لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

اولین نشست از دور جدید مذاکرات برجام پایان یافت؛ توافق بر تسریع گفت‌وگوها


محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران در وین
محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران در وین

وزارت خارجه ایران می‌گوید اولین نشست از دور جدید مذاکرات برجام که روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت آغاز شده بود، پایان یافت و طرفین تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفتند.

صفحه توئیتر وزارت خارجه ایران در ادامه گفته است همچنین توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

این گزارش می‌گوید اعضای برجام تصمیم گرفتند گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

همزمان میخائیل اولیانف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که رئیس هیات روسی در این مذاکرات را برعهده دارد، با انتشار توئیتی گفته است مذاکرات نشان می‌دهد که همه طرفین بر سر احیای کامل برجام توافق دارند. او افزود که تصمیم گرفته شد مذاکرات تسریع شود.

آقای اولیانوف همچنین گزارش داده که قبل از نشست برجام، نمایندگان روسیه، چین و ایران مذاکرات جداگانه داشتند که «بسیار مفید» بود.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشته است چین و روسیه مانند ایران خواستار «رفع یک‌جای تحریم‌های آمریکا» هستند.‎

نمایندگان اعضای برجام شامل ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه روز سه‌شنبه دور سوم مذاکرات هسته‌ای را آغاز کردند. اولین نشست از دور سوم پایان یافته و انتظار می‌رود این نشست‌ها طی روزهای آینده به‌صورت متوالی برگزار شود.

آقای اولیانف روز دوشنبه گفته بود انتظار می‌رود این دور از مذاکرات طولانی‌تر از دور قبلی باشد و سه کارگروه همراه با اعضای برجام مذاکرات را ادامه خواهند داد.

در دور قبلی مذاکرات مقرر شد به غیر از دو کارگروه «بررسی لغو تحریم‌های آمریکا» و «بررسی بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای»، کارگروه سومی نیز برای رسیدگی به امور مربوط به ترتیب زمانی احتمالی مراحل عملی برای اجرای کامل برجام تشکیل شود.

دور دوم مذاکرات هسته‌ای سه‌شنبه هفته گذشته پایان یافت و پنج روز طول کشید.

طرفین مذاکرات می‌گویند گفت‌وگوها پیشرفت داشته است اما انتظار می‌رود مذاکرات سختی پیش رو باشد.

نماینده آمریکا در نشست اعضای برجام شرکت نخواهد داشت چون در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد، اما جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اعلام کرده که اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، آماده لغو تحریم‌هاست.

ایران می‌گوید که ابتدا باید تحریم‌های آمریکا لغو شود و بعد از راست‌آزمایی به تعهدات هسته‌ای خود بازخواهد گشت.

با استفاده از گزارش‌های توئیتر، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG