لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

دیپلمات فرانسوی دعوت مکرون از روحانی به اجلاس جی-۷ را تکذیب کرد


حسن روحانی (راست) و امانوئل مکرون در ماه‌های اخیر بارها با هم تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.
حسن روحانی (راست) و امانوئل مکرون در ماه‌های اخیر بارها با هم تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

یک دیپلمات فرانسوی روز چهارشنبه ۱۶ مرداد خبر مربوط به دعوت امانوئل مکرون از حسن روحانی برای شرکت در اجلاس سران گروه هفت را تکذیب کرد.

خبر دعوت رئیس‌جمهوری فرانسه از حسن روحانی برای شرکت در نشست سران گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه و ملاقات با دونالد ترامپ در اين اجلاس توسط سایت «المانیتور» منتشر شده بود. همین گزارش افزوده بود که آقای روحانی این پیشنهاد را رد کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام قدرت‌های اروپایی (فرانسه، بریتانیا و آلمان) به اشکال مختلف سعی کرده‌اند که توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی را حفظ کنند.

حکومت ایران در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا اجرای بخشی از تعهدات خود در قبال برجام را متوقف کرده است.

دیپلمات فرانسوی به خبرگزاری رویترز گفت: «اولویت ما پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ایش است».

سایت المانیتور به نقل از دو منبع ناشناس گزارش داد که رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با حسن روحانی همچنین موضوع گشایش یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را مطرح کرده است.

دیپلمات فرانسوی در واکنش به این خبر گفت مذاکره در مورد رقم اعتبار مالی هنوز بسیار زود است و هر اقدامی در این زمینه به پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ایش بستگی دارد.

او افزود: «فرانسه آماده است بدون تعیین رقم اعتبار و یا نظام مالی مشخصی که مستلزم همکاری بین‌المللی و شناخت کارشناسی عمیق است با سایر قدرت‌های اروپایی، آمریکا و بقیه امضاءکنندگان برجام همکاری کند».

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه گفت که آقای روحانی و امانوئل مکرون در گفت‌وگوی تلفنی خود در مورد «موضوعات گوناگونی صحبت کرده‌اند».

بر اثر تشدید تنش بین ایران و آمریکا نگرانی‌ها در مورد وقوع جنگی در خاورمیانه با پیامدهای جهانی افزایش یافته است. مقابله با این بحران یکی از موضوعات اصلی نشست سران گروه هفت در روزهای ۲۴ تا ۲۷ اوت خواهد بود.

دولت بریتانیا روز دوشنبه رسما به ماموریت دریایی حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز پیوست که آمریکا مبتکر آن است. هفته گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را در تنگه هرمز متوقف کرد.

اختلاف بر سر توقیف این نفتکش باعث شده است که دولت بریتانیا نسبت به سایر طرف‌های اروپایی برجام موضع متفاوتی اتخاذ کند و به مواضع آمریکا نزدیک‌تر شود.

سه قدرت اروپایی با راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی (اینس‌تکس) قصد دارند با وجود تحریم‌های آمریکا حدی از معامله و همکاری اقتصادی با ایران را ادامه دهند.

مقامات ایرانی بارها گفته‌اند اینس‌تکس فقط در صورتی که معاملات نفتی و یا اعتبارهای مالی و بانکی قابل ملاحظه‌ای را تضمین کند، سودمند خواهد بود.

XS
SM
MD
LG