لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

کارنامه اسفندماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اسفند ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۳:۰۵ ۳۰.۱۲.۱۳۹۹

بیش از ۵۰ تن از کارگران شرکت صنایع فولاد خوزستان اخراج شدند

کانال تلگرامی «عصر ما، خوزستان» از اخراج بیش از ۵۰ کارگر شرکت صنایع فولاد خوزستان در آستانه نوروز خبر داد.

بر اساس این گزارش، کارگران اخراج‌شده، ساکن کوت عبدالله، قلعه‌چنعان و مناطق محروم اهواز هستند. علت اخراج این کارگران اعلام نشده است.

در همین حال، کانال تلگرامی کارگران مستقل هفت‌تپه خبر داد که هشت تن از کارگران این شرکت هم در آستانه سال نو از سوی کارفرما اخراج شده است.

این اخبار در حالی منتشر ‌شده‌اند که با افزایش مشکلات اقتصادی در ایران، اعتصاب‌ها و تجمع‌های کارگری نیز در اعتراض به وضعیت معیشتی‌شان بیشتر شده است.

۲۲:۰۹ ۳۰.۱۲.۱۳۹۹

اخراج ۸ کارگر نیشکر هفت‌تپه برخلاف توافق‌نامه سال ۹۸

گزارش‌ها حاکی از اخراج هشت تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با دستور کارفرما و مدیریت این واحد کشاورزی – صنعتی در آستانه سال ۱۴۰۰ است.

به گزارش کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، صادق مشهدی، رضا میری‌زاده، مهدی سجادی، سعید بهمنی، مرتضی صنوبر و دو تن دیگر اخراج شده‌اند.

این کانال تلگرامی با اشاره به توافق‌نامه ای که در نیمه دوم سال ۹۸ از سوی کارفرمای خصوصی شرکت امضا شده بود، افزود که اقدام امید اسدبیگی در اخراج این هشت تن، غیرقانونی و قابل پیگیری است.

در این حال، اسماعیل بخشی، ‌از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، در توئیتی با انتقاد از امید اسدبیگی نوشت که او «با وقاحت و حمایت همه جانبه مسئولان، درست در شب عید، هشت تن از همکاران با سابقه را به طور غیر قانونی اخراج کرد».

آقای بخشی با اشاره به تلخ کام شدن خانواده های این هشت کارگر افزود که کارفرمای خصوصی نیشکر هفت تپه سال جدید را اینگونه با «دهن کجی به کارگران هفت‌تپه تبریک گفت».

او اشاره کرد که اقدام امید اسدبیگی بی پاسخ نخواهد ماند ولی توضیح بیشتری نداد.

پیش از این، شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه در کانال مستقل کارگران هفت‌تپه، خواستار برپایی اعتصاب شده بودند که همکاران اخراجی‌شان به سر کار بازگردند.

همچنین ابراهیم عباسی‌منجزی، یکی دیگر از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، در توئیتی با غیرقانونی دانستن اخراج هشت تن از کارگران شرکت، کارفرمای خصوصی این واحد را «زالوصفتی» توصیف کرد که «شمشیر به دست بالای سر کارگران ایستاده است».

آقای عباسی منجزی بااعلام اینکه امید اسدبیگی، توافق‌نامه آبان ۹۸ را نقض کرده است، نوشت که او به هیچ تعهدی پایبند نبود و نیست.

اسماعیل بخشی و ابراهیم عباسی‌منجزی، هر دو از سوی کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه، اخراج شده اند.

اخراج هشت کارگر نیشکر هفت‌تپه در شرایطی انجام شد که هزاران کارگران این واحد کشاورزی – صنعتی خواستار لغو مالکیت خصوصی در شرکت نیشکر هفت‌تپه و در انتظار خلع‌ید امید اسدبیگی هستند. این در حالیست که امید اسدبیگی متهم به سوء استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری است. محاکمه او و چندین تن دیگر در حال حاضر، معلق مانده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها مقام‌های قضایی، دولتی و امنیتی را به حمایت از امید اسدبیگی متهم کرده‌اند.

در این حال،‌اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که شماری از کارگران اعتصابی شاغل در یک شرکت پیمانکاری در پالایشگاه هشتم پارس‌جنوبی تهدید به اخراج شده‌اند.

کارگران روز پنجشنبه در اعتصابی به کسر حقوق، واریز نشدن بیمه، کیفیت پایین غذا، نداشتن سرویس حمل و نقل ایمن، تهدید و اخراج بعضی از همکاران اعتراض کرده بودند.

۲۳:۲۰ ۲۸.۱۲.۱۳۹۹

تجمع شماری از کارگران یک شرکت در پارس جنوبی

تعدادی از کارگران شرکت «او آی سی او» در پالایشگاه هشتم پارس جنوبی تجمع کردند.

آنها نسبت به کسر حقوق، واریز نشدن بیمه، کیفیت پایین غذا، نداشتن سرویس حمل و نقل ایمن، تهدید و اخراج بعضی از همکاران اعتراض داشتند.

