لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۸

هشدار مطهری درباره بازجویی از روح‌الله زم: پرونده مازیار ابراهیمی تکرار نشود


علی مطهری
علی مطهری

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، ضمن استقبال از دستگیری روح‌الله زم، موسس وب‌سایت آمدنیوز، به مسئولان مربوطه هشدار داد که مراقب باشند اتفاقاتی مانند پرونده مازیار ابراهیمی و دیگر بازداشت‌شدگان این‌چنینی رخ ندهد.

وی روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، در مصاحبه با خبرگزاری فارس تاکید کرد : «اگر بنا است اعترافاتی از روح‌الله زم بگیرند باید با روش درست انجام شده و آن قضیه دیگر تکرار نشود.»

مقامات جمهوری اسلامی اذعان کرده‌اند که مازیار ابراهیمی و دیگر بازداشت‌شدگان این پرونده تحت شکنجه به دروغ به دست داشتن در ترور «دانشمندان اتمی» ایران اعتراف کرده‌اند.

در این پرونده در مجموع ۵۳ نفر بازداشت شدند که به گفته محمود صادقی، بی‌گناه بودند و پس از «احراز بی‌گناهی» آنها، وزارت اطلاعات چهار میلیارد تومان بابت جبران خسارت به این افراد پرداخت کرده است.

برنامه ۲۰:۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب، ۲۲ مهر، فیلم کوتاهی درباره بازداشت و اظهارات روح‌الله زم، مدیر پیشین سایت «آمدنیوز» منتشر کرد.


در سال‌های اخیر،‌ رسانه‌های جمهوری اسلامی گزارش‌های متعددی از «اعترافات» متهمان پخش کرده‌اند که بعدا مشخص شده این اعترافات اجباری یا هدایت‌شده بوده است.

در همین حال حجت الله میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس گفت که نباید «به طور قطره‌چکانی اطلاعاتی از روح الله زم گرفته و در راستای تخریب یک فرد یا جریان سیاسی از آن استفاده» شود.

روز سه‌شنبه همچنین یک مقام سپاه پاسداران بدون اشاره به جزئیات گفت که روح‌الله زم، موسس وب‌سایت آمدنیوز، «با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی دیگر» بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد تولایی، مسئول اشراف در دفتر فرماندهی کل سپاه پاسداران، گفت: «نیروهای اطلاعاتی، مدت‌های مدیدی بود که روح‌الله زم را زیر نظر داشتند و... نهایتا با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی دیگر توانستیم وی را دستگیر کنیم.»

آقای تولایی اشاره‌ای به نام این سرویس اطلاعاتی خارجی که مدعی است روح‌الله زم با همکاری آن دستگیر شده، اشاره نکرده است.

سپاه پاسداران روز دوشنبه اعلام کرد که روح‌الله زم، مدیر سایت آمدنیوز را طی «یک عملیات پیچیده و با حربه فریب اطلاعاتی» بازداشت کرده است.

این نهاد بدون اشاره به زمان و مکان این بازداشت تنها گفت که آقای زم «را به داخل کشور هدایت و بازداشت» کرده‌اند.

مقامات سپاه پاسداران جزئیات بیشتری درباره ربودن آقای زم بیان نکرده‌اند.

روح‌الله زم مؤسس سایت آمدنیوز است و پس از اعتراض‌های دی‌ماه سال ۹۶ مقامات جمهوری اسلامی سخنانی را علیه او بیان کرده بودند.

منابع: خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و رادیوفردا/ ا. م./ف. دو.
XS
SM
MD
LG