا، شماری از کشورها از جمله ژاپن و عراق نیز برای میانجی‌گری بین دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

با این حال وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ها از ارسال پیام خصوصی به تهران را رد کرده است.

سفر آقای ظریف، سومین سفر او به پاکستان از زمان آغاز دولت فعلی این کشور به نخست وزیری عمران خان است.

وزیر امور خارجه ایران ساعاتی پیش از سفر به پاکستان از بندر چابهار بازدید کرده و گفته بود که «مردم و مسؤولان چابهار مصرانه معتقدند که چابهار و گوادر پاکستان بنادر مکمل یکدیگر هستند».

بندر چابهار تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری بندر گوادر پاکستان است که توسط چین توسعه می یابد.

این بندر که در حاشیه دریای عمان و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد می‌تواند کریدور حمل و نقل استراتژیک برای هند و دسترسی آن به آسیای مرکزی و افغانستان باشد که به این ترتیب رقیبش در منطقه یعنی پاکستان را دور می‌زند.

پیش از سفر آقای ظریف به پاکستان رسانه‌های این کشور از قول مبین صولت، رئیس شرکت مدیریت گاز این کشور، نقل کرده‌ بودند دولت اسلام‌آباد با ارسال نامه‌ای رسمی به جمهوری اسلامی اعلام کرده است احداث خط لوله ایران-پاکستان با وجود تحریم‌های آمریکا ناممکن است.

بر اساس قراردادی که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد میان دو کشور امضا شد، پاکستان بایستی از ابتدای سال ۲۰۱۵ تحویل گاز از ایران را آغاز کند. اما تاکنون این کشور حتی آغاز به احداث خط لوله نکرده‌است.

براساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رسانه‌های پاکستان / ا.م / خ
XS
SM
MD
LG