۱۶:۳۰ ۲۸.۱۲.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن در ورامین

کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن در ورامین برای سومین بار در سه هفته اخیر با انجام اعتصاب، به پرداخت نشدن دستمزدشان اعتراض کردند.

پیشتر گزارش‌ها از ایران حاکی از آن بود که کارگران ریلی، و خط و ابنیه فنی راه آهن در مناطق کرج، اراک،‌ ورامین، در دوشنبه گذشته برای دومین بار در روزهای اخیر در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی و پرداخت نشدن حدود ۳ ماه دستمزد معوقه، اعتصاب و تجمع کرده بودند.

در سالیان اخیر، پرداخت نشدن دستمزدها و مزایای کارگران در مناطق مختلف ایران، اعتراض‌های صنفی آنان را به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در کرج، کارگران شرکت تراورس در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود پس از پایان کار شرکت پیمانکاری و واگذاری مدیریت به دولت، ‌اعتصاب و تجمع کردند.

کارگران خط و ابنیه فنی ریلی کرج به ایلنا گفتند که در جریان اعتصاب و تجمع روز ۱۹ اسفند، برخی مسئولان وعده دادند که در چند روز، وضعیت شغلی و هم مطالبات شان مشخص می‌شود اما این وعده ها انجام نشدند.

یکی از کارگران گفت: در مدتی که شرکت تراورس به بخش خصوصی واگذار شده بود، کارگران فاقد امنیت شغلی بوده اند و هر ماه مطالبات مزدی خود را به صورت حداقلی آنهم با تاخیر چند ماهه دریافت ‌کرده اند.

او اشاره کرد: کارگران نگرانند در آستانه سال نو، همزمان با پایان فعالیت پیمانکار سابق شرکت تراورس، نتوانند معوقات مزدی خود را دریافت کنند. بنابراین قصد دارند پیش از خروج پیمانکار بخش خصوصی از راه‌آهن، همه طلب‌های مالی خود را از کارفرما وصول کنند.

به نوشته سایت اخبار روز، کارگران خواستار برخورداری از بیمه درمانی، پرداخت معوقات مزدی، لغو قراردادهای موقت، تاسیس تشکل‌های مستقل کارگری، بازگشت به کار کارگران اخراجی و حق تجمع و اعتراض هستند.

در این حال، ۲۷۰ کارگر راه‌آهن اراک، نورآباد و مشگ‌آباد که در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و عیدی و سنوات و بن، اعتصاب کرده بودند، تهدید به اخراج شدند.

۱۶:۳۰ ۲۸.۱۲.۱۳۹۹

تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران در چندین شهر ایران

شماری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران روز پنجشنبه در تهران، کرمان، خرم‌آباد، اردبیل و اراک در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات‌شان تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران در تهران شعارهایی دادند؛‌ مانند:‌ «فقط کف خیابون/به دست می‌آد حق‌مون»، «کشتی بازنشسته/چرا به گل نشسته؟»، «کارگر تهرانی-کارگران شهرستان/وحدت‌تان مبارک»، «مجلس-دولت/بس است فریب ملت» و «سفره ما خالیه/وضع شما عالیه».

بازنشستگان تامین اجتماعی یکشنبه گذشته هم در ادامه اعتراض‌ها به پایین بودن دستمزدها و شرایط بد معیشتی خود در دست‌کم ۱۷ شهر ایران تجمع کرده بودند.

این تجمع‌ها در شهرهای تهران، کرمان، شوش، شوشتر، مشهد، سنندج، کرمانشاه و رشت برگزار شدند.

از دیگر شهرهایی که بازنشستگان در آنها تجمع کردند، خرمشهر، اردبیل،‌ اصفهان، اراک، اهواز، تبریز، یزد، کرج و خرم‌آباد بودند.

تجمع یکشنبه گذشته در شرایط برگزار شد که ماموران امنیتی هفته قبل از آن به تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران حمله کردند و تعدادی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

۱۶:۲۸ ۲۸.۱۲.۱۳۹۹

چهارمین روز تجمع کارگران آبفای اهواز

شماری از کارگران آبفای اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد، مزایا، عیدی و حق بیمه خود برای چهارمین روز در مقابل استانداری خوزستان، تجمع کردند و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، دو ماه دستمزد، سنوات سالیان ۹۹ و ۹۸، عیدی و بن کارگران از سوی کارفرما پرداخت نشده است.

پرداخت نشدن دستمزدها و مزایای کارگران در سالیان اخیر، اعتصاب و تجمع آنان را در مناطق مختلف ایران به همراه داشته است.

۱۴:۵۵ ۲۴.۱۲.۱۳۹۹

نظر وزیر کار درباره حداقل دستمزد ماهانه:‌ سال ۱۴۰۰، سال خوبی برای افزایش تولید و صیانت از حقوق کارگران است

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اعلام حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰، سال آینده را سال خوبی برای افزایش تولید و صیانت از حقوق کارگران دانست.

شورای عالی کار شنبه شب تصویب کرد که پایه دستمزد کارگران مشمول قانون کار در سال آینده به دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برسد. پایه دستمزد کارگران یک میلیون و ۹۱۲ هزار تومان است.

به علاوه، بن کارگران به ۶۰۰ هزار تومان و کمک هزینه مسکن کارگران به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافت. افزایش حق مسکن کارگران مشروط به تصویب آن در هیئت دولت است.

در نشست شورای عالی کار همچنین پایه سنوات برای کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه، ۱۴۰ هزار تومان، و حق اولاد نیز ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد.

تصمیم شورای عالی کار در شرایطی اتخاذ شد که پیشتر کمیته مزد همین شورا،‌ سبد معیشت ماهانه را حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرده بود. همچنین بانک مرکزی سبد معیشت ماهانه را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده بود.

فعالان،‌ گروه‌ها و تشکل‌های مستقل کارگری با اشاره به سبد معیشت سال جاری، ‌خواستار تعیین ۱۲ میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال بعد شده بودند.

۱۴:۳۱ ۲۴.۱۲.۱۳۹۹

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در دست‌کم ۱۷ شهر ایران

بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه اعتراض‌ها به پایین بودن دستمزدها و شرایط بد معیشتی خود در دست‌کم ۱۷ شهر ایران تجمع کردند.

این تجمع‌ها در شهرهای تهران، کرمان، شوش، شوشتر، مشهد، سنندج، کرمانشاه و رشت برگزار شدند.

از دیگر شهرهایی که بازنشستگان در آنها تجمع کردند، خرمشهر، اردبیل،‌ اصفهان، اراک، اهواز، تبریز، یزد، کرج و خرم‌آباد بودند.

بازنشستگان تامین اجتماعی به ویژه خواستار اجرای قانون همسان‌سازی شدند و به ناکارآمدی دولت و مجلس اعتراض کردند.

تجمع روز یکشنبه در شرایط برگزار شد که ماموران امنیتی یکشنبه هفته قبل به تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران حمله کردند و تعدادی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. همچنین سه تن بازداشت شدند که در حال حاضر، ‌کامیار فکور، روزنامه‌نگار، هنوز زندانی است.

۱۷:۳۸ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران پیمانی خط ۵ قطار شهری تهران و کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن در لرستان،‌ کرج،‌ ورامین و اراک

حدود ۲۰۰ تن از کارگران پیمانی خط ۵ قطار شهری تهران در اعتراض به آنچه نامشخص بودن وضعیت شغلی و مزدی‌شان نامیدند، اعتصاب کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران واحد انتظامات، نگهداری و بهسازی خط ۵ قطار شهری تهران می‌گویند با خروج پیمانکار در پایان سال، وضعیت شغلی و مزدی‌شان نامشخص مانده است.

این ۲۰۰ کارگر که از حدود ۱۰ سال پیش در استخدام یک شرکت پیمانکاری مشغول به کار بوده‌اند، عنوان کردند که پیمانکار قصد دارد بدون پرداخت سه ماه دستمزد، عیدی، بن کالا و چند ماه حق سنوات و حق بیمه، به کار در حفاظت و نگهداری و بهسازی خط ۵ مترو تهران پایان دهد.

در این حال، تشکل‌های کارگری خبر دادند که اعتصاب کارگران خط و ابنیه فنی منطقه لرستان روز سه‌شنبه وارد چهارمین روز شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم اشاره کرد که کارگران مناطق کرج، ‌ورامین و اراک هم اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن این مناطق به پرداخت نشدن معوقات مزدی، حق بیمه و عیدی خود معترضند.

در سالیان اخیر، پرداخت نشدن دستمزدها و مزایای کارگران در مناطق مختلف ایران،‌ تجمع و اعتصاب آنها را به همراه داشته است.

۱۶:۵۶ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

احضار پنج تن از کارگران و نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه به دادسرای شوش

گزارش‌ها حاکی از احضار پنج تن از کارگران و نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه برای انجام آخرین دفاعیات، به دادسرای شهرستان شوش است.

یوسف بهمنی، حسین حمدانی، مسعود حیوری، حمید ممبینی و ابراهیم عباسی منجزی، پیشتر با شکایت دادستانی شوش و امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه به اتهام اخلال در نظم عمومی، تفهیم اتهام شده بودند.

پیش از این نیز دهها تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه و نمایندگان‌شان بارها به نهادهای امنیتی و قضایی احضار شده‌اند.

در همین حال، ‌سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که برای فرزانه زیلابی،‌ وکیل کارگران این شرکت، پرونده قضایی تشکیل و به دادسرای عمومی و انقلاب اهواز ارسال شده است.

این سندیکا بدون اشاره به اتهام خانم زیلابی، دادستان شوش و رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری استان خوزستان را متهم کرد که در آنچه پرونده‌سازی برای این وکیل مدافع نامید،‌ دست داشته‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG