لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

کارنامه اردیبهشت ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اردیبهشت ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۱:۲۱ ۱۱.۲.۱۳۹۹

«شرایط زندگی برای مردم محروم و کارگران بدتر شده است»

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه،‌ سندیکای نقاشان البرز، کانون کارگران ساختمانی کردستان و گروهی از کارگران و فعالان کارگری سقز در بیانیه مشترکی به مناسبت روز جهانی کارگر، اول ماه مه،‌ نوشتند: در ایران، شرایط زندگی برای مردم محروم و کارگران به عنوان اکثریت آن، در ۴۱ سال گذشته به طور وحشتناکی بدتر شده است.

آنها اشاره کردند: منابع مالی عظیمی مدام صرف نیروهای نیابتی و هم پیمانان حکومت در سوریه، عراق، لبنان و یمن و دیگر مناطق شده است و افزودند: به خاطر ماجراجویی‌های سران جمهوری اسلامی، تحریم اقتصادی بر ایران تحمیل شده و به همین خاطر، برای مردم جامعه امکان برخورداری از یک زندگی حداقلی و حتی بخور و نمیر باقی نمانده است.

این تشکل‌ها و فعالان کارگری در مورد شیوع ویروس کرونا نوشتند: حکومت هیچ مسؤلیتی در قبال حفاظت از مردم در برابر کرونا بر عهده نگرفته است و مردم عملا به دست کرونا سپرده شده‌اند.
آنها با قدردانی از پرستاران و کارگران بیمارستان‌ها به عنوان خط مقدم جنگ با هیولای کرونا که به خاطر تأمین نشدن ملزومات پیشگیرانه از سوی دولت در معرض خطرند، خواستار تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به استانداردهای لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا شدند.

تعطیلی مراکز کاری و اداره‌ها، زندان‌ها و پادگان‌ها و برقراری استانداردهای بهداشتی در مراکز تأمین کننده نیازهای ضروری جامعه، پرداخت حقوق همه مردم محروم و تامین مایحتاج روزمره آنان از سوی دولت و برقراری بیمه بیکاری برای کارگرانی که به خاطر کرونا بیکار شده اند، از سوی این تشکل‌ها و فعالان کارگری مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

۲۱:۲۳ ۱۱.۲.۱۳۹۹

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه: سود پرستان در نبود اتحاد و همبستگی کارگران یکه‌تاز میدان شده‌اند

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در بیانیه‌ای نوشت: در شرایطی اول ماه ۱۳۹۹ را گرامی می‌داریم که میلیون‌ها انسان کارگر و زحمتکش و کارگران شاغل و بیکار، بیش از گذشته دچار فقر، تنگدستی و نداری شده‌اند.

این تشکل کارگری با اعلام اینکه اکثریت جمعیت ایران، یعنی کارگران و مزد بگیران توان یک زندگی بخور و نمیر را از دست داده‌اند،‌ افزود: بیکاری و اخراج‌سازی‌های روزانه، پرداخت نشدن مطالبات و دستمزدها، نبود امنیت شغلی، وجود قراردادهای سفید امضا، وجود شرکت‌های پیمانکاری، لشکر عظیم بیکاران، زندانی شدن فعالان و نمایندگان کارگران، سرکوب اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری و صدور احکام زندان و شلاق، گوشه‌هایی از آنچه این تشکل، توحش افسار گسیخته و مناسبات استثمارگران صاحبان زر و زور در ایران نامید، هستند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با انتقاد شدید از اینکه حداقل دستمزد ماهانه کارگران بسیار کمتر از خط فقر تعیین شد،‌ افزود: سود پرستان در نبود اتحاد و همبستگی کارگران اینگونه یکه‌تاز میدان شده‌اند.

به اعتقاد این سندیکای کارگری، طبقه کارگر در ایران می تواند با استفاده از ظرفیت های مبارزاتی، بدون توهم به جناح بندی های موجود و بدون توهم به کسانی که به دروغ خود را نماینده کارگران معرفی می کنند، متحدانه دست به مبارزه بزند.

۲۱:۲۴ ۱۱.۲.۱۳۹۹

کانون نویسندگان ایران: سرکوب اعتراض‌های کارگران شدیدتر شده است

کانون نویسندگان ایران در بیانیه خود به مناسبت روز جهانی کارگر، اول ماه مه، نوشت که این روز در شرایطی گرامی داشته می‌شود که وضعیت معیشتی کارگران دشوارتر و سرکوب اعتراضات‌شان شدیدتر از پیش شده و شیوع ویروس کرونا نه فقط معاش اندک آنها که جان‌شان را نیز در معرض خطر قرار داده است.

کانون نویسندگان ایران در مورد آنچه سرکوب خشن و بازداشت و زندان از سوی صاحبان قدرت به اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در ایران نامید، اضافه کرد: روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر از انعکاس اخبار واقعی منع شده‌اند، و روزنامه‌نگاران و شهروندان متعهدی که دست بر این بی‌عدالتی‌های روزافزون می‌گذارند با ارعاب و بازداشت مواجه می‌شوند. این کانون اشاره کرد که شیوع ویروس کرونا بهانه‌‌ای تازه‌ در دست دولت شده است تا بر محدودیت آزادی بیان بیفزاید و منتقدان و معترضان به سیاست‌های مقابله با بیماری کرونا را به سکوت وادارد.

این در شرایطی است که به گفته کانون نویسندگان ایران،‌ حمایت نکردن دولت از معیشت مردم فرودست و باز نگه داشتن کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، جان شمار بسیاری از کارگران و آحاد مردم را به خطر انداخته است.

۲۱:۴۷ ۱۱.۲.۱۳۹۹

اتحادیه آزاد کارگران ایران از فشار دستگاه‌های امنیتی برای برگزار نشدن روز جهانی کارگر در سنندج خبر داد

اتحادیه آزاد کارگران ایران از فشار دستگاه‌های امنیتی بر فعالان کارگری برای برگزار نشدن روز جهانی کارگر در شهر سنندج خبر داد.

به نوشته وب‌سایت اتحاد،‌ مظفر صالح نیا، عضو هیئت مدیره این تشکل کارگری، و همسرش در تماس تلفنی از طرف اطلاعات سپاه پاسداران سنندج احضار و بازجویی شده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ اطلاعات سپاه پاسداران از آقای صالح نیا و همسرش درباره مراسم روزهای جهانی کارگر و زن بازجویی کردند. آنان تهدید شدند که حق شرکت در مراسم غیر دولتی را ندارند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین اعلام کرد که شیث امانی، شریف ساعد‌پناه، دو عضو هیئت مدیره این تشکل، و همچنین شهلا دل‌بینا، همسر آقای ساعدپناه، پس از احضار به اداره اطلاعات سنندج، بازجویی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ماموران اطلاعات سنندج، آنها را درباره برگزاری مراسم روز جهانی کارگر مورد بازخواست قرار داده و تهدید کرده‌اند که حق شرکت در مراسم غیر دولتی را ندارند.
به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، رامین کریمی و یوسف گرامی پرور،‌ دو تن از فعالان کارگری، نیز در پی احضار تلفنی تحت بازجویی نهادهای امنیتی قرار گرفتند.

۱۳:۲۶ ۱۲.۲.۱۳۹۹

«بیش از ۹۶ درصد کارگران ایران امنیت شغلی ندارند»

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: بیش از ۹۶ درصد جامعه کارگری ایران، قرارداد کار موقت دارند و از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر چمنی انعقاد قراردادهای موقت کار با کارگران را موجب سوءاستفاده برخی از افراد دانست و افزود که کارفرمایان پا را فراتر از قرارداد موقت گذاشته و کارگر روزمزد استخدام می‌کنند و در این شرایط، بیمه و حداقل‌های مزدی هم که نادیده گرفته می‌شود.

