لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

همسر روح‌الله زم: همسرم را از بغداد ربودند


آن طور که در گزارش‌ها آمده است، روح‌الله زم در عراق دستگیر شده است
آن طور که در گزارش‌ها آمده است، روح‌الله زم در عراق دستگیر شده است

مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، در مصاحبه با وب‌سایت ایران‌وایر ضمن اشاره به این که همسرش روز جمعه، ۱۹مهر، با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس «عازم بغداد» شده، می‌گوید همسرش از این شهر ربوده شده است.

در همین حال در پی انتشار گزارشی در روزنامه فرانسوی فیگارو، دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه ساکن نجف، هر نوع ارتباط بین روح‌الله زم، موسس وب‌سایت آمدنیوز، و این دفتر را تکذیب کرد.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه، ۲۴ مهرماه، به نقل از یک مقام آگاه در دفتر این مرجع تقلید ساکن نجف در عراق اعلام کردند که روح‌الله زم «هیچ گاه ارتباطى مستقیم و یا غیرمستقیم با این دفتر نداشته» و «کسى درخواست ملاقات براى او» نفرستاده است.

روزنامه فیگارو روز سه‌شنبه گزارش کرده بود که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یک زن را به پاریس فرستاده تا روح‌الله زم را قانع کند که برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق، به نجف سفر کند.


بر اساس این گزارش، او احتمالاً در شهر نجف بازداشت و به ایران منتقل شده است.

به گفته مهسا رازانی، آقای زم «توقف کوتاهی در امان پایتخت اردن داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهر وارد بغداد شد».

خانم رازانی گفت که یک روز از همسرش خبری نداشته، اما روز یک‌شنبه، ۲۱‌ مهر، «در تماس تلفنی یک‌دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول خبر از سلامتی‌اش» داده تا این که خبر بازداشتش منتشر شده است.

سپاه پاسداران روز دوشنبه اعلام کرد که روح‌الله زم، مدیر سایت آمدنیوز، را طی «یک عملیات پیچیده و با حربه فریب اطلاعاتی» بازداشت کرده است.

این نهاد بدون اشاره به زمان و مکان این بازداشت تنها گفت که آقای زم «را به داخل کشور هدایت و بازداشت» کرده‌اند.

مقامات سپاه پاسداران جزئیات بیشتری درباره ربودن آقای زم ارائه نکرده‌اند.

روز سه‌شنبه اما یک مقام سپاه پاسداران بدون اشاره به جزئیات گفت که روح‌الله زم، موسس وب‌سایت آمدنیوز، «با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی دیگر» بازداشت شده است.

محمد تولایی، مسئول اشراف در دفتر فرماندهی کل سپاه پاسداران، گفت: «نیروهای اطلاعاتی، مدت‌های مدیدی بود که روح‌الله زم را زیر نظر داشتند و... نهایتا با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی دیگر توانستیم وی را دستگیر کنیم.»

در همین حال برخی از نمایندگان مجلس از استفاده سازمان اطلاعات سپاه از اعترافات احتمالی روح‌الله زم برای تسویه حساب سیاسی با مخالفان ابراز نگرانی کرده‌اند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز سه‌شنبه ضمن استقبال از دستگیری روح‌الله زم به مسئولان مربوطه هشدار داد که مراقب باشند اتفاقاتی مانند پرونده مازیار ابراهیمی و دیگر بازداشت‌شدگان این‌چنینی رخ ندهد.

XS
SM
MD
LG