لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

لوکاشنکو می‌گوید پس از تصویب قانون اساسی جدید کناره‌گیری می‌کند


الکساندر لوکاشنکو که ۲۶ سال بر بلاروس حکومت کرده و موقعیتش به دلیل اعتراضات چند ماه اخیر به شدت تضعیف شده روز جمعه هفتم آذر گفت پس از تصویب قانون اساسی جدید از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، آقای لوکاشنکو در جریان دیداری از یک بیمارستان در مینسک، پایتخت بلاروس گفت: «طبق قانون اساسی جدید من دیگر رییس جمهور نخواهم بود.»

او تاریخ دقیق تصویب قانون اساسی جدید و کناره‌گیری خود را مشخص نکرد ولی بر ضرورت تغییر قانون اساسی و اختیارات ریاست جمهوری تاکید کرد.

الکساندر لوکاشنکو در گذشته نیز چندین بار احتمال تغییر قانون اساسی بلاروس را مطرح کرده ولی مخالفان معتقدند که هدف این اظهار نظرها خریدن زمان و باقی ماندن در قدرت همزمان با سرکوب اعتراضات است.

از اعلام نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در روز ۹ اوت بلاروس شاهد اعتراضات گسترده‌ای بوده است.کمیسیون انتخابات بلاروس اعلام کرد که آقای لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا برای ششمین بار به ریاست جمهوری رسیده است. اما معترضان با تاکید بر تقلب گسترده در آرا ادعا می‌کنند که سویاتلانا تسیخانوسکایا، نامزد مخالفان به پیروزی رسیده است.

خانم تسیخانوسکایا در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد که در صورت پیروزی در مورد بازگرداندن قانون اساسی مصوب سال ۱۹۹۴ که اختیارات رییس جمهور را محدود می‌کند یک همه‌پرسی انجام خواهد داد.

در طول اعتراضات ماه‌های اخیر الکساندر لوکاشنکو بارها تاکید کرده که قصد کناره‌گیری از قدرت را ندارد. دو هفته پیش او تاکید کرد که قدرت را به هیچ فرد یا گروهی واگذار نخواهد کرد و معترضان را نیز به برنامه‌ریزی برای یک «انقلاب رنگین» متهم کرد. از این مفهوم برای توصیف جنبش‌های سیاسی طرفدار دمکراسی در کشورهای بلوک شرق سابق استفاده می‌شود.

او روز ۲۳ آبان گفت: «هیچ انتقال قدرتی صورت نخواهد گرفت. هر فردی که با رای مردم انتخاب شده باید در قدرت باقی بماند.»

اتحادیه اروپا و آمریکا نتایج انتخابات ریاست جمهوری امسال و پیروزی الکساندر لوکاشنکو را به رسمیت نشناخته‌اند.

XS
SM
MD
LG