لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

امام جمعه زاهدان: به تبلیغات سوء علیه طالبان توجه نکنید


مولوی عبدالحمید مدعی است که «طالبان امروز، طالبان بیست سال قبل نیستند»
مولوی عبدالحمید مدعی است که «طالبان امروز، طالبان بیست سال قبل نیستند»

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، با انتشار پیامی در حمایت از طالبان، پیروزی آنان در افغانستان را «قابل تبریک و تهنیت» دانست.

آقای عبدالحمید در این پیام این‌گونه اظهار نظر کرده که «طالبان امروز، طالبان بیست سال قبل نیستند؛ آنها تجربه کسب کرده‌اند و تغییراتی در دیدگاه‌هایشان به‌وجود آمده است».

وی در بیانیه خود می‌گوید: «گر ضعف‌هایی [در طالبان] وجود داشته باشد، قابل اصلاح هستند. شناخت ما نسبت به طالبان از بسیاری از مردم دنیا بیشتر است؛ چون همسایه هستیم و آنها را بهتر می‌شناسیم. بنابراین معتقدیم باید به طالبان فرصت داد و نباید به تبلیغات سوء و یک‌طرفه توجه کرد.»

شبه‌نظامیان طالبان روز یکشنبه در پی فرار اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، از کشور، کابل را بدون مقاومت در اختیار گرفتند. این گروه به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تقریبا در طول یک هفته توانست کل مناطق باقی‌مانده در دست دولت را تصرف کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در این حال به طالبان توصیه کرده که «با به‌کارگیری شایستگان همه ادیان، مذاهب و اقوام افغان در راستای تشکیل دولت فراگیر اقدام نمایند.»

پیش از این آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، مرجع تقلید شیعه، مبارزه با طالبان را یک «تکلیف» نامیده و به گروه‌هایی که به گفته او، «در پی تطهیر» طالبان هستند، هشدار داده بود.

آقای بیات زنجانی در اطلاعیه خود «قدرت گرفتن دوباره جریان طالبان» را نشانه‌ای دانسته بود که «جریان خشونت، تحجر و ترور در دینداران قشری‌مسلک هنوز زنده است و خودش را بازتولید می‌کند».

گروه طالبان شمار زیادی از موارد اعدام، سنگسار و تازیانه زدن به شهروندان، به‌ویژه زنان، را در پیشینه خود دارد.

با استفاده از پایگاه اطلاع‌رسانی مولوی عبدالحمید و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG