لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

انتقاد شدید ترامپ از تحقیقات استیضاح؛ جولیانی به نشست مورد حمایت روسیه نمی‌رود


رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ است. آقای جولیانی به روزنامه «واشینگتن‌پست» گفته وب‌سایت نشست ارمنستان را «هرگز ندیده است».
رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ است. آقای جولیانی به روزنامه «واشینگتن‌پست» گفته وب‌سایت نشست ارمنستان را «هرگز ندیده است».

دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر، شدیدا از روند تحقیقات مربوط به استیضاح در پیوند با مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهوری اوکراین انتقاد کرده‌است. همزمان وکیل او اعلام کرده به نشست مورد حمایت مسکو در ارمنستان نمی‌رود.

دوم مهر ماه، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دستور به انجام تحقیقات رسمی در پیوند با آغاز فرایند استیضاح رئیس‌جمهوری داد. این دستور پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مکالمات تلفنی آقای ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین و «فشار» برای انجام تحقیقات در مورد خانواده جو بایدن، رقیب احتمالی‌اش در انتخابات، صادر شد.

از آن زمان واکنش به واقعه از سوی چهره‌های سیاسی، از شخص رئیس‌جمهوری و هوادارانش تا مخالفان او در حزب دمکرات، ادامه داشته‌است.

دونالد ترامپ روز شـشم مهر ماه در حساب کاربری خود در توئیتر، ویدئویی در پیوند با تحقیقات و رخدادهای مربوط به اوکراین منتشر کرده و آن را «بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ سیاسی آمریکا» توصیف کرده‌است.

آقای ترامپ از مخالفان و رقبای دمکرات خود شدیدا انتقاد کرده و می‌گوید «آن‌ها می‌خواهند مرا متوقف کنند، چون من برای شما مبارزه می‌کنم، و هرگز اجازه نخواهد داد چنین شود».

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین‌ حال دمکرات‌ها را متهم کرده که قصد دارند «همه چیز را بردارند و ببرند».

همزمان رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، که از چهره‌های خبرساز در جریان رخدادهای تازه‌است، گفته از شرکت در نشست مورد حمایت مسکو در ارمنستان، که سال پیش در آن شرکت کرده بود، منصرف شده‌است.

انتظار می‌رود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از میهمانان نشست ارمنستان، با نام «فروم بین‌المللی اتحاد اورآسیا»، باشد.

روزنامه «واشینگتن‌پست» دو روز پیش گزارش داده بود که آقای جولیانی، تائید کرده قصد شرکت در نشست را داشته، اما پس از گزارش این روزنامه، گفته به گردهمایی مذکور نمی‌رود.

وکیل دونالد ترامپ به «واشینگتن‌پست» گفته خبر نداشت که ولادیمیر پوتین در این فروم شرکت خواهد کرد و وب‌سایت نشست را نیز «هرگز ندیده است»: «من فکر می‌کردم می‌روم در نشست مربوط به امنیت ارمنستان شرکت کنم».

کاخ سفید و وزارت خارجه ایالات متحده از واکنش نشان دادن به موضوع خودداری کرده‌اند.

آقای جولیانی سال پیش در «فروم بین‌المللی اتحاد اورآسیا» شرکت کرده بود. علاوه بر آقای پوتین، آن‌طور که گزارش‌ها حاکی‌ست، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی نیز در این فروم شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» ماه پیش گزارش داده بود که ارمنستان حضور حسن روحانی را تایید کرده است. ایران از «همکاران» اتحادیه اورآسیا است.

رودی جولیانی تائید کرده که برای بررسی زمینه تحقیقات احتمالی در مورد جو بایدن، و پسرش هانتر بایدن، که روابط تجاری در اوکراین دارد، با مقام‌های اوکراینی تماس گرفته‌است.

البته خود آقای ترامپ هم تائید کرده که از مقام‌های اوکراینی خواسته در مورد بایدن‌ها تحقیق کنند. اما هم دونالد ترامپ و هم رودی جولیانی هرگونه خطاکاری در این زمینه را رد کرده‌اند و می‌گویند باید ابعاد پرونده روشن شود.

از سوی دیگر دمکرات‌ها می‌گویند دونالد ترامپ با فشار بر رئیس‌جمهوری اوکراین و تهدید به جلوگیری از کمک‌های نظامی، قصد داشته رقیب سیاسی‌اش را هدف قرار دهد.

روز گذشته رسانه‌های آمریکایی از کناره‌گیری کرت ولکر، نماینده ویژه آمریکا در اوکراین، خبر دادند. آقای ولکر با رودی جولیانی، در ارتباط بوده‌است.

توئیتر، واشینگتن‌پست، اروپای آزاد، ایرنا/ت/خ
XS
SM
MD
LG