در سالیان اخیر، تشکل‌های کارگری بارها خواستار برچیده شدن قرارداد موقت کار شده‌اند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به موضوع امنیت شغلی کارگران گفت: دولت تنها نهادی است که باید مشکلات جامعه کارگری را حل کند در حالی که از هیچ دولتی، حمایتی وجود نداشته است.

۱۵:۰۹ ۱۲.۲.۱۳۹۹

انتقاد شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از پایمال شدن حقوق طبیعی معلمان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه ای به مناسبت روز ۱۲ اردیبهشت، روز معلم، از حاکمانی که به گفته این تشکل، باید مجری عدالت باشند اما حقوق طبیعی معلمان را پایمال می‌کنند، انتقاد کرد.

این شورا نوشت که معلمان با زبان انسانیت، مسالمت‌جویانه و با منطقِ فرهنگ و تمدنِ انسانی، فریاد عدالتخواهی سر می‌دهند، انحطاط و انحراف در اخلاق و دانش و در تعلیم و تربیت را گوشزد می کنند، اما اهانت می‌شنوند، زندان و شکنجه و تحقیر می‌شوند و از کار اخراج و محکوم به شلاق می‌شوند.

اشاره این بیانیه به برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان صنفی معلمان است که در سالیان اخیر به زندان، شلاق و تبعید محکوم شده اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود خواستار آموزش رایگان و با کیفیت در مدارس و دانشگاه‌ها، پرداخت مطالبات معلمان شاغل و بازنشسته، تبرئه و آزادی معلمان زندانی و بازگشت به کار آنان، کنار گذاشتن آموزش و پرورش تجاری و آموزش به زبان مادری شد.

۱۴:۳۷ ۱۶.۲.۱۳۹۹

سخنگوی قوه قضائیه: توصیه شده است که با اعتراض‌های کارگری در ایران با اغماض برخورد شود

سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه گفت: توصیه شده است که با اعتراض‌های کارگری در ایران با اغماض برخورد شود.

غلامحسین اسماعیلی که در مورد آخرین وضعیت پرونده متهمان نیشکر هفت‌تپه سخن می‌گفت، افزود: نظر ما این است که بین اعتراض‌های کارگری، با به توصیف او، اقدام علیه امنیت و اقداماتی که تحت تاثیر بیگانگان شکل می‌گیرد فرق بگذاریم.

او در این ارتباط به تبرئه شدن ۱۴ کارگر هپکوی اراک در دادگاه اشاره کرد و گفت: این سیاست دستگاه قضایی است که نسبت به اعتراض‌های کارگری با ارفاق و مدارا رفتار کند.

سخنان سخنگوی قوه قضائیه در شرایطی ابراز شد که در سالیان اخیر، احکام زندان و شلاق علیه کارگران و فعالان کارگری و صنفی از سوی دادگاه‌های انقلاب صادر شده است.

در این ارتباط،‌ غلامحسین اسماعیلی احکام زندان علیه شماری از کارگران هفت تپه را قطعی دانست و گفت: اجرای برخی از احکام به دلیل کرونا به تعویق افتاده است و گروه‌هایی تعیین شده‌اند که رفتار زندانیانی که حکم‌شان اجرا نشده است را بررسی کنند.

۲۰:۱۴ ۱۷.۲.۱۳۹۹

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران از آنچه تبلیغات قوه قضائیه در مورد کارگران نامید، ‌انتقاد کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در بیانیه‌ای آنچه تبلیغات مربوط به دیدار رئیس قوه قضائیه با کارگران و تبرئه شماری از کارگران شرکت هپکوی اراک نامید را دروغین نامید.

این تشکل کارگری با اعلام اینکه قوه قضائیه با شدت و بیش از گذشته در حال صدور احکام بازداشت و زندان برای کارگران و معلمان است،‌ افزود: رفتار امروز دستگاه قضایی، چیزی جز الگو و روشی دیگر از سرکوب فرودستان نیست.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با اشاره به بازداشت،‌ پرونده‌سازی و صدور احکام زندان و شلاق برای شمار زیادی از کارگران، معلمان و دانشجویان و حامیان طبقه کارگر را محکوم کرد.

این تشکل کارگری با درخواست برای لغو این احکام گفت این سرکوب‌ها، فساد، فقر و ناکارآمدی مدیران نالایق را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

۲۰:۱۵ ۱۷.۲.۱۳۹۹

خانه کارگر کرمان خواستار واگذار نشدن شرکت زغال‌سنگ به بخش خصوصی و بازگشت آن به صندوق بازنشستگی فولاد شد

دبیر خانه کارگر استان کرمان خواستار واگذار نشدن شرکت زغال‌سنگ کرمان به بخش خصوصی و بازگشت آن به صندوق بازنشستگی فولاد شد.

عباس کاربخش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به اعتراض‌های ۳۵۰۰ کارگر شرکت زغال سنگ کرمان گفت: کارگران از وضع موجود گلایه دارند و خواستار واگذار نشدن شرکت زغال‌سنگ کرمان به بخش خصوصی و بازگشت آن به صندوق بازنشستگان فولاد و ارائه تضمین‌های لازم از سوی مدیریت شرکت برای لحاظ شدن ضرائب شغلی هستند.

به گفته او، شفاف‌سازی طرح طبقه‌بندی مشاغل و اجرایی شدن آن و استخدام تمامی کارکنان شرکت زغال‌سنگ کرمان از سوی صندوق بازنشستگان فولاد از دیگر خواسته‌های کارگران است.

۳۵۰۰ کارگر شرکت زغال سنگ کرمان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در اعتراض به تحقق نیافتن خواسته‌های خود اعتصاب کردند.

این دومین اعتصاب کارگران شرکت زغال سنگ کرمان در یک ماه اخیر است.

۱۶:۱۹ ۱۸.۲.۱۳۹۹

بیمه بیکاری به کارگران پرداخت نشده است

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار، خبر داد که با وجود گذشت سه ماه از شیوع کرونا، هنوز هیچیک از کارگران به بیمه بیکاری دست پیدا نکرده‌اند.

او در برنامه‌ای رادیویی گفت: بر اساس آخرین پیگیری‌ها، گویا بین سازمان تأمین اجتماعی و ستاد مقابله با کرونا، دوگانگی وجود دارد.

علی خدایی با اشاره به اینکه ۵۰۰۰ میلیارد تومان، به طور مشخص برای مقرری بیمه بیکاری از سوی دولت تخصیص یافته است، افزود: طبق آمارها بیش از ۸۶۰ هزار تن برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که ۷۶۰ هزار تن از آنها مشمول بیمه بیکاری شناخته شدند.

این عضو شورای عالی کار در عین حال با اشاره به وجود بیش از ۹۰۰ هزار کارگر بیمه شده ساختمانی در ایران و ۱۵۰ هزار کارگر ساختمانی ثبت نام شده در سامانه رفاهی وزارت کار برای بیمه بیکاری اضافه کرد: متاسفانه بیمه بیکاری به این کارگران بی‌صدا تعلق نگرفته و هیچ اقدامی برای این افراد انجام نشده است.

وی اشاره کرد: سازمان تأمین اجتماعی کرونا را جزو حوادث غیرمترقبه تلقی می‌کند و معتقد است طبق قانون اساسی، دولت باید پوشش بیمه بیکاری کارگران را برعهده بگیرد اما از طرف مقابل، هنوز پاسخی برای اختصاص عملی این بودجه داده نشده است.

علی خدایی تاکید کرد: اختصاص بودجه برای بیمه بیکاری، مشکلی را حل نمی‌کند و باید به دست کارگران برسد.

او در بخش دیگری از سخنانش با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت کارگران در کارگاره‌های کوچک گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌های مختلفی برای سلامت کارکنان ابلاغ کرده است، اما در عمل هیچ نظارتی بر اجرای این پروتکل‌ها وجود ندارد و پروتکل‌ها در بسیاری از کارگاه‌های کوچک رعایت نمی‌شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG