لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۷

فیگارو: زم در سفر عراق بازداشت شد و فرانسه از سفرش ممانعت نکرد


به نوشته فیگارو، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران برای دستگیری روح‌الله زم، کار خود را با فرستادن یک زن جوان به پاریس آغاز کردند.
به نوشته فیگارو، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران برای دستگیری روح‌الله زم، کار خود را با فرستادن یک زن جوان به پاریس آغاز کردند.

روزنامه فیگارو، چاپ پاریس، با ارائه جزئیاتی از چگونگی دستگیری روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، به نقل از منابع خود نوشت که زم در سفر به عراق دستگیر شده و سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با جلوگیری نکردن از این سفر، کار دستگیری او را تسهیل کرده‌اند.

این روزنامه در شماره سه‌شنبه ۲۳ مهرماه خود در مطلبی با عنوان «جاسوسی: چگونه ایران یک مخالف ساکن فرانسه را بازداشت کرد»، ماجرای بازداشت روح‌الله زم را درخور یک «رمان جاسوسی» دانسته است.

به نوشته فیگارو، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران کار خود را با فرستادن یک زن جوان به پاریس آغاز کردند.

این زن جوان، روح‌الله زم را قانع کرد که برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق و رقیب بزرگ شماره یک آیت‌الله خامنه‌ای، به عراق سفر کند.

فیگارو می‌نویسد که احتمالاً در شهر مذهبی نجف بوده که این مخالف جمهوری اسلامی توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شده و از آنجا به ایران منتقل شده است. نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران از طریق تلفن همراه و لپ‌تاپ روح‌الله زم، او را شناسایی کرده بودند.

گزارشگر فیگارو با تأکید بر اینکه دستگیری زم «خنثی‌سازی عادی یک دشمن» نیست، ادامه می‌دهد: «این موضوع جنبه‌های سیاسی دارد. به طور رسمی، سپاه پاسداران روح‌الله زم را متهم کرده که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه "هدایت" می‌شد. واضح است که این پسر یک روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان با سرویس‌های اطلاعاتی فرانسوی علیه کشورش همکاری می‌کرد».

فیگارو به نقل از وزارت کشور فرانسه اضافه می‌کند که «این پناهنده سیاسی از حفاظت پلیس برخوردار بود».

همچنین وزارت کشور فرانسه در گفت‌وگو با این روزنامه، سفر روح‌الله زم به عراق را تأیید کرده‌ است.

گرچه فیگارو اولین رسانه‌ای است که فرضیه دستگیری روح‌الله زم در جریان سفر او به عراق را با تکیه بر منابع خود در وزارت کشور فرانسه مطرح می‌کند ولی این فرضیه پیشتر توسط برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای در فضای مجازی مطرح شده بود.

از جمله علی جوانمردی، فعال رسانه‌ای، ساعاتی پس از اعلام خبر دستگیری آقای زم، این فرضیه را مطرح کرد که او توسط زنی از همکاران آمدنیوز که به گفته آقای جوانمردی «نفوذی» دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بوده، برای سفر به عراق مجاب شده است.

آقای جوانمردی بدون اشاره به منابع خود در این زمینه گفته بود که این زن به دلایلی «تأثیر زیادی» بر روح‌الله زم داشته و مورد اعتماد کامل او بوده است.

در این فرضیه موضوع وعده ملاقات روح‌الله زم با آیت‌الله سیستانی در نجف و احتمال کمک مالی این روحانی با نفوذ شیعه به او نیز مطرح شده است.

آقای جوانمردی البته باز هم بدون اشاره به منابع خود یادآور شده بود که پلیس فرانسه در مورد خطر سفر روح‌الله زم به عراق به او هشدار داده است.

منابع ایرانی هنوز در مورد نحوه بازداشت آقای زم توضیحی نداده‌اند و بیانیه روز دوشنبه سپاه پاسداران زمینه هم تنها به «عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و پیچیده» برای «هدایت روح‌الله زم به داخل کشور و بازداشت او» اشاره می‌کند.

در این بیانیه جزئیاتی درباره محل دستگیری و چگونگی بازداشت او اعلام نشده است.

به فاصله چند ساعت از اعلام خبر بازداشت روح‌الله زم، ویدئوی کوتاهی در برنامه ۲۰:۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد که در آن مدیر سابق کانال «آمدنیوز» گفت اعتمادش به کشور فرانسه که قرار بوده از او محافظت کند، اشتباه بوده است.

«عدم ممانعت فرانسه از رفتن زم به عراق»

روزنامه «فیگارو» در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «در حقیقت، فرانسه توانست با مانع نشدن از رفتن او [زم] به نجف که از سوی آن زن وعده داده شده بود، بازداشت وی از سوی نیروهای سپاه پاسداران را تسهیل کند».

این روزنامه به نقل از یکی از منابع خود، دلیل این اقدام فرانسه را «آزادی دو فرانسوی زندانی در ایران از ماه ژوئن تاکنون» دانست؛ پرونده‌ای که دست الیزه را که توانسته نقش میانجی برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران ایفا کند، بسته است.

به نوشته فیگارو، علاوه بر فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی، نیروهای سپاه پاسداران رولان مارشال، دوست فرانسوی و دانشگاهی او را نیز بازداشت کرده‌اند.

فیگارو می‌نویسد که عادل‌خواه در یک بازداشتگاه سپاه پاسداران به سر می‌برد و فرانسه به او دسترسی کنسولی ندارد. اما یکی از نزدیکان او به فیگارو گفته که آقای مارشال به یک زندان عادی منقل شده و توانسته با دیپلمات‌های فرانسوی در تهران ملاقات کند.

فیگارو همچنین به نقل از یکی از منابع خود که به روابط فرانسه و ایران آشناست، می‌نویسد: «بازداشت آقای زم که همراه با درصدی از همکاری سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه است، می‌تواند مذاکرات درباره آزادی فریبا عادل‌خواه و دوستش را به جریان بیاندازد».

فیگارو اضافه می‌کند که قبل از آن، تهران ممکن است از فرانسه بخواهد که تصمیم استرداد یک مهندس ایرانی بازداشت‌شده به آمریکا را لغو کند.

فیگارو پیشتر نیز به مناسبت یکصدمین روز بازداشت فریبا عادلخواه نوشته بود که یکی از دلایل محتمل در بازداشت فریبا عادلخواه، این است که مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند او را با یک ایرانی زندانی در فرانسه مبادله کنند.

جلال روح‌الله‌‌نژاد حدود هشت ماه پیش در فرانسه بازداشت شد و اتهام او نقض تحریم‌های آمریکا علیه تهران است. دستگاه قضایی فرانسه با درخواست آمریکا برای استرداد او به واشینگتن موافقت کرده است.

فیگارو همچنین در بخش دیگری از گزارش خود درباره بازداشت روح‌الله زم با دو نفر از نزدیکان او گفت‌وگو کرده است. یکی از آنها که نامش ذکر نشده است، گفته‌ که «بازداشت او [زم] یک شیوه معمول سرویس‌های اطلاعاتی ایران است». دیگری هم گفته: «من مطمئن بودم که مقامات ایرانی روزی او را خواهند گرفت».

XS
SM
MD
LG