لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

کارنامه اسفندماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اسفند ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۰۷ ۴.۱۲.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای صنفی و کارگری در بهمن‌ماه ۹۹، کارنامه بهمن‌ماه ۹۹ را دنبال کنید.

۱۹:۴۱ ۹.۱۲.۱۳۹۹

اعتصاب ۲۰۰ کارگر در پالایشگاه نفت سنگین قشم

نشریه پیام سندیکا در ایران خبر داد که ۲۰۰ کارگر شرکت آویژە در پالایشگاە نفت سنگین قشم با درخواست برای تسویه دستمزد و مزایای خود تا اول اسفند امسال اعتصاب و در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارفرمای شرکت آویژە در پالایشگاە نفت سنگین قشم دستمزد اسفند سال گذشته و همچنین دستمزد دی و بهمن سال جاری کارگران را نپرداخته است.

به نوشته پیام سندیکا، کارگران شرکت هم از اول اسفند اعتصاب و در ‌ خوابگاه‌های خود ماندند. این اعتصاب در شرایطی انجام شد که نیروی انتظامی در مقابل درب پالایشگاه مستقر شد.

در این ارتباط، سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران و گروه پایپینگ و اکیپ پروژه ای‌ها حمایت خود را از کارگران شرکت آویژه اعلام کردند.

۱۹:۴۲ ۹.۱۲.۱۳۹۹

وزیر کار می‌گوید: در دولت حسن روحانی، تلاش شد حداقل دستمزد کارگران، متناسب با نرخ تورم تعیین شود

محمد شریعتمداری، ‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عنوان کرد که در دولت حسن روحانی، تلاش شد حداقل دستمزد کارگران، متناسب با نرخ تورم تعیین شود و افزود: در این سال‌ها، تعیین حداقل دستمزد کارگران، ۳.۱ درصد از میانگین تورم، بیشتر بوده است.

او با اعلام اینکه در دو سال مسئولیتش به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاهد افزایش نزدیک به ۷۰ درصدی دستمزد کارگران بوده است، افزود: این اقدامات به رضایت عمومی در جامعه منجر شده است هرچند با توجه به بالا بودن نرخ تورم و با توجه به شرایط تحریم، این افزایش زیاد دیده نشد.

اما به گزارش خبرگزاری مهر، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با اشاره به کاهش ۶۳ درصدی قدرت خرید کارگران و بازنشستگان گفت: با تورم موجود و بر اساس سبد هزینه خانوار، حداقل دستمزد در سال آینده باید به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برسد.

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی،‌ هم گفت بسیاری از اقلام خوراکی و مصرفی، از سبد معیشت کارگران حذف شده است.

او گفت: خرید گوشت و مرغ و مواد پروتئینی، پیشکش. کارگران و بازنشستگان دیگر توان خرید میوه و پنیر هم ندارند.

۱۹:۴۵ ۹.۱۲.۱۳۹۹

اتحادیه آزاد کارگران ایران: تصویب ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان به عنوان سبد معیشت ماهانه، رقمی غیرواقعی است

اتحادیه آزاد کارگران ایران، تصویب ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان به عنوان سبد معیشت ماهانه خانوار از سوی کیمته دستمزد شورای عالی کار را رقمی غیرواقعی دانست.​

پیشتر این کمیته، هزینه سبد معیشت ماهانه کارگران را ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرده بود.

این مبلغ در شرایطی تعیین و اعلام شد که گروه کارگری همین کمیته، هزینه سبد معیشت کارگران را ۹ میلیون تومان برآورد کرده و گفته بود که این رقم در کلان‌شهرهایی مانند تهران به ۱۱ میلیون تومان می‌رسد. اما نمایندگان کارفرمایان به رقم ۸ میلیون تومان معتقد بودند.

قبل از آن هم بانک مرکزی سبد معیشت ماهانه را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده بود.

۱۹:۴۷ ۹.۱۲.۱۳۹۹

«تصویب حداقل دستمزد ۱۲میلیونی می‌تواند اندکی از افرایش فشار بر خانواده‌های کارگری جلوگیری کند»

کانال تلگرامی صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد با اشاره به بحث‌های مربوط به حداقل دستمزد ماهانه کارگران نوشت: تنها تصویب حداقل دستمزد ۱۲میلیونی می‌تواند اندکی از افرایش فشار بر خانواده‌های کارگری جلوگیری کند و از آنجا که خط فقر، ۱۱میلیون تعریف شده است، هر پرداختی کمتر از آن، دردی از مشکلات بی‌شمار کارگران را درمان‌ نخواهد کرد و قابل پذیرش نیست.

این کانال تلگرامی افزود: دستمزد ۱۲میلیون تومانی کمترین میزانی است که یک خانواده کارگری برای رفع نیازهای اولیه خود نظیر خوراک، پوشاک، مسکن و آموزش و درمان به‌ آن نیازمند است.

به نوشته صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد، نرخ تورم نقطه به نقطه حدود ۴۹ درصد است و بحران معیشت بیش از هر زمان دیگر، زندگی کارگران، مزد بگیران و بازنشستگان را در معرض تهدید جدی قرار داده است و هر روز شاهد گسترده‌تر شدن فقر و افزایش شکاف‌های طبقانی هستیم.

این کانال تلگرامی درباره طرح دستمزد توافقی دولت حسن روحانی و افزایش نیافتن دستمزد در سال آینده نوشت: قانونی شدن این طرح، زنگ‌ خطری‌ برای تمام کسانی‌ است که جز فروش نیروی کارشان، هیچ ابزاری برای گذران زندگی ندارند.

صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد این طرح را در ضدیت کامل با مقاوله‌نامه ۱۳۲ سازمان بین‌المللی کار دانست که دولت جمهوری ‌اسلامی آن را پذیرفته، امضا کرده و متعهد به اجرای آن شده است.

۱۹:۴۹ ۹.۱۲.۱۳۹۹

اعتصاب صدها کارگر شرکت لاستیک‌پارس در ساوه پنج روزه شد

اعتصاب و تجمع صدها کارگر شرکت لاستیک‌پارس در ساوه وارد پنجمین روز خود شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این اعتصاب در اعتراض به پاسخگو نبودن مدیران این شرکت در مورد صندوق ‌پس‌انداز کارگران انجام شده است.

جمعی از کارگران لاستیک‌پارس به خبرگزاری ایلنا گفتند: بر اساس اساسنامه شرکت، صندوقی تاسیس شده بود که هر ماه، ۳ درصد از دستمزد کارگران کسر می‌شد و کارفرما نیز به همان مقدار به صندوق اضافه می‌کرد تا به اعضا وام دهد.

به گفته کارگران، با واگذاری شرکت لاستیک پارس به بخش خصوصی در سال ۹۷، وام‌ها قطع شد ولی ماهانه ۳ درصد از دستمزد کارگران کم شد و این در شرایطی است که صندوق پس‌انداز، وامی پرداخت نمی‌کند.

بر اساس این گزارش،‌ کارگران لاستیک‌پارس خواستار پایان کار صندوق و تسویه حساب با اعضا شدند اما کارفرمای خصوصی گفته از زمانی که شرکت را تحویل گرفته است، صندوق را تسویه می‌کند و دوره قبل به او ارتباط ندارد.

پیشتر نشریه پیام سندیکا در ایران نوشته بود کارگران همچنین به استخدام نیروهای فاقد تخصص،‌ تحویل برخی از امور شرکت به پیمانکار و قطع دو نوبت ارزاق به کارگران اعتراض دارند.

۱۲:۴۷ ۱۷.۱۲.۱۳۹۹

شماری از شرکت‌کنندگان در تجمع بازنشستگان تامین‌اجتماعی در تهران بازداشت شدند

گزارش‌ها از تهران حاکیست که دست‌کم چهار تن از شرکت‌کنندگان در تجمع روز یکشنبه بازنشستگان تامین‌اجتماعی در تهران به دست نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گزارش تشکل‌های کارگری و صنفی، اسماعیل گرامی، بازنشسته؛ اسعد مفتاحی، کارگر؛ و کامیار فکور، روزنامه‌نگار؛ از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

شاهدان عینی به رادیو فردا گفتند که نیروهای انتظامی و امنیتی همچنین اقدام به ضرب و جرح شدید شماری از بازنشستگان و جوانان شرکت‌کننده در این تجمع کردند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران حمله به تجمع‌کنندگان و بازداشت تعدادی از آنها را محکوم کرده است.

شماری از بازنشستگان، ‌کارگران و معلمان در تهران، طبق فراخوان قبلی در مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کرده بودند تا به شرایط بد معیشتی خود اعتراض کنند و خواستار افزایش حقوق شوند. این نهمین تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در دو ماه اخیر بوده است.

همزمان با تهران، در دست‌کم ۲۰ شهر دیگر ایران تجمع هایی از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی برگزار شد. تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، سنندج،‌ مشهد، اراک،‌ اردبیل، ساری،‌ رشت و شاهرود برگزار شد. همچنین این تجمع‌ها در اهواز،‌ کرمانشاه، کرج، قزوین، خرم‌آباد، ایلام، یزد، شوشتر، تبریز،‌ کرمان، بجنورد و اصفهان برگزار شدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی، همانند کارگران، خواستار افزایش حقوق به بیش از ۱۲ میلیون تومان، اجرای کامل قانون همسان‌سازی و برخورداری از بیمه تکمیلی هستند.

۱۶:۵۵ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

شماری از نیروهای قرارداد موقت وزارت نفت در اعتراض به شرایط صنفی خود در مقابل مجلس تجمع کردند

شماری از نیروهای قرارداد موقت وزارت نفت، روز سه‌شنبه در اعتراض به آنچه رسمی شدن تبعیض میان خود با نیروهای رسمی در این وزارت‌خانه نامیدند، در مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری، تجمع‌کنندگان گفتند: در حالی که یک نیروی رسمی وزارت نفت، دست‌کم ۱۵ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کند، دستمزد یک نیروی قرارداد موقت هم رده‌ی او، تنها حدود ۴ میلیون تومان است.

آنها با اشاره به کار برابر نیروهای قرارداد موقت و رسمی، از عدم افزایش دستمزد نیروهای قرارداد موقت انتقاد کردند و افزودند: از مسکن سازمانی، اقسام وام، حق بدی آب و هوا و دیگر امتیازهای رفاهی محرومند.

تجمع‌کنندگان همچنین تاکید کردند که نیروهای قرارداد موقت خواستار تبدیل وضعیت تمام همکاران خود هستند تا به توصیف آنان، بی‌عدالتی برطرف شود.

در حال حاضر، حدود ۳۴ هزار شاغل قرارداد موقت و ۱۲۰ هزار نیروی پیمانکاری در صنعت نفت ایران کار می‌کنند.

۱۶:۵۶ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

احضار پنج تن از کارگران و نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه به دادسرای شوش

گزارش‌ها حاکی از احضار پنج تن از کارگران و نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه برای انجام آخرین دفاعیات، به دادسرای شهرستان شوش است.

یوسف بهمنی، حسین حمدانی، مسعود حیوری، حمید ممبینی و ابراهیم عباسی منجزی، پیشتر با شکایت دادستانی شوش و امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه به اتهام اخلال در نظم عمومی، تفهیم اتهام شده بودند.

پیش از این نیز دهها تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه و نمایندگان‌شان بارها به نهادهای امنیتی و قضایی احضار شده‌اند.

در همین حال، ‌سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که برای فرزانه زیلابی،‌ وکیل کارگران این شرکت، پرونده قضایی تشکیل و به دادسرای عمومی و انقلاب اهواز ارسال شده است.

این سندیکا بدون اشاره به اتهام خانم زیلابی، دادستان شوش و رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری استان خوزستان را متهم کرد که در آنچه پرونده‌سازی برای این وکیل مدافع نامید،‌ دست داشته‌اند.

۱۷:۳۸ ۱۹.۱۲.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران پیمانی خط ۵ قطار شهری تهران و کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن در لرستان،‌ کرج،‌ ورامین و اراک

حدود ۲۰۰ تن از کارگران پیمانی خط ۵ قطار شهری تهران در اعتراض به آنچه نامشخص بودن وضعیت شغلی و مزدی‌شان نامیدند، اعتصاب کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران واحد انتظامات، نگهداری و بهسازی خط ۵ قطار شهری تهران می‌گویند با خروج پیمانکار در پایان سال، وضعیت شغلی و مزدی‌شان نامشخص مانده است.

این ۲۰۰ کارگر که از حدود ۱۰ سال پیش در استخدام یک شرکت پیمانکاری مشغول به کار بوده‌اند، عنوان کردند که پیمانکار قصد دارد بدون پرداخت سه ماه دستمزد، عیدی، بن کالا و چند ماه حق سنوات و حق بیمه، به کار در حفاظت و نگهداری و بهسازی خط ۵ مترو تهران پایان دهد.

در این حال، تشکل‌های کارگری خبر دادند که اعتصاب کارگران خط و ابنیه فنی منطقه لرستان روز سه‌شنبه وارد چهارمین روز شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم اشاره کرد که کارگران مناطق کرج، ‌ورامین و اراک هم اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن این مناطق به پرداخت نشدن معوقات مزدی، حق بیمه و عیدی خود معترضند.

در سالیان اخیر، پرداخت نشدن دستمزدها و مزایای کارگران در مناطق مختلف ایران،‌ تجمع و اعتصاب آنها را به همراه داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG