لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

لیبی «در مسیر سوریه»؛ آلمان میزبان یک «نشست کلیدی»


نیروهای هوادار دولت «وفاق ملی» در این عکس از ۱۲ ژانویه در طرابلس
نیروهای هوادار دولت «وفاق ملی» در این عکس از ۱۲ ژانویه در طرابلس

نمایندگان بیش از ۱۰ کشور جهان در آلمان گرد می‌آیند تا تلاش‌ها برای جلوگیری از افزایش بحران در لیبی افزایش یابد؛ در حالی‌که یک مقام آمریکایی هشدار داده روند فعلی در حال کشاندن این کشوری به بحرانی شبیه آنچه در سوریه رخ داد، است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ۲۹ دی ماه میزبان نمایندگان ایالات متحده، ترکیه و روسیه خواهد بود. در حالی که انتظار می‌رود نمایندگان چین، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، مصر، الجزایر و امارات متحده عربی‌ نیز رهسپار برلین شوند.

علاوه بر این کشورها نمایندگان نهادهای فرادولتی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و اتحادیه عرب نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

ارشدترین مقام‌های حاضر در نشست پیش‌رو ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و بوریس جانسون، نخست‌وزیر ترکیه هستند.

رهبران دو تشکل درگیر در لیبی نیز قرار است در این اجلاس شرکت کنند.

یک مقام دولت آمریکا، که همسفر آقای پومپئو به برلین است، به خبرنگاران گفته وضعیت در لیبی بسیار شبیه سوریه شده‌است.

این مقام دولتی که نامش فاش نشده گفته «فکر می‌کنم وضعیت خیلی پیچیده است». این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرده انتظارات از نشست برلین «در حد متوسط است».

آلمان و سازمان ملل متحد در تلاش هستند تا گروه‌های رقیب در لیبی را در نشست پیش‌رو به توافق با یکدیگر برای آتش‌بس و در نهایت صلح تشویق کنند.

دولت فائز السراج در لیبی، موسوم به دولت «وفاق ملی»، که ترکیه -و نیز قطر- از حامیان اصلی آن هستند، از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود. در طرف مقابل آن، ژنرال خلیفه حفتر و حامیان او در «ارتش ملی لیبی» هستند که از سوی این دولت و حامیانش به طراحی کودتا متهم شده‌اند.

کارشناسان و دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند پیمان‌کاران نظامی روس در کنار نیروهای ژنرال حفتر حضور دارند. «ارتش ملی لیبی» از حمایت هوایی امارات نیز برخوردار است. در حالی‌که مصر و اردن نیز حامی آن به‌شمار می‌روند.

سازمان ملل و مقام‌های غربی هم ترکیه و هم روسیه را به تجهیز طرف‌های نبرد و در نتیجه افزایش خشونت‌ها و بحران متهم کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز شنبه در یادداشتی در «پولیتیکو» خطاب به مقام‌های اروپایی گفته بود که اگر می‌خواهند جنگ داخلی در لیبی به پایان برسد، از سیاست‌های آنکارا در قبال این کشور و کمک‌های نظامی آن به دولت لیبی حمایت کند. ولادیمیر پوتین دخالت مستقیم نظامی در لیبی را رد کرده‌است.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، پولیتیکو، اسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG