لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

ایران اقدام آمریکا در مصادره بنزین ارسالی برای ونزوئلا را «دزدی دریایی» نامید


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

در پی اقدام دولت آمریکا در مصادره بنزین ارسالی ایران برای ونزوئلا و فروش آن، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه واشنیگتن را متهم کرد که مثل «دزدان دریایی کارائیب» رفتار می‌کند.

دولت آمریکا روز پنجشنبه هشتم آبان اعلام کرد ۱.۱ میلیون بشکه بنزین ارسالی ایران برای ونزوئلا را که ماه گذشته ضبط کرده بود فروخته است. این جدیدترین مورد از اعمال فشارهای واشنگتن به حکومت ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که روز ۱۳ آبان برگزار خواهد شد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه در توئیتی نوشت:«دزدان دریایی کارائیب علنا با آن‌چه به غارت برده‌اند فخر می‌فروشند.»

وی سپس تاکید کرده که این محموله البته متعلق به ایران نبوده، اما «در هرصورت قطعا نفت شخص دیگری به سرقت رفته است. و هیچ فرد متمدنی، به دزدی افتخار نمی‌کند».

ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود که نفت مصادره شده به‌ صورت فوب به ونزوئلا فروخته شده و پول آن نیز تسویه شده است. ولی طبق حکم مصادره‌ای که وزارت دادگستری آمریکا صادر کرده این محموله متعلق به شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران بوده و شرکت‌های حمل و نقل سعی کرده بودند در بارنامه این موضوع را پنهان کنند.

حکم مصادره این محموله روز پنجشنبه و همزمان با تحریم ۱۱ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی از سوی وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا به دلیل مشارکت در خرید و فروش محصولات نفتی ایران منتشر شد.

دولت آمریکا درعین حال اعلام کرد که یک محموله موشک‌های ارسالی ایران به مقصد یمن را ضبط کرده است. دولت ایران در ماه ژوئیه اين ادعا را تکذیب کرد و گفت دولت آمریکا با انتشار این خبر قصد دارد اقدامات خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را توجیه کند.

حکومت ایران همواره ادعای عربستان سعودی و آمریکا در مورد کمک تسلیحاتی به شورشیان حوثی را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG