لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

آیت‌الله بیات زنجانی نسبت به «تطهیر» طالبان یا سکوت در برابر آن هشدار داد


آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، مرجع تقلید شیعه، روز دوشنبه به دنبال پیشروی‌های طالبان در افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای مبارزه با این گروه را یک «تکلیف» نامید و به گروه‌هایی که به گفته او، «در پی تطهیر» طالبان هستند، هشدار داد.

آقای بیات زنجانی در این اطلاعیه «قدرت گرفتن دوباره جریان طالبان» را نشانه‌ای دانسته که «جریان خشونت، تحجر و ترور در دینداران قشری‌مسلک هنوز زنده است و خودش را بازتولید می‌کند».

اطلاعیه این مرجع تقلید شیعیان بر ضرورت «موضع‌گیری علیه طالبان و مرزبندی شفاف با آنها» تاکید می‌کند و می‌گوید که اما گروهی با ظهور مجدد طالبان «گویی همزاد و همذات خود را دوباره یافته‌اند و با هفت آب می‌خواهند آنها را تطهیر کنند» و برخی نیز « در برابر این جریان سکوت کرده‌اند و التفاتی به خطرات آن ندارند».

در هفته‌های اخیر برخی چهره‌ها و رسانه‌های حکومتی ایران ادعا کرده‌اند که طالبان طی این سال‌ها تغییر کرده‌اند و از جمله مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، طالبان را «بخش انکارناپذیری از حقیقت افغانستان» خواند و تاکید کرده است که نباید آن‌ها را با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و تندرو نظیر القاعده و داعش یکی دانست.

از سویی تهران نیز اواسط تیر ماه میزبان اجلاسی با حضور نمایندگان طالبان و دولت افغانستان بود که انتقاداتی را از سوی فعالان مدنی متوجه دولت ایران ساخت. با این حال مدافعان این اجلاس به مذاکرات دولت‌های پیشین و کنونی ایالات متحده با طالبان اشاره می‌کنند.

آمریکا با طالبان توافق کرده که در ازای توقف خشونت‌ها از سوی این گروه و آزادی زندانیان به اسارت گرفته‌شده، نیروهایش را از افغانستان خارج کند. اما خشونت‌های طالبان به‌ویژه علیه غیرنظامی‌ها نگرانی واشینگتن را برانگیخته است و هشدار داده که اقدام آنها می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد.

در شهر قم، آیت‌الله بیات زنجانی طالبان را «جریان خشن، تندرو و تروریست» نامیده و هشدار داده که «طالبان و داعش نه‌فقط یک جریان سیاسی و اجتماعی و نظامی، بلکه یک فکر بی‌مرز است که منحصر به افغانستان و عراق و سوریه و پاکستان و کشورهای عربی نیست».

اطلاعیه او با اشاره به تندروهای مذهبی در داخل ایران می‌افزاید: «این تفکر [طالبان] در ایران ما هم هست ولی هنوز متحد نشده و اضلاع آن به همدیگر متصل نشده‌اند.»

این مرجع تقلید در اطلاعیه خود بر آزادی در دین که «اسلام داعش و طالبان» با آن مخالف است، تاکید می‌کند و می‌گوید که «آزادی انسان، حق نیست بلکه فوق حق است... و این چیزی است که مع‌الأسف این تندروهای داخلی و خارجی آن را نفهمیده‌اند».

همزمان با آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان که روز ۳۱ اوت به پایان می‌رسد طالبان حملات خود را در سراسر کشور تشدید کرده و از اردیبهشت تاکنون توانسته است نیمی از وُلُسوالی‌ها (شهرستان‌ها) و چندین گذرگاه مرزی مهم در مرزهای افغانستان با پاکستان و ایران را تصرف کند.

با استفاده از صفحه فیسبوک رادیو نوروز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG