لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

اعتراضات در بلاروس؛ لوکاشنکو: روسیه آماده کمک امنیتی است


اعتراضات کنونی بزرگترین چالش لوکاشنکو در این ۲۶ سال توصیف شده است
اعتراضات کنونی بزرگترین چالش لوکاشنکو در این ۲۶ سال توصیف شده است

با ادامه اعتراضات در بلاروس، کاخ کرملین روسیه شنبه اعلام کرد رهبران دو کشور طی تماس تلفنی تاکید کرده‌اند که مشکلات بلاروس به زودی حل می‌شود و اعتراضات مردمی راه حل مشکلات نیست.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، نیز ساعتی بعد در جمع مقامات نظامی کشور گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیشنهاد کمک کامل امنیتی داده است.

وی اظهار داشت: «من امروز گفت‌وگویی طولانی و اصولی با رئیس جمهوری روسیه داشتم... ما درباره مهم‌ترین درخواست بلاروس توافق کردیم که کمک گسترده‌ای جهت برقراری امنیت در کشور دریافت کنیم.»

آقای لوکاشنکو، ۶۵ ساله، بعد از ۲۶ سال زمامداری دوباره در انتخابات هفته گذشته اعلام پیروزی کرد و در پی آن اعتراضات مردمی آغاز شد.

اعتراضات کنونی بزرگترین چالش لوکاشنکو در این ۲۶ سال توصیف شده و معترضان خواهان کناره‌گیری وی از قدرت هستند.

گفت‌وگوی لوکاشنکو با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در حالی انجام گرفته که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، نیروهای امنیتی این کشور ده‌ها «مزدور نظامی شرکت واگنر روسیه» را بازداشت کردند و لوکاشنکو نیز روسیه را به تلاش برای به آشوب کشاندن کشور متهم کرده بود.

در این میان اروپا به شدت از برخورد قهرآمیز و بازداشت‌های گسترده در بلاروس اظهار نگرانی کرده و آمریکا نیز گفته است از نزدیک اوضاع بلاروس را زیر ذره‌بین گذاشته است.

خانم سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس که مجبور به فرار به لیتوانی شده، خواستار تداوم اعتراضات و بازشماری آراء است.

کمیسیون انتخابات بلاروس مدعی است لوکاشنکو حدود ۸۰ درصد آرا را به دست آورده است.


خبرگزاری رویترز می‌نویسد روسیه به بلاروس بعنوان متحد خود در مقابله با ناتو و اروپا نگاه می‌کند و به صورت سنتی این دو کشور متفق همدیگر بوده‌اند.

با این حال، لوکاشنکو که اخیرا دعوت روسیه برای نزدیک شدن دو کشور و افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی را با این استدلال که «ناقض حاکمیت ملی» است، رد کرده بود، در بیانیه روز شنبه روابط میان دو کشور را در چهارچوب «اتحاد دولتی» نامید. «اتحاد دولتی» معاهده‌ای میان دو کشور در سال ۱۹۹۶ است که در راستای اتحاد استراتژیک سیاسی و اقتصادی میان دو کشور بسته شد.

رهبران دو کشور روز شنبه اظهار امیداوری کردند که مشکلات بلاروس به زودی حل می‌شود.

این بیانیه می‌گوید مشکلات نباید دستاویزی در دست «نیروهای خرابکار» برای ضربه زدن به همکاری‌ها و منافع دوجانبه روسیه و بلاروس در چهارجوب «اتحاد دولتی» باشد.

اتحادیه اروپا می‌گوید به خاطر سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی، آماده اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت بلاروس می‌شود، اگرچه خانم سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس هشدار داده چنین تحریم‌هایی راه رسیدن به تفاهم با دولت را خواهد بست.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز که به لهستان سفر کرده، می‌گوید ایالات متحده از نزدیک اوضاع بلاروس را زیر نظر دارد. همچنین رهبران استونی، لتونی و لیتوانی هم خواستار برگزاری انتخابات «آزادانه و عادلانه» جدید در بلاروس شده‌اند.

اما رئیس‌جمهوری بلاروس می‌گوید نیازی به دولت‌های خارجی و میانجی‌گران برای حل مشکل بلاروس نیست.

لوکاشنکو معترضان را «مجرم و همدست با نیروهایی که از خارج پشتیبانی می‌شوند» نامیده و هشدار داده است تاثیر مخرب اعتراضات به مرزهای داخلی بلاروس محدود نخواهد شد.

دولت مسکو نیز هفته جاری برخی کشورهای خارجی را متهم به دخالت در امور داخلی بلاروس کرد، اما نامی از کشور خاصی نبرد.

روسیه دولت‌های متفق خود را طی دو دهه گذشته با اعتراضات مردمی از دست داده است. در سال ۲۰۰۳ دولت مورد حمایت روسیه در گرجستان، در همان سال در اوکراین و در سال ۲۰۱۴ دوباره در اوکراین از دست رفت. در پی آن روسیه بخش‌هایی از هر دو کشور را ضمیمه خاک خود کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG