لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

حاجی‌زاده: حمله به پایگاه‌های آمریکا آغاز یک عملیات بزرگ بود که ادامه پیدا خواهد کرد


امیرعلی حاجی‌زاده
امیرعلی حاجی‌زاده

یک روز پس از حمله تلافی‌جویانه سپاه پاسداران به دو پایگاه آمریکا در خاک عراق، یک فرمانده سپاه روز پنج‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، ضمن تاکید بر «خویشتن‌داری دو طرف» این اقدام را «آغاز یک عملیات بزرگ» خواند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در کنفرانس خبری خود همچنین ادعای کشته شدن «ده‌ها» نیروی آمریکایی در این حملات را تکرار کرده و گفت که «عملیات بزرگ... در کل منطقه ادامه پیدا خواهد کرد».

سپاه پاسداران ایران بامداد چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه، از حمله تلافی‌جویانه خود به دو پایگاه‌ عراقی که مقر نیروهای نظامی ایالات متحده هستند، خبر داد.

این نهاد نظامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفقیت‌آمیز به نام شهید [قاسم] سلیمانی با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه عین‌الاسد را درهم کوبیدند».

در پی انتشار این خبر، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، ادعا کرد که در این حمله موشکی «دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند».

آقای حاجی‌زاده در این باره گفت: «ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، اما به هر حال در این عملیات ده‌ها نفر کشته شدند و حتماً تعدادی مجروح شدند که آمار آن حتماً بیرون می‌آید.»

این در حالی است که هنوز هیچ منبع مستقل و رسمی آمار برخی رسانه‌های داخل ایران را تایید نکرده و از واکنش اولیه کاخ سفید به این حمله هم چنین برنمی‌آمد که حمله سپاه تلفات سنگین بر جای گذاشته باشد.

ساعاتی بعد عبدالکریم خلف، سخنگوی نیروهای مسلح عراق، این ادعا را رد و اعلام کرد که حمله موشکی جمهوری اسلامی به دو پایگاه در این کشور تلفات جانی، چه در بین عراقی‌ها و چه از نیروهای بین‌المللی، دربر نداشت.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه گفت: «ما ۱۳ موشک به سمت پایگاه‌های عراق شلیک کردیم، اما برای شلیک چند صد فروند موشک در همان یکی دو ساعت اول آماده بودیم.»

او همچنین بدون توضیح گفت: «آنها [آمریکایی‌ها] منتظر سیلی بودند و وقتی این سیلی را خوردند کمی آرام شدند.»

این می‌تواند تکرار اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی باشد که روز چهارشنبه، ۱۸ دی، چند ساعتی پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد و یک پایگاه دیگر آمریکا در عراق، گفت این حمله یک «سیلی» به آمریکایی‌ها بود.

رهبر جمهوری اسلامی با این حال «کارهای نظامی به این شکل» را «کافی» ندانست و خواستار پایان «حضور» آمریکایی‌ها در منطقه شد.

به گفته امیرعلی حاجی‌زاده، دو پایگاه عین‌الاسد و التاجی در عراق از جمله چهار پایگاهی بودند که در عملیات کشتن قاسم سلیمانی شرکت داشتند.

به گفته این فرمانده سپاه، دو پایگاه دیگر در دو کشور اردن و کویت قرار دارند.

ساعاتی پس از حمله سپاه به خاک عراق،‌ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه طی سخنانی از تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت، اما در عین حال تاکید کرد که آغوش این کشور به روی صلح گشوده است.

XS
SM
MD
LG