لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ضمن تهدید کشورهای عربی: اجباری برای محدودیت برد موشک‌ها نداریم


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه 
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه 

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه ضمن تهدید کشورهای عربی گفته است در زمینه موشکی «هیچ‌کس ما را به محدودیت برد ۲ هزار کیلومتر مجبور نکرده است».

او در گفت‌وگویی که روز شنبه، ۱۳ دی‌ماه در خبرگزاری تسنیم منتشر شده، تاکید کرده است که «توان موشکی در غزه و لبنان» با حمایت ایران حاصل شده و اگر جنگی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد، « برای ما پایگاه آمریکا با کشور میزبانش تفاوتی ندارد و طبیعتاً بیشترین آسیب را همین کشورهای عربی منطقه می‌بینند.

در روزهای اخیر، با توجه به برخی تحولات مانند حمله به اماکن دیپلماتیک آمریکا در بغداد، پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی در خلیج فارس و همچنین افزایش آمادگی نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال برخورد نظامی در این منطقه افزایش یافته است.

تاکید فرمانده نیروی هوافضای سپاه بر اجباری نبودن محدودیت برد موشکی در حالی مطرح شده است که در طول‌ سال‌های گذشته، مقام‌های ارشد سپاه پاسداران از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه تاکید کرده بودند که با دستور رهبر جمهوری اسلامی، برد موشک‌های ساخت ایران دو هزار کیلومتر انتخاب شده است.

آقای جعفری گفته بود «آمریکایی‌ها به اندازه کافی در شعاع دو هزار کیلومتری اطراف کشور ما حضور دارند که در صورت تهاجم به آنها پاسخ داده خواهد شد».

برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که آمریکا با استناد به آن تهران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند.

در طول هفته‌های گذشته که گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت دولت بایدن به برجام اوج گرفته است، اظهارنظرهایی درباره احتمال مذاکره درباره برنامه موشکی ایران مطرح شده است.

جو بایدن، رئيس‌جمهور منتخب آمریکا نیز گفته است دولت او به گفتگو درباره آینده برنامه هسته‌ای ایران و برنامه موشکی این کشور توجه دارد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اما با اشاره به برخی تحلیل‌ها درباره احتمال مذاکره دولت ایران درباره برنامه موشکی، گفته است برنامه موشکی « خط قرمز» است و «غلط می‌کند کسی بخواهد در این زمین مذاکره کند».

او تاکید کرده است که «اجازه مذاکره درباره توان موشکی به هیچ مسئولی داده نمی‌شود».

امیرعلی حاجی‌زاده همچنین در این گفت‌وگو به ماجرای حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق در ۱۸ دی ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت اگر آمریکایی‌ها «پاسخ می‌دادند، همه پایگاه‌هایشان از اردن تا عراق و خلیج فارس و همه ناوهایشان حتی در اقیانوس هند را می‌زدیم».

او در این گفت‌وگویی اشاره‌ای به ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی که همان شب با شلیک دو موشک سپاه پاسداران رخ داد، نکرده است.

در جریان شلیک این موشک‌ها ۱۷۶ نفر از مسافران هواپیما کشته شدند و به رغم درخواست مکرر خانواده قربانیان این هواپیما، هنوز هیچ اتهامی متوجه امیرعلی حاجی‌زاده که فرمانده نیروی هوای فضای سپاه است، نشده است.

خانواده بازماندگان در طول یک‌سال گذشته بارها به عملکرد فرمانده نیروی هوای فضای سپاه اعتراض و انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه حامد اسماعیلیون نویسنده که همسرش و دخترش را در جریان سرنگونی هواپیما از دست داد، در توییتی که روز هشت اردیبهشت منتشر کرد، با اشاره به سخنان امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نوشت: «قاتلان به نام قهرمان ملی در دفاع از بیت رهبری در تلویزیون ظاهر می‌شوند و معترضان به جنایت در زندانند.»

روز ۲۵ آذر امسال، پدر مریم ملک، یکی از قربانیان این حادثه، در جریان یک جلسه با مقام‌های قضایی با تاکید بر اینکه فرمانده هوافضای سپاه «تا مفرق دستش به خون» آلوده است، او و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را «جنایتکار» خواند.

آقای ملک همچنین از مقام‌های قضایی حاضر در جلسه پرسید که چرا در طول این یک‌سال امیرعلی حاجی‌زاده که «فرمانده هوافضاست و مسئولیت مستقیم نظامی دارد، از کار برکنار نشده است».

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

مقام‌های قضایی حکومت ایران تاکنون گزارشی از نحوه رسیدگی به این پرونده و محاکمه مقصران این پرونده نداده‌اند ولی در چند پرونده جداگانه اقدام به صدور حکم زندان برای کسانی کرده‌اند که به این حادثه و نقش و عملکرد سپاه پاسداران معترض شده بودند.

منبع: تسنیم، گزارش‌های رادیو فردا/ ر.ح
XS
SM
MD
LG